Educating historians in the late Franco period. Readings and teachers (1967-1973)

Memories and historical constructions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20318/revhisto.2022.6183

Keywords:

historiography, readings and teachers

Abstract

This paper is divided into two parts. In the first, Readings and teachers, I examine the late Franco period, a time of hope for change and democratic transition in Spain. In the second part, Between French and British historiography, I discuss four readings that were important in our education and which constituted the foundations for our subsequent development. The method employed is the one proposed by the readings, which can be summarised as the tension between historian and context and the discovery of the essence of the historian’s role.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Santiago de Luxán Meléndez, University of Las Palmas de Gran Canaria

    Catedrático de Universidad de Historia e Instituciones Económicas desde 2011 y honorífico desde 17-10/2020. Director del Grupo de Investigación G9, Historia Economía y Sociedad de la ULPGC. Coordinador del Programa de Doctorado Internacional Islas Atlánticas (Historia, Patrimonio y Marco Jurídico Institucional) de las Universidades de Las Palmas, La Laguna, Açores y Madeira (2014 hasta la actualidad). Coordinador del convenio entre la Fundación Altadis-Universidades de Las Palmas, Sevilla, Navarra y País Vasco (Grupo de Estudios del tabaco) entre 2000-2012. Miembro del Grupo de Historia del Tabaco (GRETA) 1998-2012. Investigador asociado del CHAM – Centro de História d'Aquém e d'Além-Mar / Portuguese Centre for Global History, FCSH/NOVA-UAc. Miembro del Consejo de Redacción de ANAIS (publicación de CHAM indexada en 16 bases de datos científicas) y del Anuario de Estudios Atlánticos. Miembro del Comité Científico del Coloquio de Historia Canario-Americana. Coordinador del Servicio de Archivos de la Empresa de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Coordinador del Seminario estable de Historia del Tabaco, Convenio Universidad de Las Palmas de Gran Canaria y CHAM, 2011-2020. Premio especial Canarias-América de Investigación 2010. Participación en 29 proyectos, contratos y convenios como investigador principal y como investigador, de carácter internacional, nacional y regional. Consejero externo del CHAM den la Universidad de Azores. Miembro de la Real Sociedad Económica de Amigos del País de Gran Canaria. Miembro de la Asociación Española de Historia Económica, de la Asociación Española de Historia Moderna Y de la Asociación de Historia Económica del Caribe

Downloads

Published

2022-09-08

Issue

Section

Collective book

How to Cite

Educating historians in the late Franco period. Readings and teachers (1967-1973): Memories and historical constructions. (2022). REVISTA DE HISTORIOGRAFÍA (RevHisto), 37, 273-301. https://doi.org/10.20318/revhisto.2022.6183