School Violence and Mental Health in Chilean Digital Media Post-COVID-19

An Analysis from the Theories of Collective Subjectivity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20318/recs.2025.9619

Keywords:

school violence, school coexistence, press, subjective theories

Abstract

Introduction: According to the National Institute for Human Rights, in the first half of 2022, following the end of the Covid-19 pandemic, 1,700 more reports of school violence were recorded in the first half of 2022 compared to the previous two years and media coverage of violent crime has increased significantly. Objectives: to identify -under the model of Subjective Theories (ST)- those aspects present in the media discourse related to the causes, intervening conditions and strategies for dealing with school violence after the return to face-to-face attendance in Chilean educational establishments. This violence, exacerbated in the post-pandemic context, has a negative impact on the mental health of students, which makes it a relevant phenomenon for public health policies. Methodology: a comparative content analysis of the publications of SoyChile.cl and El Mostrador.cl during the last month of classes in 2022 was carried out. Results: both media explained the phenomenon as ‘a structural problem’, distancing diagnosis and treatment from the actors directly involved. Conclusion: school violence is considered an unavoidable and unapproachable reality, factors that exempt caregivers, teachers, principals, authorities and students who could eventually take an active part in the prevention or solution of the phenomenon from responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adduci, N. (2020). Violencia en la escuela y subjetividad. Un análisis socioeducativo sobre el discurso mediático. UBA. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/12838

Akunzirwe, R., Carter, D.J. & Hanna, L. (2021). Associations between violence in childhood, depression and suicide attempts in adolescence: evidence from a cohort study in Luwero district, Uganda. BMC Public Health 24, 3405. https://doi.org/10.1186/s12889-024-20950-7

Andrades-Moya, J. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: Una revisión bibliográfica. Revista Electrónica Educare, 24(2), 346-368. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.17

Balasooriya Lekamge, R., Karim, M. N., Chen, L., & Ilic, D. (2025). Evaluation of a nationwide whole-school approach to mental health and well-being in 40 149 Australian secondary school students: cluster quasi-experimental study. BJPsych Open, 11(2), e47. https://doi.org/10.1192/bjo.2024.843

Bellei, C., & Contreras, M. (2024). Post-Pandemic Crisis in Chilean Education. The Challenge of Re-institutionalizing School Education. A: REIMERS, F., (ed.), Schools and Society During the COVID-19 Pandemic: How Education Systems Changed and the Road Ahead, 43-62. Cham: Springer Nature Switzerland. https://doi.org/10.1007/978-3-031-42671-1_3

Bolós, C. E. (2009). Periodismo informativo e interpretativo. El impacto de Internet en la noticia, las fuentes y los géneros. Sevilla: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2009. 2a. ed., vol. 4.

Browne, M. & Rodríguez-Pastene, F. (2019). Nuevas miradas para viejos estereotipos mediáticos de la infancia y la adolescencia (169-197) En Niños, niñas y adolescentes en medios de comunicación: Construcción de estereotipos en prensa escrita y televisión en Chile. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia, UNICEF.

Castro, P., Cuadra, D., Gubbins, V., Rodríguez-Pastene, F., Carrasco Aguilar, C., Caamaño-Vega, V., & Zelaya, M. (2024).

Castro, P., Cuadra, D., Tognetta, L. R. P., Pérez-Zapata, D., Véliz-Vergara, D., & Menares-Ossandón, N. (2021). Teorías subjetivas de la convivencia escolar: ¿Qué dicen los padres? Psicologia Escolar e Educacional, 25. https://doi.org/10.1590/2175-35392021221423

Castro, P., Cuadra, D, Vystrčilová, P., & Jancic Mogliacci, R. (2017). A review of research on teachers’ subjective theories: contributions to the study of teacher education. [Una revisión de investigaciones de teorías subjetivas de profesores: Contribuciones al estudio de la formación del profesor]. Psychology and Education an Interdisciplinary Journal, 54(3), 1-22.

