Manifestations of Early Christianity in Rural Areas of Toletum and its Vicinity

Issues about Sarcophagi and Paleochristian Funeral Spaces

  • Vasilis Tsiolis Universidad de Castilla-La Mancha
Keywords: Domini, Bishopric See of Toletum, early christian sarcophagi, Toletum, villae

Abstract

The few written sources and poor archaeological evidence available on the earliest manifestations of Christianity in the area of the current province of Toledo (Spain) date from the beginning of the 4th century and suggest the existence, at this time, of a consolidated episcopal authority in Toletum and a growing connection of some wealthy landowners with the Christian religion. Taking into account the current state of research and with the aim of contributing to the debate on the implantation of this religion in the rural environment of Toledo and its bordering territories, during the earliest period to which written and material sources give access, in this paper are discussed questions raised both by the available documentation and some previous scholars’ hypotheses.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract Views: 1067
PDF (Español (España)) : 757

References

Abascal Palazón, Juan Manuel y Abad Casal, Lorenzo (2013). El descubrimiento y recuperación del sarcófago romano de Hellín: una aventura arqueológica decimonónica. En Cid y García, 2013, pp. 45-61.

Abascal Palazón, Juan Manuel y Alföldy, Geza (2015). Inscripciones romanas de la Provincia de Toledo (siglos I-III). Bibliotheca Archaeologica Hispana 42. Madrid: Real Academia de la Historia.

Aicart, Francesc, Nolla, Josep Maria y Palahí, Lluís (2008). L’Església Vella de Santa Cristina d’Aro. Del monument antic a l’església medieval. Girona: Ajuntament Sta. Cristina d’Aro y Universitat de Girona.

Alvar Ezquerra, Jaime y Blánquez Pérez, Carmen (eds.) (1990). Toledo y la Carpetania en la Edad Antigua. Actas del Simposio (Toledo, de 6 al 8 de noviembre 1986). Toledo: Colegio Universitario de Toledo.

Andreae, Bernard y Settis, Salvatore (eds.) (1984). Colloquio sul reimpiego dei sarcofagi romani nel Medioevo (Pisa, 5-12 settembre 1982). Marburg: Verlag des Kunstgeschichtlichen Seminars.

Arce Martínez, Javier (1982). El último siglo de la España romana: 284-409. Madrid: Alianza.

Arce Martínez, Javier (1993). La ciudad en la España tardorromana ¿continuidad o discontinuidad? En Arce Martínez y Le Roux, 1993, pp. 177-184.

Arce Martínez, Javier y Le Roux, Patrick (eds.) (1993). Ciudad y comunidad cívica en Hispania (s. II-III d.C.). Actes du Colloque international (Madrid, 25-27 enero 1990). Madrid: Casa de Velázquez y CSIC.

Arce Martínez, Javier (2003). La villa romana de Carranque (Toledo, España). Gerión, 21.2, pp. 15-28.

Arribas Domínguez, Raúl (2000). Los modelos arquitectónicos de culto cristiano en el ámbito rural lusitano: el ejemplo de la villa de El Saucedo (Talavera La Nueva, Toledo). En Gurt i Esparragera y Tena Pérez, 2000, pp. 103-111.

Balmaseda Muncharaz, Luis Javier (2008). La escultura de Recópolis. Zona Arqueológica, 9, pp. 145-147.

Barroso Cabrera, Rafael, Carrobles Santos, Jesús y Morín de Pablos, Jorge (2011). El mundo funerario en el ámbito de la sedes regia toletana. En Pacheco Jiménez, 2011, pp. 201-240.

Barroso Cabrera, Rafael, Carrobles Santos, Jesús y Morín de Pablos, Jorge (2012). La articulación del territorio toledano en la Antigüedad Tardía y la Alta Edad Media (ss. IV al VIII d.C.). En Caballero Zoreda, Mateos Cruz y Cordero Ruiz, 2012, pp. 263-304.

Bassani, Maddalena y Ghedini, Francesca (eds.) (2011). “Religionem significare”. Aspetti storico-religiosi, strutturali, iconografici e materiali dei sacra privata. Atti dell’Incontro di Studi (Padova, 8-9 giugno 2009). Roma: Quasar.

