Communicative Competencies in Nursing Education
Current State and Challenges
DOI:
https://doi.org/10.20318/recs.2025.9481Keywords:
Nursing, Communication, Professional Competence, Health Communication, education, nursingAbstract
Introduction: Communication competencies are essential for ensuring quality healthcare and fostering effective collaborative practice. Objective: To analyze the inclusion of communication competencies in the Nursing Degree curricula of public and private universities in Spain. Methodology: A documentary review was conducted to identify mandatory communication-related courses and to examine the competencies included. Data were obtained from institutional websites and the Registry of Universities, Centers, and Degrees (RUCT) of the Spanish Ministry of Universities. Results: A total of 38 mandatory courses were identified across 61 universities, showing variability in titles and characteristics. Most courses (n=29) accounted for 6 European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS). Discrepancies were observed between the integration and classification of competencies in university programs and the RUCT. Conclusion: The study highlights a lack of uniformity in the classification of communication competencies between university curricula and the RUCT. Differences between official records and academic programs underscore the need to improve coherence and standardization in the provision of communication competencies, which are critical for the quality of nursing education and patient care.
Downloads
References
Alexander, M. F., & Runciman, P. J. (2013). Marco de competencias del CIE para la enfermera generalista: informe del proceso de elaboración y de las consultas. Consejo Internacional de Enfermeras.
Álvarez Comino, M. J. (2016). Relación y comunicación eficaz con los pacientes, los familiares y el equipo asistencial. In Competencias en las Prácticas Clínicas en Ciencias de la Salud. Guía de estrategias y recursos para su desarrollo y evaluación. (pp. 68–89). Editorial Médica Panamericana.
ANECA. (2004). Libro Blanco. Título de Grado en Enfermería. Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. http://www.aneca.es/Documentos-y-publicaciones/Libros-Blancos
Castro Pais, M. D., Mallo Rey, M. M., & Belmonte Otero, I. (2023). Inserción laboral de egresados universitarios de Ciencias de la Educación: un análisis de las competencias mejor valoradas en su desempeño profesional. PUBLICACIONES, 53(1), 17–48. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v53i1.27984
Conferencia Nacional de Decanas y Decanos de Enfermería (CNDE). (2025). Construyendo hoy la Enfermería del mañana: proceso de reforma de la Orden CIN. https://www.cnde.es/noticias-eventos/noticias/572-construyendo-hoy-la-enfermeria-del-manana-proceso-de-reforma-de-la-orden-cin
González, J., & Wagenaar, R. (2003). Tuning Educational Structures in Europe. Informe Final Proyecto Piloto - Fase 1. In Universidad de Deusto, Universidad de Groningen.
Lara Domínguez, R., & Vázquez Rebolledo, G. J. (2023). Diseño de plan de estudios para la educación universitaria desde el enfoque del humanismo crítico. Revista Critica Con Ciencia, 2(3), 311–223. https://doi.org/10.62871/revistacriticaconciencia.v2i3.336
López Gómez, E. (2016). En torno al concepto de competencia: Un análisis de fuentes. Profesorado, 20(1), 311–322. http://hdl.handle.net/10481/42564
Ministerio de Ciencia Innovación y Universidades. (2025). Registro de Universidades, Centros y Títulos (RUCT). https://www.educacion.gob.es/ruct/home
Orden CIN/2134/2008, de 3 de Julio, Por La Que Se Establecen Los Requisitos Para La Verificación de Los Títulos Universitarios Oficiales Que Habiliten Para El Ejercicio de La Profesión de Enfermero, 174 Boletín Oficial del Estado 31680 (2008). https://www.boe.es/boe/dias/2008/07/19/pdfs/A31680-31683.pdf
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico. (2005). Proyecto de Definición y Selección de Competencias (DeSeCo). https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/03/02.parsys.78532.downloadList.94248.DownloadFile.tmp/2005.dscexecutivesummary.sp.pdf
Pérez Martin, A. M. (2022). Consenso Iberoamericano sobre competencias comunicacionales (CCC) para estudiantes de Grado en Enfermería. Universidad Francisco de Vitoria.
Real Decreto 861/2010, de 2 de Julio, Por El Que Se Modifica El Real Decreto 1393/2007, de 29 de Octubre, Por El Que Se Establece La Ordenación de Las Enseñanzas Universitarias Oficiales, Boletín Oficial del Estado (2010). https://www.boe.es/eli/es/rd/2010/07/02/861
Sabater Mateu, M. P. (2007). Formación enfermera en competencias específicas y referentes teóricos: una visión contrastada. Àgora d’Infermeria, 11, 1–10. https://hdl.handle.net/2445/47866
Sajjad, S., Salam, A., Manzoor, K., Bangulzai, A., Nisar, M., & Haider, Q. (2022). A Research Study on Clinical Education, Psychology Teaching and Discussion on Techniques, Difficulties, and Current Practice. Pakistan Journal of Medical and Health Sciences, 16(1), 1270–1272. https://doi.org/10.53350/pjmhs221611270
Sastre‐Fullana, P., De Pedro‐Gómez, J. E., Bennasar‐Veny, M., Serrano‐Gallardo, P., & Morales‐Asencio, J. M. (2014). Competency frameworks for advanced practice nursing: a literature review. International Nursing Review, 61(4), 534–542. https://doi.org/10.1111/inr.12132
Sobrino García, J. J., & Rubio Alonso, M. (2016). El nuevo modelo formativo en el proceso de aprendizaje de las prácticas clínicas en el Espacio Europeo de Educación Superior. In Competencias en las Prácticas Clínicas en Ciencias de la Salud: Guía de estrategias y recursos para su desarrollo y evaluación. (1st ed., pp. 20–27). Editorial Médica Panamericana.
Terrón López, M. J., Díaz-Meco Conde, R., Rubio Alonso, M., Busto Martínez, M., Martiáñez Ramírez, N., & Levy Benasuly, A. (2016). Definición y clasificación de competencias. Integración de las competencias en las prácticas clínicas en Ciencias de la Salud. In Competencias en las Prácticas Clínicas en Ciencias de la Salud. Guía de estrategias y recursos para su desarrollo y evaluación. (pp. 28–43). Editorial Médica Panamericana.
Torbay Betancor, Á., Muñoz de Bustillo Díaz, M., & Hernández Jorge, C. (2001). Los estudiantes universitarios de carreras asistenciales: Qué habilidades interpersonales dominan y cuáles creen necesarias para su futuro profesional (Vol. 78, pp. 1–18). Aula Abierta.
Vázquez-Calatayud, M., & González-Luis, H. (2023). La comunicación 360° en las unidades de cuidados intensivos: retos y oportunidades de las enfermeras. Enfermería Intensiva, 34(2), 57–59. https://doi.org/10.1016/j.enfi.2023.04.001
Downloads
Published
Issue
Section
License
All articles published in this journal –unless otherwise stated- are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NoDerives (CC-BY-ND 3.0 ES) Spain 3.0 License, which allows others to copy, distribute and transmit in a public way as long as they credit the author(s), journal and institution that publish these articles, and provided that they are not altered or modified. The complete license can be consulted in: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed/.es
The copyright belongs to the manuscript’s author just on the basis of creating this work:
- Moral rights are undeniable and inalienable.
- Economic or exploitation rights can be transferred to third parties, as it occurs when articles are published and authors partially or totally transfer their exploitation rights to publishers
Authors can archive their own articles in an institutional repository as long as their publications are cited in this journal.