Can rehabilitation through virtual reality improve the quality of the health care communication? = ¿La realidad virtual en rehabilitación puede mejorar la calidad de la comunicación en los servicios sanitarios?

José Cerdán

Resumen


Abstract: Introduction: Exercises on prescription given by physiotherapist are sometimes complex to explain & difficult to remember by the patient. Implementation of virtual reality could maybe improve such communication. Objective: demonstrate the effectiveness of using a VR-based protocol, with a “teaching by example” approach Methods: Total of 6 participants were exposed to two different exercise set: 1- with a 3D agent; 2- with a video of a real person. Each test person was: 1- video recorded to keep track on his/her experience using both programs; 2- tested with Modified PSSUQ & Words questionnaires after each performance; 3- video recorded in an interview with open questions to clarify the participants’ personal experiences. Results: Three of the participants would prefer to use the video: Three preferred the 3D virtual reality application and all participants felt both approach were easy to use & follow. However, from the video recorded observations some participants did not perform the exercises as well as they thought themselves; Conclusions: No difference was found in how well the participants performed with the two approaches or how they perceived the movements of the video instructor compared to the 3D virtual trainer. Improvement of the 3D set up, could potentially show further differences between the two approaches in future studies.

Keywords: Virtual rehabilitation, virtual reality, Communications, physiotherapy, exercise on prescription

Resumen: Introducción: Los ejercicios prescritos por el fisioterapeuta son a veces difícil de explicar y difícil de recordar por parte del paciente. La aplicación de la realidad virtual (VR) quizás pudiera mejorar dicha comunicación. Objetivo: demostrar la eficacia de la utilización de un protocolo basado en VR , utilizando "enseñanza con ejemplos" Métodos : un total de 6 participantes fueron expuestos a dos programas de ejercicios diferentes: 1 - con un agente de 3D ; 2 - con un video de una persona . Cada participante fue: 1– grabado/a en video para realizar un seguimiento de su experiencia utilizando ambos programas; 2– testeado/a con los cuestionarios modificados de PSSUQ y Words después de cada actuación; 3- grabado/a en video en una entrevista con preguntas abiertas para esclarecer las experiencias vividas. Resultados: Tres de los participantes prefirieron el programa de ejercicios en video, el resto el de realidad virtual, todos los participantes pensaron que los dos programas de ejercicios eran fácil de usar y seguir. Sin embargo, las observaciones registradas en vídeo muestran que algunos de los participantes, a pesar de que creyeron realizar correctamente los ejercicios, no los hicieron como se esperaba; Conclusión: No se encontró diferencia entro los dos enfoques en lo que atiene la perfección del movimiento o cómo los participantes percibieron los movimientos del instructor. El mejoramiento del programa 3D de ejercicios, podrían mostrar mayores diferencias entre los dos enfoques en estudios futuros.

Palabras clave: Rehabilitación virtual, realidad virtual, comunicación, fisioterapia, prescripción de ejercicios


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Revista Española de Comunicación en Salud - EISSN: 1989-9882
editada por el Departamento de Periodismo y Comunicación Audiovisual de la Universidad Carlos III
y la Asociación Española de Comunicación Sanitaria
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