Going new ways to end HIV: reaching men who have sex with men through a community, business, and public health partnership to increase HIV testing in Europe = Nuevas formas de acabar con el VIH: llegar a los hombres que tienen sexo con hombres a través de una asociación entre los sectores de salud pública, empresarial y comunitario para aumentar las pruebas de VIH en Europa

Lauren Combs, Caroline Daamen, Chamut Kifetew

Resumen


Abstract: Introduction: Sex between men is the main HIV transmission mode in the EU/EEA. Increasing HIV testing and early diagnosis among men who have sex with men is thus a public health priority to reduce new infections. This requires innovative approaches, tools and interventions to better target HIV testing services. Objective: Examine the impact of a public and private sector collaboration to use smartphone social networking apps for public health outreach during European Testing Weeks 2015, 2016 and 2017 regarding use of the advertised European Test Finder to search for testing sites online and reported uptake of tests following the intervention. Method: Descriptive statistics summarise the access to the European Test Finder during three campaign weeks. Surveys for participating organisations of European Testing Week included questions about the awareness of the campaign and whether clients tested as a result of it. Results: Access to the European Test Finder increased significantly during European Testing Week and the promotion efforts via the apps. A small sample of Testing Week participants responded that they knew the Test Finder and that clients had come for a test following the advertising. Conclusion: Smartphone apps allow targeted communication at large scale with opportunities for HIV prevention among men who have sex with men.

Keywords: HIV; targeted testing; men who have sex with men; European Testing Week; European Test Finder; smartphone apps; dating apps.

Resumen: Introducción: El aumento de los test de VIH y el diagnóstico temprano entre hombres que tienen sexo con hombres es una prioridad de salud pública para reducir las nuevas infecciones. Objetivo: Examinar las aplicaciones en teléfonos inteligentes para la divulgación de una campaña de salud pública durante las Semanas Europeas de Evaluación 2015, 2016 y 2017 en relación con el uso del “Buscador de Test Europeo” anunciado para buscar páginas web para realizar el test para la detección del VIH. Método: Se presenta el acceso al “Buscador de Test Europeo” durante tres semanas de campaña. Las encuestas dirigidas a las organizaciones participantes de la Semana Europea del Evaluación sobre VIH incluyeron preguntas sobre el nivel de conocimiento sobre la campaña y si los usuarios se hicieron las pruebas del VIH como medida del impacto. Resultados: El acceso al “Buscador de Test Europeo” aumentó significativamente durante la Semana Europea. Una pequeña muestra de participantes respondió que conocían el buscador y que los usuarios se habían realizado una prueba después de la campaña. Conclusión: las aplicaciones para teléfonos inteligentes permiten la comunicación dirigida a gran escala con oportunidades para la prevención del VIH entre hombres que tienen sexo con hombres.

Palabras clave: VIH; pruebas dirigidas; hombres que tienen sexo con hombres; Semana Europea de la prueba Hepatitis-VIH; European Test Finder; aplicaciones de teléfonos inteligentes; aplicaciones de citas.


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DOI: https://doi.org/10.20318/recs.2019.4596

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Revista Española de Comunicación en Salud - EISSN: 1989-9882
editada por el Departamento de Periodismo y Comunicación Audiovisual de la Universidad Carlos III
y la Asociación Española de Comunicación Sanitaria
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