Strong State and Weak Universities: the Long-Term Roots of the Spanish University System Problems

Clara Eugenia Núñez

Resumen


State intervention in the academic world has been excessive and inadequate in Spain. It has crowded out industry rather than promoted a fruitful relationship among “academia, government and industry” as the support for a long-term knowledge-based advanced society. Enrollment rates from 1857 to 2000, as well as research indicators support this hypothesis. This has resulted in a university and research system too closely linked to public demands rather than to social and economic needs. Spain’s ability to produce and apply new knowledge has thus been hampered, in spite of significant public investments in higher education and science.

Keywords: Spain, University, Research, Higher education, Long-term trends, Human capital.

Resumen: Intervención del Estado en el mundo académico ha sido excesiva e inadecuada, y ha desplazado a la industria en lugar de promover una relación fructífera entre “academia, gobierno e industria”, como base de una sociedad avanzada sustentada en el conocimiento a largo plazo. Las tasas de matrícula 1857-2000, así como los indicadores de investigación apoyan esta hipótesis. Esto ha dado lugar a un sistema universitario y de investigación en exceso vinculado a las demandas públicas en lugar de a las necesidades sociales y económicas. La capacidad de España para producir y aplicar nuevos conocimientos se ha visto así obstaculizada, a pesar de las inversiones públicas importantes en la educación superior y la ciencia.

Palabras clave: España, Universidad, Investigación, Educación superior, tendencias a largo plazo, capital humano.

 


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CIAN- Revista de Historia de las Universidades EISSN: 1988- 8503 ISSN: 1139-6628
editada por el Instituto Figuerola de Historia y Ciencias Sociales, Universidad Carlos III de Madrid
http://www.uc3m.es/cian