Cuadra, D., Roa, J. A. S., Dulčić, F. J. L., & Ossandón, N. D. M. (2017). Teorías subjetivas en docentes sobre el aprendizaje y desarrollo socioemocional: Un estudio de caso. Revista Educación 42(2), 250-271. https://doi.org/10.15517/revedu.v42i2.25659

Catalán, J. (2016). Hacia la formulación de una teoría general de las teorías subjetivas. Psicoperspectivas, 15(1), 53-65. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol15-Issue1-fulltext-739

Colás, P. & Villaciervos, P. (2004). Formación Físico-Deportiva y Género. Revista Educación Unisinos, 8(14), 131– 150.

dos Reis, J. B., & Dayrell, J. (2020). Experiências juvenis contemporâneas: reflexões teóricas e metodológicas sobre socialização e individualização. Educação (UFSM), 45(1), 71-1. https://doi.org/10.5902/1984644439944

El Mostrador. (2024). Principios editoriales del diario El Mostrador. Recuperado el 15 de mayo de 2024 desde https://www.elmostrador.cl/_files/pdf/PrincipiosEditoriales.pdf

Entman, R. (1993). Framing: Toward clarification of a fractured paradigm. Journal of communication, 43(4), 51-58. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1993.tb01304.x

Farfán Pimentel, J. F., Abad Escalante, K. M., Manchego Villarreal, J. L., Godoy Cedeño, C. E., Chumbirayco Pizarro, M., & Janampa Acuña, N. (2025). Bienestar psicológico y convivencia escolar en estudiantes de secundaria. VIVE. Revista de Investigación en Salud, 8(22), 357–368. https://doi.org/10.33996/revistavive.v8i22.383

Félix Polanco, N. (2025). Comparación de Estrategias de Prevención contra la Violencia Escolar a Nivel Internacional. Sciencevolution, 4(2), 58–71. https://doi.org/10.61325/ser.v4i2.179

Flick, U. (1991). Alltagswissen über Gesundheit und Krankheit – Subjektive Theorien un soziale Repräsentationen. Heidelberg: Asanger.

Flick, U. (1998). Everyday knowledge in social psychology. In U. Flick (Ed.), The psychology of the social 41–59. Cambridge University Press.

Flick, U. (2014). Introducción a la investigación cualitativa (5.ª ed.). Morata.

Fuentealba-Jorquera, D., Rodríguez-Pastene, F., Andrada, P., Castro, P., Caamaño-Vega, V., Gubbins, V., Cuadra,D., Carrasco, C. & Zelaya, M. (2025). Teorías subjetivas sobre convivencia y violencia escolar en discurso experto en la prensa de 2022. Revista Latina De Comunicación Social, (84), 1–28. https://doi.org/10.4185/rlcs-2026-2473

García, M. & López, A. (2021). Narrativas mediáticas sobre salud mental en adolescentes post-COVID-19. Revista Española de Comunicación en Salud, 12(2), 45-62. https://doi.org/10.20318/recs.2021.6234

Groeben, N., & Scheele, B. (2001). Dialogue-hermeneutic method and the research program subjective theories. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 2(1), Art. 10. Recuperado de http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0002105

Groeben, N., & Scheele, B. (2020). Forschungsprogramm subjektive Theorien: Zur Psychologie des reflexiven Subjekts. In G. Mey & K. Mruck (Eds.), Handbuch qualitative Forschung in der Psychologie (2nd ed., pp. 185–202). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-18234-2_10

Hernández, R. & Saravia, M. (2016). Generalidades del acoso escolar: Una revisión de conceptos. Revista de investigación apuntes psicológicos, 1(1). Recuperado de https://revistas.upeu.edu.pe/index.php/ri_apsicologia/article/view/873

Herrera-López, M., Benavides, M. del R., Ortiz, G. P., & Ruano, M. A. (2022). Effects of parenting guidelines on the roles of school violence. Psychology, Society & Education, 14(1), 23–34. https://doi.org/10.21071/psye.v14i1.14181

Hinnant-Crawford, B. (2016). Education Policy Influence Efficacy: Teacher Beliefs in Their Ability to Change Education Policy. International Journal of Teacher Leadership, 7(2), 1-27.

Instituto Nacional de Derechos Humanos (INDH). (2022). Situación de los derechos humanos en Chile 2022: Informe anual. https://www.indh.cl/wp-content/uploads/2023/03/Informe-Anual-2022.pdf

Iyengar, S. (1991). Is anyone responsible? How television frames political issues. University of Chicago Press.

Jodelet, D. (1988). La representación social: Fenómenos, conceptos y teoría. In S. Moscovici (Ed.), Psicología social (pp. 357–378). Ediciones Paidós.

Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: Teoría y práctica (L. Wolfson, Trad.). Ediciones Paidós.

