Performing Arts, Public Policies, and Social Representations. Theater as a Tool for Building Civic Culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20318/eunomia.2025.9846

Keywords:

Social norms, theater, civic culture, social representations, values, public policy, prosociality

Abstract

At the subnational level, various public administrations have adopted a civic culture approach as a management tool to encourage desirable behaviors and discourage those that generate collective problems. This study asks: how do social representations around theater influence the construction of civic culture in Medellín? The objective is to identify these representations and analyze the role of theater as a public policy resource in the San Ignacio District. A qualitative-ethnographic design was employed, combining participant observation in local theaters and semi-structured interviews with spectators aged 25 to 35, complemented with indicators from the Civic Culture and Citizen Perception Surveys. The findings show that theater attendance fosters values such as diversity, respect, and empathy, which reinforce social norms and coexistence. Thus, theater emerges as a public policy tool with the capacity to promote prosocial behaviors and contribute to the consolidation of civic culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • María Isabel Mesa González, Universidad EAFIT

     

     

References

Alcaldía de Medellín. (2019). Los ciudadanos que somos: Encuesta de Cultura Ciudadana de Medellín 2019. Alcaldía de Medellín.

Alcaldía de Medellín. (2021). Encuesta de Cultura Ciudadana de Medellín 2021. Alcaldía de Medellín.

Bicchieri, C. (2016). Norms in the Wild: How to Diagnose, Measure, and Change Social Norms. Oxford University Press.

Cardona, L., y García, M. (2010). La empatía, un sentimiento necesario en la relación enfermera-paciente. Desarrollo Científico en Enfermería, 18(3), 120–124. http://www.index-f.com/dce/18pdf/18-120.pdf

Centro de Análisis Político EAFIT. (2019, abril 24). ¿Cómo nace el concepto de Cultura Ciudadana? [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=fXSG23Bvn9s

Concejo de Medellín. (2019). Acuerdo 123 de 2019, por el cual se adopta la Política Pública de Cultura Ciudadana. Concejo de Medellín.

Courbis, C. (2015). Programación de artes escénicas en centros culturales: hacia un modelo de programación curatorial. Estudio de caso: Centro Gabriela Mistral, GAM 2010–2014 [Tesis de maestría, Universidad de Chile]. Repositorio Institucional Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/133766/programacion-de-artes-escenicas.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Díaz, V., & Gómez, F. (Presentadores). (2021, julio 1). ¿Qué es el Distrito San Ignacio Medellín? (N.º 1) [Episodio de pódcast]. En De vuelta por San Ignacio. Spotify. https://open.spotify.com/show/1tlbYKPVW5dD5TeIJxwj5U

Díaz, V., & Gómez, F. (Presentadores). (2021, noviembre). Distrito San Ignacio, construcción de todos (N.º 11) [Episodio de pódcast]. En De vuelta por San Ignacio. Spotify. https://open.spotify.com/episode/674J8wykqg9JhgEh41QVcY

Distrito San Ignacio. (s. f.). El proyecto. https://distritosanignacio.com/el-proyecto/

Esquivel, S. (2016). De cuerpo presente, en los umbrales de la finitud: 29 tesis sobre teatro, política e inmanencia. Paso de Gato.

Gerring, J. (2004). What is a case study and what is it good for? American Political Science Review, 98(2), 341–354. https://doi.org/10.1017/S0003055404001182

Gimeno, S. (1995). Diversos y también desiguales. Qué hacer en educación. Kiriki, (38), 19–25. http://altascapacidadescse.org/pdf/la_construccion_del_discurso.pdf

Gonçalves Matos, A., & Melo-Pfeifer, A. (2020). Art matters in languages and intercultural citizenship education. Language and Intercultural Communication, 20(4), 289–299. https://doi.org/10.1080/14708477.2020.1786917

Grotowski, J. (1992). Hacia un teatro pobre. Siglo XXI Editores.

Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Education.

Juntunen, M. L., & Partti, H. (2022). Towards transformative global citizenship through interdisciplinary arts education. International Journal of Education & the Arts, 23(13), 1–28.

Kigozi, B. (2023). Citizenship: The role of the performing arts in Uganda. Journal of Visual and Performing Arts, 1(1), 29–36. https://doi.org/10.58721/jvpa.v1i1.245

Kymlicka, W. (2022). Philosophies of inclusion and exclusion. En E. Koning (Ed.), The exclusion of immigrants from welfare programs: Cross-national analysis and contemporary developments (pp. 237–250). University of Toronto Press.

León, M. (2002). Representaciones sociales: actitudes, creencias, comunicación y creencia social. En F. Morales, A. Kornblit, D. Páez, & D. Asún (Coords.), Psicología social (pp. 367–385). Prentice Hall Pearson Education.

Materán, A. (2008). Las representaciones sociales: un referente teórico para la investigación educativa. Revista Geoenseñanza, 13(2), 243–248.

