Instagram and its influence on the mental health of young people in Extremadura
DOI:
https://doi.org/10.20318/recs.2025.8613Keywords:
social media, mental health, adolescent, Instagram, digital educationAbstract
Introduction: The arrival of social networks today has caused the way we communicate, entertain and inform ourselves to evolve and, although they can provide multiple advantages, they can also be harmful, especially to the mental health of young people. Objective: To analyze the behavior and habits of young people from Extremadura on the Instagram platform, in order to understand its correlation with mental health. Methodology: A survey was administered covering four dimensions: socio-demographic profile; knowledge and usage of social media; usage and influence; and mental health and harmful habits. A total of 103 responses were collected from young people aged between 12 and 30 years. Results: It is noteworthy that young people from Extremadura are not fully informed about the risks that SM can pose, limiting their ability to recognize and address symptoms and negative consequences. Conclusion: It is vital to promote comprehensive digital education aimed at children, adolescents, and young adults, fostering the adoption of healthy practices and habits online.
Downloads
References
Adeyanju, G. C., Solfa, R. P., Tran, T. L., Wohlfarth, S., Büttner, J., Osobajo, O. A., & Otitoju, A. (2021). Behavioural symptoms of mental health disorder such as depression among young people using Instagram: A systematic review. Translational Medicine Communications, 6, 1-13. https://doi.org/10.1186/s41231-021-00092-3
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
Bastero, M. (2022). Historia de Instagram, la app que revolucionó la forma de compartir fotos online. https://bit.ly/3UC2eqA
Baztán, Á. A. (1994). Psicología de la adolescencia (Vol. 14). Marcombo.
Blasco-Fontecilla, H. (2021). El impacto de las redes sociales en las personas y en la sociedad: redes sociales, redil social, ¿o telaraña? Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 49. https://doi.org/10.15366/tarbiya2021.49.007
Collado-Alonso, R., Picazo-Sánchez, L., López-Pastor, A. T., & García-Matilla, A. (2023). ¿Qué enseña el social media? Influencers y followers ante la educación informal en redes sociales. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(2), 259–270. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23658
De-Casas-Moreno, P., Tejedor-Calvo, S., & Romero-Rodríguez, L. M. (2018). Micronarrativas en Instagram: Análisis del storytelling autobiográfico y de la proyección de identidades de los universitarios del ámbito de la comunicación. Revista Prisma Social, 20, 40-57. https://bit.ly/3UU5qzs
Feijoo, B., Vizcaíno-Verdú, A., & Núñez-Gómez, P. (2024). Cuerpo, imagen y redes sociales: El impacto y atractivo promocional de los influencers. Zer: Revista de estudios de comunicación= Komunikazio ikasketen aldizkaria, 29(57), 13-16. https://doi.org/10.1387/zer.27123
García-Puertas, D. (2020). Influencia del uso de Instagram sobre la conducta alimentaria y trastornos emocionales. Revisión sistemática. Revista Española de Comunicación en Salud, 11(2), 244-254. https://doi.org/10.20318/recs.2020/5223
Gentzler, A. L., Hughes, J. L., Johnston, M., & Alderson, J. E. (2023). Which social media platforms matter and for whom? Examining moderators of links between adolescents’ social media use and depressive symptoms. Journal of Adolescence, 95(8), 1725-1748. https://doi.org/10.1002/jad.12243
George, S., & Mallery, L. (2003). Alfa de Cronbach y consistencia interna de los ítems de un instrumento de medida. Revista de estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 3(16), 3-9.
Hansen, A. (2021). Insta-brain: Cómo nos afecta la dependencia digital en la salud y en la felicidad. RBA Libros.
Hernández-Sampieri, R., Fernández Collado, C. & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill España.
IAB Spain (2023). Estudio de Redes Sociales 2023. Elogia.
Llamas-Salguero, F., & Pagador-Otero, I. (2014). Estudio sobre las redes sociales y su implicación en la adolescencia. Enseñanza & Teaching: Revista Interuniversitaria de Didáctica, 32(1), 43–57. https://doi.org/10.14201/et20143214357
Martínez-Libano, J, Gonzalez-Campusano, N., & Pereira-Castillo, J. I. (2022). Las redes sociales y su influencia en la salud mental de los estudiantes universitarios: Una revisión sistemática. Revista Electrónica de Investigación Docencia Creativa, 11(4), 44-57. https://doi.org/10.30827/digibug.72270
McQuail, D. (2010). McQuail’s mass communication theory. SAGE.
