Influencers, brands and sexual health promotion
The case of Durex Spain on TikTok
DOI:
https://doi.org/10.20318/recs.2025.9143Keywords:
Branded Content, Influencers, TikTok, Generation Z, Durex, Generation Alpha, Sex educationAbstract
Introduction: This research explores the case of Durex Spain’s branded content strategy on TikTok, specifically through its sexual advice series “Hay tema.” This project has been recognized and awarded at the TikTok Awards Spain (2022), Inspirational Awards (2023), BCMA Spain Awards (2023), and National Marketing Awards (2024). Objectives: The study aims to analyze the profile and characteristics of the influencers involved, their impact in terms of engagement, and the content formats used. Methodology: A quantitative-qualitative methodological triangulation has been adopted, combining content analysis with in-depth interviews. Results: The findings indicate that the reach and interaction of the content are not influenced by the influencer’s gender or their original audience, but rather by the interest generated by the topic of each post. Additionally, Durex demonstrates an adaptation to common content types and narratives on the platform, such as explanatory videos, video podcasts, and street interviews. Conclusion: The conclusions emphasize the importance for brands with educational goals to adapt their digital strategies to the preferences of younger generations. This involves adopting an accessible tone and popular formats that integrate infotainment and credibility.
Downloads
References
Alías, M. (4 de abril de 2018). El “caso Manada” resucita el debate sobre la educación sexual para alumnos y jueces. Vozpópuli. https://www.vozpopuli.com/espana/politica/manada-resucita-debate-educacion-alumnos_0_1131487623.html
Aguilera-Moyano J., Baños-González, M. y Ramírez-Perdiguero J. (2015). Branded entertainment: los contenidos de entretenimiento como herramienta de comunicación de marketing. Un estudio de su situación actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 519-538. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1057
B Lab Spain. (s.f.). Qué significa ser B Corp. Recuperado de https://www.bcorpspain.es/serbcorp
Bartolomé, A. (13 de abril de 2021). España, a la cola de Europa en Educación sexual. Magisterio. https://www.magisnet.com/2021/04/espana-a-la-cola-de-europa-en-educacion-sexual/
Barrio, E. (2019). Responsabilidad Social Corporativa de la noción a la gestión. Editorial UOC. Blanco, S. y Palomo, B. (2019). Desencuentro de los periodistas con YouTube. El profesional de la información, 28(4). https://doi.org/10.3145/epi.2019.jul.11
Buitrago, Á., y Torres Ortiz, L. (2022). Influencers de ciencia en YouTube. Divulgación científica en el contexto español de la plataforma hegemónica de vídeo online. AdComunica, (24), 177–200. https://doi.org/10.6035/adcomunica.6558
Castaño, A. D., y Arias, S. (2021). Efecto de la responsabilidad social corporativa en la reputación de las organizaciones: Una revisión sistemática. Revista Universidad & Empresa, 23(40), 1-25. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.8859
Castelló Martínez, A., y del Pino Romero, C. (2015). La comunicación publicitaria con influencers. Revista Digital de Marketing Aplicado. REDMARKA, 14, I, 21-50. http://www.redmarka.net/ISSN 1852-2300
Collado-Alonso, R., Picazo-Sánchez, L., López-Pastor, A. T., y García-Matilla, A. (2023). ¿Qué enseña el social media? Influencers y followers ante la educación informal en redes sociales. Revista Mediterránea de Comunicación, 14(2), 259-270. https://doi.org/10.14198/MEDCOM.23658
CorporateExcellence y Canvas. (2018). Aproachingthe future 2018. Tendencias en reputación, gestión de intangibles. https://canvasconsultores.com/wp-content/uploads/2018/06/Approaching%20the%20Future%202018_pdf
Data Reportal. (2022). Essential TikTok Stats and Trends 2022. https://datareportal.com/essential-tiktokstats?rq=tiktok
De la Peña Aznar, J. (2013). Claves de la nueva cultura digital. Economía Exterior 64 [Mensaje en un blog]. https://goo.gl/plBaqE
EDELMAN (Madrid, 17 de mayo de 2021). Los españoles confían, por primera vez, más en las empresas que en el Gobierno, medios y ONG ‘S. Trust Barometer. [Nota de prensa]. https://www.edelman.com.es/sites/g/files/aatuss396/files/2021-05/NP%20Edelman%20Trust%20Barometer%202021_0.pdf
Fowler, L.R., Schoen, L., Smith, H.S. y Morain, S.R. (2022). Sex Education on TikTok: A Content Analysis of Themes. Health Promotion Practice, 23(5), 739-742. https://doi.org/10.1177/15248399211031536
Gaitán Moya, J. y Piñuel Raigada, J. (1998). Técnicas de investigación en comunicación social, elaboración y registro de datos. Editorial Síntesis.
Gértrudix, M., Rajas, M., Barrera, D., Bastida, M., y Soto, C. (2017). Realización de vídeo educativo: análisis de la producción audiovisual de los MOOC de URJCx. En J. Sierra Sánchez (coord.), Nuevas tecnologías audiovisuales para nuevas narrativas interactivas digitales en la era multidispositivo (pp. 289-302). Mc-Graw Hill USA.