Mazo-Zapata, J., & Murillo-Carvajal, F. (2021). Martillos y clavos: Límites y aplicaciones de las ciencias del comportamiento en el sector público. En J. Mazo-Zapata & S. Silva (Eds.), Promesas mutuas: Conversaciones sobre normas sociales y prosocialidad (pp. 175–190). Universidad EAFIT.

Medellín Cómo Vamos. (2020). Informe de Calidad de Vida de Medellín, 2020. Medellín Cómo Vamos.

Meedendorp, A., & Deunk, M. I. (2025). Stimulating teachers’ equity literacy through drama and theatre-based work forms: A systematic review. Educational Research Review, 46, 100664. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2025.100664

Mestre Escrivá, V., Frías Navarro, M. D., & Samper García, P. (2004). La medida de la empatía: Análisis del Interpersonal Reactivity Index. Psicothema, 16(2), 255–260.

Mintz, A., & Terris, L. G. (Eds.). (2018). The Oxford handbook of behavioral political science. Oxford University Press.

Mockus Sivickas, A. R. A. (1994). Modernidad, modernización y trabajo. Revista Colombiana de Psicología, (3), 125–135.

Mockus, A. (2003). Cultura ciudadana y comunicación. Revista Tadeo, (68), 106–111. https://www.facatativateamo.com/pdf/mokus.pdf

Mockus, A., Murraín, H., & Villa, M. (2012). Antípodas de la violencia: Desafíos de cultura ciudadana para la crisis de (in)seguridad en América Latina. Fondo de Cultura Económica.

Murillo-Carvajal, F., & Cano, C. (2021). Camino conceptual hacia las normas sociales. En J. Mazo-Zapata & S. Silva (Eds.), Promesas mutuas: Conversaciones sobre normas sociales y prosocialidad (pp. 27–46). Universidad EAFIT.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro: Por qué la democracia necesita de las humanidades. Katz Editores.

Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas: ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Paidós.

Olaya Villar, M. D. (2002). Educación en valores: la tolerancia. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 219–236.

Prentice, D. A., & Miller, D. T. (1993). Pluralistic ignorance and alcohol use on campus: Some consequences of misperceiving the social norm. Journal of Personality and Social Psychology, 64(2), 243–256. https://doi.org/10.1037/0022-3514.64.2.243

Rodríguez-Burgos, K., Martínez Cárdenas, A. A., & Rodríguez-Serpa, F. A. (2017). Estudio empírico sobre los valores democráticos de tolerancia y respeto en la generación milenaria. Justicia, 22(31), 135–150.

Roth, A. (2014). Políticas públicas: Formulación, implementación y evaluación. Aurora.

Schaefer, C. D., Zitzmann, S., Loreth, L., Paffrath, J., Grabow, H., Loewy, M., & Simon, B. (2021). The meaning of respect under varying context conditions. Journal of Social and Political Psychology, 9(2), 536–552. https://doi.org/10.5964/jspp.7313

Seawright, J., & Gerring, J. (2008). Case selection techniques in case study research: A menu of qualitative and quantitative options. Political Research Quarterly, 61(2), 294–308. https://doi.org/10.1177/1065912907313077

Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5–14.

Snow, D. A., & Benford, R. D. (1988). Ideology, frame resonance, and participant mobilization. International Social Movement Research, 1, 197–217.

Squire, V. (2023). Global citizenship in the making? Generating an inventory of migratory claims. Citizenship Studies, 27(8), 967–982.

Subirats, J., Knoepfel, P., Larrue, C., & Varone, F. (2008). Análisis y gestión de políticas públicas. Ariel.

Tognato, C. (2017). Cultural agents reloaded: The legacy of Antanas Mockus. Harvard University Press.

Van de Vyver, J., Abrams, D., Spinner, L., Pelletier, J., Ali, S. Y., & Kapantai, I. (2019). Participatory arts interventions promote interpersonal and intergroup prosocial intentions in middle childhood. Journal of Applied Developmental Psychology, 65, 101069. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101069

Villaroel, G. (2007). Las representaciones sociales: una nueva relación entre el individuo y la sociedad. Fermetum, 17, 434–454. https://www.redalyc.org/pdf/705/70504911.pdf

Wray-Lake, L. (2023). Prosociality and civic engagement. En T. Malti & M. Davidov (Eds.), The Cambridge Handbook of Prosociality: Development, Mechanisms, Promotion (pp. 542–559). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108876681.031

Xu, J., & Yang, T. (2022). Facing the challenge—Drama and citizenship education in China. Cultural Arts Research and Development, 1(1), 33–37. https://doi.org/10.55121/card.v1i1.11

Downloads

Published

2025-10-17

Issue

Section

Studies

How to Cite

Performing Arts, Public Policies, and Social Representations. Theater as a Tool for Building Civic Culture. (2025). EUNOMÍA. Revista En Cultura De La Legalidad, 29, 109-127. https://doi.org/10.20318/eunomia.2025.9846