Mejía, V. (2015). Las redes sociales en la salud mental de los adolescentes: ¿un problema existente? Stadium Veritatis, 20(26), 47-59. https://doi.org/10.35626/sv.26.2022.351
Meneses, J. (2016). El cuestionario. [Proyecto de la Universitat Oberta de Catalunya]. https://bit.ly/3QDd3Yg
Moreira-de-Freitas, R. J., Carvalho-Oliveira, T. N., Lopes-de-Melo, J. A., do-Vale-e-Silva, J., de-Oliveira-e-Melo, K. C., & Fontes-Fernandes, S. (2021). Percepciones de los adolescentes sobre el uso de las redes sociales y su influencia en la salud mental. Enfermería global, 20(64), 324-364. https://dx.doi.org/10.6018/eglobal.462631
Moreno-Barreneche, S. (2022). Identidades estetizadas, interacciones mediatizadas: un abordaje de Instagram desde la sociosemiótica. Comunicación y medios, 31(45), 129-141. https://dx.doi.org/10.5354/0719-1529.2022.64515
Moreton, L., & Greenfield, S. (2022). University students’ views on the impact of Instagram on mental wellbeing: a qualitative study. BMC psychology, 10(1), 45. https://doi.org/10.1186/s40359-022-00743-6
Nalic, M. (2024). Reporting on armed conflicts: under the shadows of disinformation. En O. Almanzán-López, B. Cabanés-Cacho & E. Bumbury (Eds.). IA, educación y medios de comunicación: modelo TRIC (pp. 119-131). Dykinson.
Orellana, N. C., Mohedas, S. D., & Pérez, N. M. (2024). “Si no enseño mi cuerpo ahora, ¿cuándo lo voy a hacer?” Corporalidad y cosificación a través de las influencers en Instagram. Zer: Revista de estudios de comunicación= Komunikazio ikasketen aldizkaria, 29(57), 19-38. https://doi.org/10.1387/zer.26924
Organización Mundial de la Salud. (2022). Salud mental: Fortalecimiento de nuestra respuesta. https://bit.ly/4il1DU6
Sirgy, M. J. (1982). Self-concept in consumer behavior: A critical review. Journal of Consumer Research, 9(3), 287–300. https://doi.org/10.1086/208924
Smith, M. V. A., Grohmann, D., & Trivedi, D. (2023). Use of social media in recruiting young people to mental health research: a scoping review. BMJ Open, 13(11), e075290. https://doi.org/10.1136/bmjopen-2023-075290
Tajfel, H., & Turner, J. (1986). Teoría de la identidad social. Carter & Miller Editing.
Unicef. (2021). Estado Mundial de la Infancia 2021. En mi mente: promover, proteger y cuidar la salud mental de la infancia. Unicef. https://bit.ly/4bazz38
Villafuerte-Zorrilla, M. C. (2019). Adicción a redes sociales y la conducta psicosocial en adolescentes. [Tesis, Universidad Estatal del Sur de Manabí]. https://bit.ly/4dvVweu
Zou, W. (2023). Improving social media literacy through experiential learning: examining youth learners’ engagement and knowledge outcome in a simulated learning environment. Proceedings of the 2023 AERA Annual Meeting.
Downloads
Published
Issue
Section
License
All articles published in this journal –unless otherwise stated- are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NoDerives (CC-BY-ND 3.0 ES) Spain 3.0 License, which allows others to copy, distribute and transmit in a public way as long as they credit the author(s), journal and institution that publish these articles, and provided that they are not altered or modified. The complete license can be consulted in: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed/.es
The copyright belongs to the manuscript’s author just on the basis of creating this work:
- Moral rights are undeniable and inalienable.
- Economic or exploitation rights can be transferred to third parties, as it occurs when articles are published and authors partially or totally transfer their exploitation rights to publishers
Authors can archive their own articles in an institutional repository as long as their publications are cited in this journal.