The Academic Profile of Doctoral School Staffs in Hungarian Universities in the Social Sciences and Humanities. A Comparative Study of Disciplines with Special Reference to Educational Science (2000-2010)

Victor Karady

Resumen


The paper is grounded in the quantified exploitation of a large scale (N= cc. 14000) prosopographical data bank of practitioners of the social sciences and humanities (SSH) in Hungary defined by their institutional position in a public research agency, a university, a college of higher educational or as author of books and studies in specialized SSH journals listed in an overall bibliography of SSH publications (1960-2010) by the staff of the Budapest Municipal Library. The focus is not on the whole available prosopographical data bank, but only on staff members of doctoral schools attached to universities in the early 21st century (cc. 2000-2010). Various ‘positional’ properties of the teaching personnel of doctoral schools are systematically compared hereby following their discipline, gender, academic qualification, scholarly productivity as well as a combination of major collective markers (like age, residence, size of publications, notably publications in foreign languages). For reasons of economy of space and since there is practically no significant publications available on the problem area in English or other international languages, the study includes only summary bibliographical references.

Keywords: social sciences, gender inequalities, academic hierarchy, intellectual productivity, Hungarian doctoral schools.

El perfil del cuerpo académico de las escuelas doctorales en las universidades húngaras en ciencias sociales y humanidades. Un análisis comparado de disciplinas con especial referencia a la ciencia educativa (2000-2010)

Resumen: El artículo se basa en una exploración cuantitativa de un banco prosopográfico de datos de gran escala (N = cc. 14.000) sobre profesionales de ciencias sociales y humanidades en Hungría. Se definen como tal por su puesto profesional en una agencia pública de investigación, una universidad, un colegio de educación superior, o como autores de libros y artículos en revistas especializadas en ciencias sociales y humanidades que figuran en una bibliografía de publicaciones (1960-2010) elaborada por el personal de la Biblioteca municipal de Budapest. El énfasis no está puesto en todo el banco prosopográfico de datos sino únicamente en el cuerpo académico de las escuelas doctorales vinculadas a las universidades a principios del siglo XXI (cc. 2000-2010). Se procede a una comparación sistemática de varias propiedades relacionadas con la posición  del cuerpo académico perteneciente a  las escuelas doctorales en función de su disciplina,  género, nivel de preparación académica,  productividad académica, además de una  combinación de grandes marcadores colectivos  (como la edad, la residencia, el tamaño  de las publicaciones, en especial las publicaciones  en idiomas extranjeros). Por motivos  de espacio y dado que prácticamente no hay  publicaciones relevantes disponibles sobre el  tema en inglés u otros idiomas internacionales,  el artículo solo incluye referencias bibliográficas  sumarias.

Palabras clave: ciencias sociales, desigualdades  de género, jerarquía académica,  productividad intelectual, escuelas doctorales

 

doihttp://dx.doi.org/10.20318/cian.2016.3144

 


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CIAN- Revista de Historia de las Universidades EISSN: 1988- 8503 ISSN: 1139-6628
editada por el Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales, Universidad Carlos III de Madrid
http://www.uc3m.es/cian