“Interdisciplinary” Legal Studies and the Emergence of New Academic Teachings: A Research Project on Law Courses in 19th-20th century Italy

Annamaria Monti

Resumen


Abstract: The profound change in thinking about the law experienced by European jurists at the turning of the 20th century is well known: they renewed their methods, also through the influence of German legal thought and the impact of new social sciences. Focusing on the Italian experience, the research intends to investigate how this innovative change was linked to the teaching of law. Most certainly, new courses were introduced. Concerning the contents of the teachings, another point to investigate are the connections with the legal thought circulating at a transnational level in those times.

Keywords: legal education; legal doctrine; Italian universities (19th-20th centuries); teaching methods; legal studies.

Estudios legales "interdisciplinares" y la aparición de nuevas enseñanzas académicas: un proyecto de investigación sobre los cursos de Derecho en Italia en los siglos XIX y XX.

Resumen: El cambio profundo en la manera en la que se pensaba el derecho que experimentaron los juristas europeos a principios  del siglo XX es bien conocido: renovaron sus métodos, en parte bajo la influencia del pensamiento jurídico alemán y el impacto de nuevas ciencias sociales. Nuestra investigación, que se centra en la experiencia italiana busca determinar el modo en que aquella innovación estuvo vinculada a la enseñanza del derecho. Seguramente se introdujeron nuevas asignaturas. En cuanto al contenido de aquella enseñanza, otro aspecto a investigar consiste en su conexión con el pensamiento jurídico que circulaba en aquel entonces a nivel transnacional.

Palabras clave: enseñanza jurídica; doctrina jurídica; universidades italianas (siglo XIX y XX); métodos de enseñanza; estudios jurídicos.

 

doi: http://dx.doi.org/10.20318/cian.2016.3145

 

 

 


Texto completo:

PDF




CIAN- Revista de Historia de las Universidades EISSN: 1988- 8503 ISSN: 1139-6628
editada por el Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales, Universidad Carlos III de Madrid
http://www.uc3m.es/cian