Beltrán Lloris, Miguel (2018). La reutilización de la Roma clásica por los reyes de Aragón. En Menjón Ruiz, 2018, pp. 124-133.

Birk, Stine y Poulsen, Birte (eds.) (2012). Patrons and Viewers in Late Antiquity. Aarhus Studies in Mediterranean Antiquity 10. Aarhus: Aarhus University Press.

Blanco Freijeiro, Antonio. (1981). Historia del Arte Hispánico, I.2. La Antigüedad. Madrid: Alhambra.

Böhringer, Erich (ed.) (1959). Neue Deutsche Ausgrabungen im Mittelmeergebiet und im vorderen Orient. Berlín: Mann.

Bosch Jiménez, Concha, García Moreno, Luis Agustín, Gil Egea, Mª Elvira y Vallejo Girvés, Margarita (eds.) (2003). Santos, obispos y reliquias. Actas del III Encuentro Hispania en la Antigüedad Tardía, Alcalá de Henares, 13 a 16 de octubre de 1998. Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá.

Bowes, Kimberly (2001). Nec sedere in villam: Villa Churches, Rural Piety and the Priscillianist Controversy. En Burns y Eadie, 2001, pp. 323-348.

Bowes, Kimberly (2005). “Un coterie espagnole pieuse”: Christian Archaeology and Christian Community in Fourth and Fifth Century Hispania. En Kulikowski y Bowes, 2005, pp. 189-258.

Bowes, Kimberly (2006). Building Sacred Landscapes. Villas and Cult. En Chavarría Arnau, Arce Martínez y Brogiolo, 2006, pp. 73-95.

Bowes, Kimberly (2007). Christianization and the Rural Home. Journal of Early Christian Studies, 15.2, pp. 143-170.

Bowes, Kimberly (2008). Private Worship, Public Values, and Religious Change in Late Antiquity. Cambridge: Cambridge University Press.

Brogiolo, Gian Pietro y Chavarría Arnau, Alexandra (eds.) (2007). Archeologia e società nell’Alto Medioevo. 12 Seminario sul tardo antico e l’alto medioevo (Padova, 29 settembre - 1 ottobre 2005). Documenti di Archeologia 44. Mantova: SAP.

Büchsenschütz, Nora (2018). Repertorium der christlich-antiken Sarkophage, 4. Iberische Halbinsel und Marokko. Wiesbaden: Reichert.

Burns, Thomas y Eadie, John William (eds.), Urban Centers and Rural Contexts in Late Antiquity. Michigan: Michigan State University Press.

Caballero Zoreda, Luis, Mateos Cruz, Pedro y Cordero Ruiz, Tomás (eds.) (2012). Visigodos y Omeyas. El territorio. Madrid: CSIC.

Carrasco Serrano, Gregorio (2012). Aportación al estudio de las vías romanas de Toledo y Ciudad Real. Hispania antiqua, 36, pp. 151-162.

Castelo Ruano, Raquel, Aguado Molina, María, López Pérez, Abelardo, Sierra, Cristina y Jiménez Cañizos, Ofelia (2004). En Investigaciones arqueológicas en Castilla La Mancha: 1996-2002 (pp. 271-282). Toledo: Servicio de Publicaciones de la Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.

Castelo Ruano, Raquel, Panizo Arias, Isabel, López Pérez, Abelardo y Torrecilla Aznar, Ana (2000). La villa de El Saucedo y su conversión en basílica de culto cristiano. Algunas notas sobre el mosaico de iconografía pagana ubicado en su cabecera. En Gurt y Tena, 2000, pp. 87-102.

Castelo Ruano, Raquel, Rodríguez Casanova, Isabel, Panizo Arias, Isabel y López Pérez, Abelardo (1999). Aproximación a la cronología de la villa de El Saucedo (Talavera, La Nueva, Toledo) a través de las estructuras arquitectónicas y los hallazgos numismáticos. En De Balbín Behrmann y Bueno Ramírez, 1999, pp. 267-281.

Castillo Maldonado, Pedro (2004). Inventiones reliquiarum en la Hispania tardoantigua: análisis de sus actores. Polis, 16, pp. 33-60.

