Andalucia and the Republican Educational Project: Building of Schools and Dignifaying Actions of Teacher´s Role

The Case of Granada (1931-1933)

Keywords: first republican biennium, illiteracy, schools, teachers, salaries

Abstract

The aim of this article is to study the mechanisms used in order to improve the quality of education in Granada that the first republican government managed and their impact on the province in the context of an obsolete and strongly rural Andalucia. In the presence of such scene due to a high rate of illiteracy, the main courses of action stablished were the building of new educative centres and the adaptation of school infrastructure, as well as the improving of professional conditions in teachers with the intention of dignifying their work and the teaching-learning system itself. The use of primary sources, specially archive ones, has been essential to find out how the changes in education were able to transform the educational reality in the province of Granada.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract Views: 649
PDF (Español (España)) : 421

References

Aguilera Molina, Antonio. Granada. Cómo fue y cómo está (1930-2001). Granada: Proyecto Sur Ediciones, 2002.

Alejo Montes, Francisco Javier. “La formación de maestros en la Segunda República”. En La formación del profesorado. Nuevos enfoques desde la teoría y la historia de la educación, editado por Miguel Martín-Sánchez y Tamar Groves, pp. 37-50. Salamanca: FahrenHouse, 2015.

--. “Aproximación histórica a la formación institucional de Maestros en España”. Campo Abierto (Revistas Didácticas), Universidad de Extremadura, Vol. 28, núm. 1 (2009): pp. 131-142. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3128525

Algora Alba, Carlos. “Reformas y Efervescencia educativa en Andalucía durante la Segunda República (1931-36)”. En Estudios de Historia de la Educación Andaluza, coordinado por María Isabel Corts Giner y María Consolación Calderón España, pp. 271-296. Sevilla: Universidad de Sevilla, 2006.

Ballarín Domingo, Pilar. La educación de las mujeres en la España contemporánea (siglos XIX-XX). Madrid: Síntesis, 2001.

Ballarín, Pilar e Iglesias Galdo, Ana. “Feminismo y educación. Recorrido de un camino común”. Historia de la Educación. Universidad de Salamanca, núm. 37 (2018): pp. 37 – 67. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7045507

Brenes Sánchez, María Isabel y Rodríguez Padilla, Eusebio. República y Guerra Civil en Peligros (Granada): (1931-1947) Una aproximación histórica. Mojácar (Almería): Arráez Editores, 2010.

Bresó Moreno, Francisca. Escuela y República: cuaderno de una maestra rural. Ciudad Real: Centro de Estudios de Castilla-La Mancha, 2009.

Canales Serrano, Antonio Francisco. “La modernización del sistema educativo español, 1898-1936”. Bordón, Vol. 4, núm. 65(2013): pp. 105-118. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4545007

Canes Garrido, Francisco. “Las Escuelas del Ave María: una institución renovadora de finales del siglo XIX en España”. Revista Complutense de Educación, Vol. 10, núm. 2 (1999): pp. 149-166. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=150270

Esteban Recio, María Socorro Asunción e Izquierdo Benito, María Jesús (coord.). La Revolución Educativa en la Segunda República y La Represión Franquista. Valladolid: Universidad de Valladolid, 2014.

Fernández Soria, Juan Manuel y Ruiz Rodrigo, Cándido. “Reformas educativas en la II República”. En Cuestiones Histórico-Educativas. España. Siglos XIII-XX, VVAA. Valencia: Universitat Valencia, 1991.

Flecha García, Consuelo. Treinta retratos de maestras: de la Segunda República hasta nuestros días. Madrid: Cisspraaxis/Cuadernos de Pedagogía, 2005.

Gabriel Fernández, Narciso de. “Alfabetización y escolarización en España (1887- 1950)”. Revista de Educación. núm. 34 (1997): pp. 217-243. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=19168

García Colmenares, Carmen y Martínez Ten, Luz. La escuela de la República: Memoria de una ilusión. Madrid: La Catarata, 2014.

García García, Cristóbal. “De la crisis del 98 a la Segunda República (1898-1936)”. En Breve historia de Andalucía, coordinado por Manuel Peña Díaz, pp. 253-284. Sevilla: Centro de Estudios Andaluces, 2012.

García Salmerón, María Pilar. “La política y las realizaciones educativas de la segunda República, a la luz de los estudios locales”. Sarmiento. Anuario Galego de Historia de la Educación, núm 8, 2004, p. 101 - 123, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1122754

Gil Bracero, Rafael y López Martínez, Mario. Motril en guerra. De la República al franquismo (1931-1939). La utopía revolucionaria. Motril (Granada). Granada: El varadero de Motril-Asukaría Mediterránea, 1997.

Gil Pecharromán, Julio. La Segunda República. Esperanzas y Frustraciones. Madrid: Temas de Hoy, 1997.

Heredia Flores, Víctor Manuel y Parejo Barranco, José Antonio. Estadísticas históricas de educación y cultura en Andalucía. Siglo XX. Sevilla: Instituto de Estadística de Andalucía, 2007.