McCombs, M. & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public opinion quarterly, 36(2), 176-187. https://doi.org/10.1086/267990

Medina, D. & Paredes, D. (2021). Violencia Escolar en adolescentes: una revisión sistemática. Revista de Investigación Enlace Universitario, 20(2), 10-24. https://doi.org/10.33789/enlace.20.2.93

Mora Alvarado, K. G., León Reyes, B. B., Ramírez Aguirre, G. A., Álvarez Cadena, K. A., & Chiluisa Ponce, Y. Y. (2024). Violencia escolar y su influencia en el comportamiento: una revisión de estudios. Revista Científica de la Universidad Estatal de Milagro, 8(3). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9787339

Moscovici, S. (1961). La psychanalyse, son image et son public. Presses Universitaires de France. [scirp.org]

OECD (2022), Education at a Glance 2022: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/3197152b-en

Organización Mundial de la Salud. (2021). Adolescent mental health. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/adolescentmental-health

Organización Panamericana de la Salud. (2022). Informe sobre la situación regional: Prevenir y responder a la violencia contra las niñas y los niños en la Región de las Américas. https://iris.paho.org/handle/10665.2/56312

Piñuel, J. L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolingüística, 3(1), 1 - 42. https://doi.org/10.1558/sols.v3i1.1

Santander, P. (2011). Por qué y cómo hacer análisis de discurso. Cinta de Moebio, (41), 207–224. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2011000200006

Scheufele, D. A., & Tewksbury, D. (2007). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication, 49(1), 103-122. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.1999.tb02784.x

Semetko, H. A., & Valkenburg, P. M. (2000). Framing European politics: A content analysis of press and television news. Journal of Communication, 50(2), 93–109. https://doi.org/10.1111/j.1460

Smiley, A., Moussa, W., Ndamobissi, R., & Menkiti, A. (2021). The negative impact of violence on children’s education and well-being: Evidence from Northern Nigeria. International Journal of Educational Development, 81, 102327. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2020.102327.

UNESCO. (2024). Violencia y acoso escolar: la UNESCO reclama una mejor protección de los estudiantes. https:// www.unesco.org/es/articles/violencia-y-acoso-escolar-la-unesco-reclama-una-mejor-proteccion-de-los-estudiantes

UNICEF. (2022) The impact of COVID-19 on children and adolescents. https://www.unicef.org/turkiye/en/documents/impact-covid-19-children 64

Varela, J. J., Zimmerman, M. A., Ryan, A. M., Stoddard, S. A., Heinze, J. E., & Alfaro, J. (2018). Life satisfaction, school satisfaction, and school violence: A mediation analysis for Chilean adolescent victims and perpetrators. Child Indicators Research, 11(2), 487-505. https://doi.org/10.1007/s12187-016-9442-7

Varela, J., Sirlopú, D., Melipillán, R., Espelage, D., Green, J., & Guzmán, J. (2019). Exploring the Influence School Climate on the Relationship between School Violence and Adolescent Subjective Well-Being. Child Indicators Research, 1-16. https://doi.org/10.1007/s12187-019-09631-9.

Vásquez-Rocca, L., & Manghi, D. (2020). Exclusión del “estudiante secundario”: Análisis multimodal en medios de Chile. Logos, 30(2), 297–313.http://dx.doi.org/10.15443/rl3023.

Vásquez-Rocca, L.; Aldana, A. & Ceroni, P. (2022) Representación discursiva-multimodal de la estudiante liceana en medios digitales alternativos chilenos antes y después del estallido social. Discurso y Sociedad, 16(3), 716-744. https://doi.org/10.15443/RL3023

Waeytens, K., Lens, W., & Vandenberghe, R. (2002). Learning to learn’: teachers’ conceptions of their supporting role. Learning and instruction, 12(3), 305-322. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(01)00024-X

Yuda, T. K., & Munir, M. (2023). Social insecurity and varieties of family resilience strategies during the COVID-19 pandemic. International Journal of Sociology and Social Policy, 43(7/8), 756-776. https://doi.org/10.1108/IJSSP-08-2022-0201

Downloads

Published

2025-12-19

Issue

Section

Originals

How to Cite

School Violence and Mental Health in Chilean Digital Media Post-COVID-19: An Analysis from the Theories of Collective Subjectivity. (2025). Revista Española De Comunicación En Salud, 16(2), 51-64. https://doi.org/10.20318/recs.2025.9619