CCH IV = Martínez Díez, Gonzalo y Rodríguez Barbero, Félix (eds.) (1984). La colección canónica hispana, IV. Concilios galos. Concilios hispanos. Primera parte. Monumenta Hispaniae Sacra, Serie Subsidia, 3; Serie Canónica, 4. Madrid: CSIC.

Cepas Palanca, Adela (1997). Crisis y continuidad en la Hispania del siglo III. Anejos del Archivo Español de Arqueología 17. Madrid: CSIC.

Chavarría Arnau, Alexandra (2007a). Aristocracias tardoantiguas y cristianización del territorio (siglos IV-V): ¿Otro mito historiográfico? RACr, 82, pp. 201-230.

Chavarría Arnau, Alexandra (2007b). Splendida sepulcra ut posteri audiant. Aristocrazie, mausolei e chiese nelle campagne tardoantiche. En Brogiolo y Chavarría Arnau, 2007, pp. 127-145.

Chavarría Arnau, Alexandra (2008). Vil·les, mausoleus i esglésies: reflexions entorn a la cristianització del territori rural a l’antiguitat tardana. En Aicart, Nolla y Palahí, 2008, pp. 211-225.

Chavarría Arnau, Alexandra (2011). Chiese ed oratoria domestici nelle campagne tardoantiche. En Bassani y Ghedini, 2011, pp. 229-243.

Chavarría Arnau, Alexandra, Arce Martínez, Javier y Brogiolo, Gian Pietro (eds.) (2006). Villas tardoantiguas en el Mediterráneo occidental. Anejos de AEspA 39. Madrid: CSIC.

Chevalier, Raymond (1972). Les voies romaines. París: Armand Colin.

Cid López, Rosa María y García Fernández, Estela (eds.) (2013). Debita verba. Estudios estudios en homenaje al profesor Julio Mangas Manjarrés. Oviedo: Universidad de Oviedo.

Claveria Nadal, Montserrat (1997-1998). La reutilización de sarcófagos romanos en Cataluña. Anales de prehistoria y arqueología, 13-14, pp. 241-250.

Coello, Francisco (1889). Vías romanas entre Toledo y Mérida. BRAH, 15.I-III, pp. 5-42.

Corchado y Soriano, Manuel (1969). Estudio sobre vías romanas entre el Tajo y el Guadalquivir. Archivo Español de Arquelogía, 42, pp. 124-158.

De Balbín Behrmann, Rodrigo y Bueno Ramírez, Primitiva (eds.) (1999). II Congreso de Arqueología Peninsular, IV. Arqueología romana y medieval (Zamora, 24-27 septiembre). Alcalá Henares y Zamora: Universidad de Alcalá de Henares y Fundación Rei Alfonso Henriques.

De la Llave Muñoz, Sergio y Escobar Requena, Ana (2017). Redescubriendo el mausoleo tardorromano de las Vegas (La Pueblanueva, Toledo). Urbs Regia, 2, pp. 27-45.

De la Llave Muñoz, Sergio y Escobar Requena, Ana (2020). Mausoleum, martyrium y necrópolis de Las Vegas (La Pueblanueva, Toledo): Un hito funerario en el límite oriental de la Lusitania. En Martínez González et al., 2020, pp. 443-454.

De Hoz García y Bellido, Mª Paz (2014). Inscripciones griegas de España y Portugal (IGEP). Madrid: Real Academia de la Historia.

Domínguez Monedero, Adolfo Jerónimo (1984a). El sarcófago de Hellín (Albacete) y su contexto histórico-religioso. En Sanz Gamo, 1984, pp. 309-330.

Domínguez Monedero, Adolfo Jerónimo (1984b). “Nueva” noticia referida al hallazgo del sarcófago paleocristiano de Hellín (Albacete). Rivista di Archeologia Cristiana, 60, pp. 101-108.

Fábrega Grau, Ángel (1953-1955). Pasionario hispánico, I-II. Madrid: CSIC.

Fernández Castro, Mª Cruz (1977). Las llamadas “termas” de Rielves (Toledo). Archivo Español de Arqueología, 50.135, pp. 209-252.

Fernández-Galiano, Dimas (ed.) (1989a). Arqueología de Castilla La Mancha. Toledo: Servicio de Publicaciones y Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.

Fernández-Galiano, Dimas (1989b). La villa de Materno. En Fernández-Galiano, 1989a, pp. 255-269.