Herrero Fabregat, Clemente. “Notas sobre la Educación en la Segunda República Española”. Revista de Didácticas Específicas, núm. 13 (2015): pp. 186-191. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5319964

Hidalgo Álvarez, Roque, Morente Muñoz, Carmen y Pérez Serrano, Julio. Granada durante la dictadura de Primo de Rivera (1923-1930). Los retos de la modernización autoritaria. Granada: Comares, 2021.

Iglesias, María Antonia. Los maestros de la República: Los otros santos, los otros mártires. Madrid: La Esfera de los Libros, 2010.

Jiménez de la Cruz. Ángel I. Escuela y Religión en la Segunda República (Toledo 1931- 1936). Toledo: Ediciones Covarrubias, 2019.

Jiménez López, José Antonio. “Granada en el siglo XX: De la quiebra de la Restauración a la Historia actual”. En Pasado y presente de la provincia de Granada, coordinado por Antonio Luis García Ruiz, pp. 153-198. Armilla (Granada): Proyecto Sur Ediciones, 1995.

López Martínez, Mario. Granada (1930-1931): De la dictadura a la República. Granada: Ediciones Tat, 1990.

Molero Pintado, Antonio. “La Segunda República y la formación de maestros”. Tendencias pedagógicas, núm. 14 (2009): pp. 85-94. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5319964

Montero Corpas, José. Historia de Salar. República y Guerra Civil (1923-1940). Granada: Godel Impresiones Digitales, 2015.

Moreno Fernández, Cristina María. “Una escuela de Cármenes: el patrimonio arquitectónico de las escuelas del Ave María de Granada”. CABÁS (Revista Digital sobre el PHE), núm.1 (2009): pp. 1-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3436646

Moreno Seco, Mónica. “La política religiosa y la educación laica en la Segunda República”. Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea, núm. 2 (2003): p. 83-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=750203

Palacio Lis, Irene. “Consejos a las madres: autoridad, ciencia e ideología en la construcción social de la función materna. Una mirada al pasado”. Sarmiento. Revista Galega de Historia de la Educación, núm. 7 (2009): p. 61-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=755993

Palma Valenzuela, Andrés. El Seminario de Maestros del Ave María: un compromiso por la renovación social y educativa. Granada: Universidad de Granada, 2003.

Pérez Galán, Mariano. “La Enseñanza en la Segunda República”. Revista de Educación (La educación en España en el siglo XX), Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, vol. Extraordinario (2000): pp. 317-332. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=19375

Pérez López, Santiago. La comarca de Guadix en la II República 1931-1936: De la esperanza a la frustración. Guadix (Granada): El 1º de abril, 2003.

Pozo Andrés, María del Mar del. “Educación para la ciudadanía democrática en la Segunda República: un intento de construcción de unidad nacional desde la escuela”. Revista Interuniversitaria Historia de la Educación, núm. 27, 2008, pp. 105-1035. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3010156

Puelles Benítez, Manuel de. Educación e Ideología en la España Contemporánea. Madrid: Tecnos, 2010.

--. Historia de la Educación en España III. De la Restauración a la Segunda República. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, 1989.

Raya Retamero, Salvador. Revolución y Contrarrevolución en una comarca granadina: Alhama (1930-1954). Volumen 1. Granada: Godel Impresiones Digitales, 2013.

Rodríguez Padilla, Eusebio y González Arroyo, Francisco. República, Guerra Civil y Represión Franquista en Zafarraya (Granada), 1931-1945. Mojácar (Almería): Arráez Editores, 2011.

Ruiz Berrio, Julio, Tiana Ferrer, Alejandro y Negrín Fajardo, Olegario (ed.). Un educador para un pueblo: Manuel B. Cossío y la renovación pedagógica institucionalista. Madrid: UNED, 1987.

Sánchez de Madariaga, Elena (ed.). Las maestras de la República. Madrid: La Catarata, 2012.

Sánchez Morillas, Carmen María. “La figura de la maestra rural en la Segunda República”. Revista de Antropología Experimental, núm. Extra 10 (2010): pp. 119-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5513374

Terrón Bañuelos, Aida. “La higiene escolar: un campo de conocimiento disputado”. Areas: Revista Internacional de Ciencias Sociales, núm. 20 (2012): pp. 73-94, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=81396

Tusell Gómez, Javier. Manual de Historia de España: Siglo XX. Madrid: Cambio 16, 1990.

Valls Montés, Rafael. Historia y Memoria escolar: Segunda República, Guerra Civil y Dictadura Franquista. Valencia: Publicacions de la Universitat de Valencia, 2009.

Published
2021-11-24
How to Cite
Canalejo Alonso, S. (2021). Andalucia and the Republican Educational Project: Building of Schools and Dignifaying Actions of Teacher´s Role: The Case of Granada (1931-1933) . Hispania Nova, (20), 57-98. https://doi.org/10.20318/hn.2022.6453
Section
Articles