IAB Spain (2021). Libro Blanco de Marketing de Influencia 2022. Instituto de las Mujeres. (2022). Estudio sobre la percepción de la sexualidad y la educación sexual en jóvenes. Ministerio de Igualdad. https://www.inmujeres.gob.es/areasTematicas/AreaEstudiosInvestigacion/docs/Estudios/sexualidad_mujeres_jovenes.pdf
Jaramillo, C. (2021). Análisis de los contenidos con presencia de marca en la prensa digital española. Estudio de caso: Elpais.com 2019. Doxa Comunicación, 32, 345-379. http://dx.doi.org/10.31921/doxacom.n32a17
Kolo, C. (2023). Social Media Influencers as Content Creators in The Creative Economy. Journal of Creative Industries Studies, 11(2), 53-66. https://doi.org/10.56140/JOCIS-v11-6
López, A. (2018). Marcas negras en la moda. En F. Olivares (dir.) Marcas negras (en la era de la transparencia) (pp.157-211). Gedisa.
Martinez, I. M. (2017). Del Primetime a la era del AlwaysOn: análisis sobre los motivos de la migración de audiencias jóvenes a nuevas plataformas de consumo televisivo, específicamente sobre contenido de entretenimiento. Memorias del Concurso Lasallista de Investigación, Desarrollo e innovación, 4(1), 17-30.
Mejía-Giraldo, J. (2019). Propósitos organizacionales como alternativa para los problemas que proponen los modelos canvas y lean canvas.Innovar, 29(72), 31-40. https://doi.org/10.15446/innovar.v29n72.77891.
Middleton, S. (2022). For You? Using TikTok® to Teach Key Content. Management Teaching Review, 7(3), 226–235. https://doi.org/10.1177/23792981221096871
Miguel-Zamora, M., Borau-Boira, E., y Abellán-Hernández, M. (2022). Brand Story. El caso Aprendemos juntos de BBVA como modelo de relato de marca. Revista Mediterránea de Comunicación, 13(1), 233-249. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM.20765
Muniz, F., Guzmán, F., Paswan, A.K. and Crawford, H.J. (2019), The immediate effect of corporate social responsibility on consumer-based brand equity. Journal of Product & Brand Management, 28(7), 864-879. https://doi.org/10.1108/JPBM-09-2018-2016
Neuendorf, K. A. (2002). The Content Analysis Guidebook. Sage Publications Nocito Mora, M., de Moya Andrés, P., Gutiérrez Göttinguer, S., y López de Montenegro, B.R. (2017). La evolución del marketing tradicional al de influencia: los influencers. Colegio Orvalle. https://bit.ly/2HxrUlC
Omar, B. y Dequan, W. (2020). Watch, Share or Create: The Influence of Personality Traits and User Motivation on TikTok Mobile Video Usage. iJIM, 14(4), 121-127. https://doi.org/10.3991/ijim.v14i04.12429
OMS. (Ginebra, 6 de junio de 2019). Cada día, más de 1 millón de personas contraen una infección de transmisión sexual curable. [Comunicado de prensa]. https://www.who.int/es/news/item/06-06-2019-more-than-1-million-new-curable-sexually-transmitted-infections-every-day
Pulizzi, J. (2021). Start a Content-First Business, Build a Massive Audience and Become Radically Successful. Content Inc., Second Edition. McGraw-Hill Education eBooks.
Ramos-Méndez, D. y Ortega-Mohedano, F. (2017). La revolución en los hábitos de uso y consumo de vídeo en teléfonos inteligentes entre usuarios millennials, la encrucijada revelada. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 704-718. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1187
Segarra-Saavedra, J., y Hidalgo-Marí, T. (2018). Influencers, moda femenina e Instagram: El poder de la influencia en la era 2.0. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 313-325. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.17
Segarra-Saavedra, J., Tur-Viñez, V., y del-Pino-Romero, C. (2017). Branded webserie como estrategia comunicativa. Estudio de caso de #EncuentraTuLugar. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 883-896. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1198
Selva-Ruiz, D. y Caro-Castaño, L. (2016). Uso de datos en creatividad publicitaria: el caso de Art, Copy&Code de Google. Profesional de la Información, 25(4), 642-651. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.14
Silverio, Mario. (25 de abril de 2024). Estadísticas y usuarios activos de TikTok (2024). PrimeWeb. https://www.primeweb.com.mx/tiktok-estadisticas
Tur-Viñes, V., Núñez-Gómez, P. y MJ González-Río, M.J. (2018). Menores influyentes en YouTube. Un espacio para la responsabilidad. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 1211-1230. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1303
UNESCO. (2009). International Technical Guidance on Sexuality Education: An evidence-informed approach for schools, teachers and health educators. The Rationale for Sexuality Education, I, 123. Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183281
UNESCO. (2018). Orientaciones técnicas internacionales sobre educación en sexualidad: Un enfoque basado en la evidencia (Edición revisada). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://www.who.int/es/publications/m/item/9789231002595
Universidad Pontificia Comillas. (2023). Informe España 2023: Educación sexual en las aulas. https://blogs.comillas.edu/informeespana/wp-content/uploads/sites/93/2023/11/Informe_Espana_2023_Capitulo_2.pdf
Vilches, L. (2011). La investigación en comunicación. Métodos y técnicas en la era digital. Gedisa Editorial.
Downloads
Published
Issue
Section
License
All articles published in this journal –unless otherwise stated- are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NoDerives (CC-BY-ND 3.0 ES) Spain 3.0 License, which allows others to copy, distribute and transmit in a public way as long as they credit the author(s), journal and institution that publish these articles, and provided that they are not altered or modified. The complete license can be consulted in: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed/.es
The copyright belongs to the manuscript’s author just on the basis of creating this work:
- Moral rights are undeniable and inalienable.
- Economic or exploitation rights can be transferred to third parties, as it occurs when articles are published and authors partially or totally transfer their exploitation rights to publishers
Authors can archive their own articles in an institutional repository as long as their publications are cited in this journal.