Fernández-Galiano, Dimas (ed.) (2001a). Carranque. Centro de Hispania romana. Catálogo de la exposición (Alcalá de Henares, 27 de abril a 23 de septiembre de 2001). Guadalajara: AACHE.

Fernández-Galiano, Dimas (2001b). Carranque/Titulcia: centro político, centro simbólico. En Fernández-Galiano, 2001a, pp. 25-34.

Fernández-Galiano, Dimas (2011). Los Monasterios paganos, la huida de la ciudad en el mundo antiguo. Córdoba: El almendro de Córdoba.

Fernández-Galiano, Dimas, Piraccini, Chiara, Miranda, José Luis y De Luna, Ignacio (2001). La más antigua basílica cristiana de Hispania. En Fernández-Galiano, 2001a, pp. 71-80.

Fernández-Guerra y Orbe, Aureliano (1862). Antiquísimo sepulcro cristiano de Layos, existente en el convento de Santo Domingo el Real de Toledo. El Arte en España, 1, pp. 169-180.

Fernández-Miranda, Manuel, Mangas Manjarrés, Julio, Plácido Suárez, Domingo y Pereira Sieso, Juan (1990). Alio itinere ab Emerita Caesaraugusta. La vía romana entre Talavera de la Reina y Toledo y la implantación humana en el valle medio del río Tajo. En VV. AA., 1990. pp. 155-164.

Fernández Ochoa, Carmen, Bendala Galán, Manuel, García-Entero, Virginia y Vidal Álvarez, Sergio (2011). Cubierta de sarcófago con el ciclo de Jonás hallada en Carranque (Toledo). Archivo Español de Arqueología, 84, pp. 231-242.

Fernández Ochoa, Carmen, García-Entero, Virginia y Gil Sendino, Fernando (eds.) (2006). Las villae tardorromanas en el Occidente del Imperio. Arquitectura y función. Actas del IV Coloquio Internacional de Arqueología (Gijón-26-28 octubre de 2006). Gijón: Trea.

Fiocchi Nicolai, Vincenzo (2017). Le chiese rurali di committenza privata e il loro uso pubblico (IV-V secolo). Rivista di Archeologia Cristiana, 93, pp. 203-247.

Freixa, Mireia (ed.) (2017). Art i memoria. XVII Congreso Nacional de Historia del Arte (Barcelona, 22-26 de septiembre 2008). Barcelona: Atrio-Universitat de Barcelona.

Fuentes Domínguez, Ángel (ed.) (2006a). Castilla-La Mancha en época romana y Antigüedad Tardía. Ciudad Real: Almud.

Fuentes Domínguez, Ángel (2006b). El paisaje del Toledo visigodo. En Fuentes Domínguez, 2006a, pp. 237-250.

Gamo Parras, Blanca (1998). La Antigüedad Tardía en la provincia de Albacete. Albacete: Diputación de Albacete.

García-Entero, Virginia, Fernández Ochoa, Carmen, Peña Cervantes, Yolanda y Zarco Martínez, Eva (2014). La evolución arquitectónica del edificio palacial de Carranque (Toledo, España). Primeros avances. En Pensabene y Sfameni, 2014, pp. 477-486.

García-Entero, Virginia, Peña Cervantes, Yolanda, Zarco Martínez, Eva, Elvira Martín, Ana y Vidal Álvarez, Sergio (2017). La necrópolis de época visigoda de Santa María de Abajo (Carranque, Toledo). En Perlines Benito y Hevia Gómez, 2017, pp. 153-212.

García-Entero, Virginia y Castelo Ruano, Raquel (2008). Carranque, El Saucedo y las villae tardorromanas del valle medio del Tajo. En Fernández Ochoa, García-Entero y Gil Sendino, 2006, pp. 345-368.

García-Entero, Virginia y Castelo Ruano, Raquel (2019). Las villae romanas de la provincia de Toledo. En López Sáez et al., 2019, pp. 320-346.

García García, Miguel Ángel (2004). La reutilización y destrucción de los sarcófagos romanos de Baetica durante la Edad Media. Romula, 3, pp. 239-256.

García Martínez, Alfonso, Izquierdo Benito, Ricardo, Olmo Enciso, Lauro y Peris Sánchez, Diego (eds.) (2010). Espacios Urbanos en el Occidente Mediterráneo (S. VI-VIII). Toledo: Toletvm Visigodo.

García Moreno, Luis Agustín (2001). Materno Cinegio, cristianísimo colaborador del hispano Teodosio el Grande. En Fernández-Galiano, 2001a, pp. 55-67.

García Rodríguez, Carmen (1966). El culto de los santos en la España romana y visigoda. Madrid: CSIC.

Gasparini, Eleonora y Pensabene, Patrizio (eds.). Asmosia X. Proceedings of the tenth international Conference interdisciplinary studies on ancient stone, I-II. Roma: L’Erma di Bretschneider.

Gerke, Friedrich (1940). Die christlichen Sarkophage der vorkonstantinischen Zeit. Berlín: De Gruyter.

González Blanco, Antonino (1990). La cristianización de la Carpetania. En Alvar Ezquerra y Blánquez Pérez, 1990, pp. 203-228.

Gurt i Esparragera, Josep Maria y Tena Pérez, Núria (eds.) (2000). V Reunió d’Arqueologia Cristiana Hispánica (Cartagena, 16-19 de abril 1998). Barcelona: Universitat de Barcelona.

Hauschild, Theodor (1969). Das Mausoleum bei Las Vegas de Puebla Nueva. Untersuchungen 1967. Madrider Mitteilungen, 10, pp. 296-316.

Hauschild, Theodor (1969-1970). El mausoleo de las Vegas de Puebla Nueva. Noticiario Arqueológico Hispánico, 13-14, pp. 332-352.

Hauschild, Theodor (1978). Das Mausoleum von Las Vegas de Pueblanueva (Prov. Toledo). Grabungen in der Jahren 1971/1974. Madrider Mitteilungen, 19, pp. 307-339.

Kulikowski, Michael (2004). Late Roman Spain and its Cities. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Kulikowski, Michael (2010). The Urban Landscape in Hispania in the Fifth Century. Zona Arqueológica, 11, pp. 310-319.

Kulikowski, Michael y Bowes, Kimberly (eds.) (2005). Hispania in Late Antiquity. Current Perspectives. Leiden: Brill.

López de Ayala-Álvarez de Toledo, Jerónimo, Conde de Cedillo (1910). Sarcófago romano de Erustes. Boletín de la Real Academia de la Historia, 56, pp. 455-459.

López de Ayala-Álvarez de Toledo, Jerónimo, Conde de Cedillo (1959). Catálogo monumental de la Provincia de Toledo. Toledo: Diputación Provincial.

López Precioso, Francisco Javier, Jordán Montes, Juan Francisco y Martínez Cano, Juan Carlos (1984). Las villas romanas del valle de Vilches (Hellín). En Sanz Gamo, 1984, pp. 257-272.

López Sáez, José Antonio, Pérez Díaz, Sebastián, García Gómez, Enrique y Alba Sánchez, Francisca (eds.) (2019). Historia de la vegetación y los paisajes de Toledo. Toledo: Cuarto Centenario.

Lozano y Santa, Juan (1794). Bastitania y Contestania del Reyno de Murcia con los vestigios de sus ciudades subterráneas. Murcia: Manuel Muñiz. Disponible en línea en http://www. murcia.es/jspui/handle/10645/625 (consultado el 27/01/2021).

Márquez Moreno, Carlos y Ojeda Nogales, David (eds.) (2018). Escultura romana en Hispania, VIII. Homenaje a Luis Baena del Alcázar. Córdoba: UCO.

Martínez Díez, Gonzalo (1971). Los Concilios de Toledo. Anales Toledanos, 3, pp. 119-138.

Martínez González, Rafael, Nogales Basarrate, Trinidad y Rodá Lanza, Isabel (eds.) (2020). Actas del Congreso internacional “Las Villas romanas bajoimperiales de Hispania”, Palencia, 15 a 17 de noviembre de 2018. Palencia: Diputación de Palencia.

Martínez Maza, Clelia (2021). Lived ancient religion: una nueva herramienta teórica para el estudio de los espacios rurales cristianos de la Hispania tardo-antigua (ss. IV-V). Hispania Sacra, 73, pp. 31-42.

Mayer-Olivé, Marc (2004-2005). Algunas consideraciones sobre la epigrafía de la villa de Carranque (Toledo, España). Rendiconti della Pontificia Accademia Romana di Archeologia, 77, pp. 189-217.

Meinecke, Katharina (2012). Invisible Sarcophagi. Coffin and Viewer in the Late Imperial Age. En Birk y Poulsen, 2012, pp. 83-105.

Menjón Ruiz, Marisancho (ed.) (2018). Panteones reales de Aragón. Catálogo de la exposición (Zaragoza, 20 de diciembre 2018 al 17 de marzo 2019). Zaragoza: Gobierno de Aragón.

Moráis Morán, José Alberto (2017). La “construcción” del pasado a través de la memoria de los muertos: los sarcófagos antiguos de Fernán González y Doña Sancha. En Freixa, 2017, pp. 717-733.

Moralejo Álvarez, Serafín (1984). La reutilización e influencia de los sarcófagos antiguos en la España medieval. En Andreae y Settis, 1984, pp. 187-203.

Munier, Charles (1963). Concilia Galliae a. 314-506. Corpus Christianorum, Series Latina CXLVIII.1. Turnhout: Brepols.

Noguera Celdrán, José Miguel y Conde Guerri, María Elena (eds.) (2008). Escultura Romana en Hispania. Actas de la V reunión internacional de Escultura Romana en Hispania (Murcia, 9-11 de noviembre de 2005). Murcia: Tabularium.

Oepen, Alexis (2012). Villa und christlicher Kult auf der iberischen Halbinsel in Spätantike und Westgotenzeit. Spätantike-Frühes Christentum-Byzanz, Reihe B 35, Wiesbaden: Reichert.

Pacheco Jiménez, César (ed.) (2011). La muerte en el tiempo. Arqueología e historia del hecho funerario en la provincia de Toledo. Actas del Congreso. Centro Asociado UNED de Talavera de la Reina, 26-29 de noviembre 2008. Talavera de la Reina: Colectivo de Investigación Histórica Arrabal (edición multimedia).

Pacheco Jiménez, César (2012). La inscripción apócrifa a los santos mártires Vicente, Sabina y Cristeta de Talavera la Vieja (Cáceres): un ejemplo de falsificación epigráfica. Antigüedad y cristianismo, 29, pp. 159-171.

Palol i Salellas, Pere de (1977-1978). La cristianización de la aristocracia romana hispánica. Pyrenae, 13-14, pp. 281-300.

Panzram, Sabine (2010). Mérida contra Toledo, Eulalia contra Leocadia: listados “fasificados” de obispos como medio de autrepresentación municipal. En García Martínez et al., 2010, pp. 123-130.

Patón Lorca, Belén (2001). La mansión de Materno. En Fernández-Galiano, 2001a, pp. 83-91.

Pensabene, Patrizio y Sfameni, Carla (eds.) (2014). La villa restaurata e i nuovi studi sull’edilizia residenziale tardoantica. Atti del convegno internazionale del Centro Interuniversitario di Studi sull’Edilizia abitativa tardoantica nel Mediterraneo (CISEM) (Piazza Armerina, 7-10 novembre 2012). Bari: Edipuglia.

Perlines Benito, María y Hevia Gómez, Patricia (eds.) (2017). La Meseta Sur entre la Tardía Antigüedad y la Alta Edad Media. Toledo: Servicio de Publicaciones de la Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.

Revilla Calvo, Víctor, Aguilera Martín, Antonio, Pons Pujol, Lluís y García Sánchez, Manel (eds.) (2020). Ex Baetica Romam. Homenaje a José Remesal Rodríguez. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Riesco Chueca, Pilar (1995). Pasionario hispánico. Introducción, edición crítica y traducción. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Rodríguez Morales, Jesús (2001). Reseña de Fernández-Galiano, 2001a. Gerión, 19, pp. 844-848.

Rubio Rivera, Rebeca (2003). Mitreos en domus y villae. Arys, 6, pp. 129-138.

Rubio Rivera, Rebeca, Valero Tévar, Miguel Ángel, Molina Cañadas, Manuel y Arcos Domínguez, María Carmen (2011). La villa romana de la Fábrica de Armas (Toledo). En Valero, 2011, pp. 57-83.

Salzman, Michèle Renée (2002). The Making of a Christian Aristocracy. Social and Religious Change in the Western Roman Empire. Cambridge, MA y Londres: Harvard University Press.

Sánchez-Pardo, José Carlos (2015). El reuso de materiales y estructuras antiguas en las iglesias altomedievales de Galicia. Casos, problemas y motivaciones. Estudos do Quaternário, 12, pp. 95-110.

Sanz Gamo, Rubí (ed.) (1984). Congreso de historia de Albacete, I. Arqueología y Prehistoria (8-11 de diciembre de 1983). Albacete: Instituto de Estudios Albacetenses.

Sanz Serrano, Rosa María (1990). Toledo en las fuentes tardorromanas. En Toledo y la Carpetania en la Edad Antigua (pp. 251-268). Toledo: Colegio Universitario.

Schlunk, Helmut (1947). El sarcófago de Castiliscar y los sarcófagos paleocristianos españoles de la primera mitad del siglo IV (1). Príncipe de Viana, 28, pp. 305-353.

Schlunk, Helmut (1959). Untersuchungen im frühchristlichen Mausoleum von Centcelles. En Böhringer, 1959, pp. 344-365.

Schlunk, Helmut (1966). Der Sarkophag von Puebla Nueva (Prov. Toledo). Madrider Mitteilungen, 7, pp. 210-231.

Schlunk, Helmut (1972). Sarcófagos paleocristianos labrados en Hispania. En Actas del VIII Congreso Internacional de Arqueología Cristiana (Barcelona, 5-11 octubre 1969) (pp. 189-190). Città del Vaticano: Pontificio Istituto di Archeologia Cristiana.

Schlunk, Helmut y Hauschild, Theodor (1978). Hispania Antiqua. Die Denkmaler der fruhchristlichen und westgotischen Zeit. Mainz am Rhein: Von Zabern.

Sotomayor Muro, Manuel (1962). S. Pedro en la iconografía paleocristiana: testimonios de la tradición cristiana sobre San Pedro en los monumentos iconográficos anteriores al siglo sexto. Granada: Facultad de Teología.

Sotomayor Muro, Manuel (1971). Testimonios arqueológicos paleocristianos en Toledo y sus alrededores: los sarcófagos. Anales Toledanos, 3, pp. 255-276.

Sotomayor Muro, Manuel (1973). Datos históricos sobre los sarcófagos romano-cristianos de España. Granada: Universidad de Granada.

Sotomayor Muro, Manuel (1975). Sarcófagos romano-cristianos de España. Estudio iconográfico. Granada: Universidad de Granada.

Sotomayor Muro, Manuel (1998). Sarcófagos paleocristianos en Murcia y zonas limítrofes. Antigüedad y Cristianismo, 5, pp. 165-184.

Sotomayor Muro, Manuel (2004). Las relaciones iglesia urbana-iglesia rural en los Concilios hispanorromanos y visigodos. Antigüedad y Cristianismo, 21, pp. 525-539.

Sotomayor Muro, Manuel y Fernández Ubiña, José (eds.) (2005). El Concilio de Elvira y su tiempo. Granada: Universidad de Granada.

Teja Casuso, Ramón (ed.) (2002). La Hispania del siglo IV. Administración, economía, sociedad, cristianización. Munera 19, Bari: Edipuglia.

Tsiolis, Vasilis (2008). Del paganismo al cristianismo. Espacios cristianos, reales e imaginarios en el Toletum tardoantiguo y su entorno. En Vizuete Mendoza y Martín Sánchez, 2008, pp. 115-133.

Ubric Rabaneda, Purificación (2019). La organización de la Iglesia hispana en los siglos IV-V. Mélanges de la Casa de Velásquez, 49.2, pp. 41-75.

Utrero Agudo, María de los Ángeles y Sastre de Diego, Isaac (2012). Reutilizando materiales en las construcciones de los siglos VII-X. ¿Una posibilidad o una necesidad?. Anales de Historia del Arte, 22, núm. especial (II), pp. 309-323.

Valero Tévar, Miguel Ángel (ed.). La Vega Baja. Investigación, documentación y hallazgos. Cuenca: Toletum visigodo, Junta de Comunidades de Castilla La-Mancha y Ministerio de Cultura.

Vidal Álvarez, Sergio (2005). La escultura figurada hispánica de la Antigüedad Tardía (siglos IV-VII). Murcia: Tabularium.

Vidal Álvarez, Sergio (2008). La escultura funeraria tardorromana de la provincia de Toledo: nuevas aportaciones para su estudio. En Noguera Celdrán y Conde Guerri, 2008, pp. 247-281.

Vidal Álvarez, Sergio (2016). Análisis arqueométricos del sarcófago de Pueblanueva (Toledo) y estudio de cinco fragmentos de sarcófago procedentes de Pueblanueva en las colecciones del Museo Arqueológico Nacional. Boletin del Museo Arqueologico Nacional, 32, pp. 195-210.

Vidal Álvarez, Sergio (2018a). Los sarcófagos tardoantiguos de Hispania: nuevos datos a partir de los analisis arqueométricos de los sarcófagos del Museo Arqueológico Nacional. En Márquez Moreno y Ojeda Nogales, 2018, pp. 143-162.

Vidal Álvarez, Sergio (2018b). Las primeras manifestaciones arqueológicas cristianas en el entorno toledano: los sarcófagos. En La irradiación del poder desde Toledo, capital del reino visigodo. V Seminario de Arqueología, Arte e Historia medievales (Madrid, 6-7 noviembre 2018). https://www.youtube.com/watch?v=cYZQTa3dYoI&feature=youtu.be.

Vidal Álvarez, Sergio y Garcia-Entero, Virginia (2015). The Use of Estremoz Marble in Late Antique Sculpture of Hispania. New Data from the Petrographic and Cathodoluminescence Analyses. En Gasparini y Pensabene, 2015, pp. 359-366.

Vidal Álvarez, Sergio, García-Entero, Virginia y Gutiérrez García-Moreno, Ana (2017). La utilización del mármol de Estremoz en la escultura hispánica de la Antigüedad Tardía: los sarcófagos. Revista Digital de Arqueologia, Arquitectura e Artes, 3. https://digitalis-dsp.uc.pt/jspui/handle/10316.2/42873 (consultado el 9-11-2020).

Vilella Masana, Josep (1998). Las primacías eclesiásticas en Hispania durante el siglo IV. POLIS. Revista de ideas y formas políticas de la Antigüedad Clásica 10, 1998, pp. 269-285.

Vilella Masana, Josep (2003). Los obispos toledanos anteriores al Reino visigodo-católico. En Bosch Jiménez et al., 2003, pp. 101-119.

Vilella Masana, Josep (2020). Los Concilios eclesiásticos hispanos del Imperio Romano cristiano. En Revilla Calvo et al., 2020, pp. 1197-1218.

Vilella Masana, Josep y Barreda i Edo, Pere-Enric (2002). Las iglesias y las cristiandades hispanas: panorama prosopográfico. En Teja Casuso, 2002, pp. 117-159.

Vilella Masana, Josep y Barreda i Edo, Pere-Enric (2006). ¿Cánones del Concilio de Elvira o cánones pseudoiliberritanos?. Augustinianum, 46.2, pp. 285-373.

Vilella Masana, Josep y Barreda i Edo, Pere-Enric (2013). De nuevo sobre la traducción de los cánones pseudoiliberritanos. Veleia, 30, pp. 229-247.

Vives Gatell, José, Marín Martínez, Tomás y Martínez Díez, Gonzalo (eds.) (1963). Concilios visigóticos e hispano-romanos. España cristiana. Textos 1. Barcelona y Madrid: CSIC.

Vizuete Mendoza José Carlos y Martín Sánchez, Julio (eds.) (2008). Sacra loca toletana. Los espacios sagrados en Toledo. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

VV. AA (1990). Simposio sobre la red viaria en la Hispania romana. Tarazona, 24-26 de septiembre de 1987. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.

Published
2021-11-16
How to Cite
Tsiolis, V. (2021). Manifestations of Early Christianity in Rural Areas of Toletum and its Vicinity: Issues about Sarcophagi and Paleochristian Funeral Spaces. ARYS, (19), 353-404. https://doi.org/10.20318/arys.2021.6184
Section
Monographic