Informative coverage of the Spanish press about COVID-19 before the state of alarm

Authors

  • Macarena Parejo Cuéllar Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Extremadura, España , Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Extremadura, España
  • Daniel Martín-Pena Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Extremadura, España , Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Extremadura, España http://orcid.org/0000-0003-2676-5821 (unauthenticated)

DOI:

https://doi.org/10.20318/recs.2020.5418

Keywords:

informative coverage, press, COVID-19, students, journalism

Abstract

Introduction: Before this health crisis, health and medicine journalism was already a subject of study in journalism schools. At the University of Extremadura, while COVID-19 began to take over the media sphere, in January and February, a teaching innovation practice was carried out. Objective: To measure the degree of excellence of the information from the Spanish digital press while motivating class work. Methodology: Through a “case study”, students were structured through working groups to analyze the news about the pandemic in the main print media in their digital editions of El País, El Mundo, La Vanguardia, El Abc and La Razón. Results: 43 analysis units have been analyzed in 226 news items that constitute the first information on COVID-19 in the Spanish press, which the students have perceived as informative (67,6%), far from sensationalism but lacking originality. Conclusions: It is clear that for journalism students the press has given priority to the news without a great deal of interpretation, and on the other hand, that these types of proactive initiatives in the classroom encourage practice, awaken motivation and facilitate learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Macarena Parejo Cuéllar, Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Extremadura, España, Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Extremadura, España

    Doctora en Comunicación Audiovisual y Graduada en Periodismo y Licenciada en Comunicación audiovisual. Trabaja en el Servicio de Difusión de la Cultura Científica de la Universidad de Extremadura. Ha co-dirigido el libro +Ciencia. Cómo trabajar la divulgación científica desde las Radios Universitarias. Además, es autora de diversos artículos sobre comunicación universitaria.

  • Daniel Martín-Pena, Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Extremadura, España, Departamento de Información y Comunicación, Universidad de Extremadura, España

    Doctor en Comunicación por la Universidad de Huelva (España) y Máster en Comunicación y Educación Audiovisual por esa misma Universidad. Licenciado en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Extremadura (España).

    Profesor acreditado Contratado Doctor de la Universidad de Extremadura. Impartiendo docencia a tiempo completo en los grados de Comunicación Audiovisual, Periodismo e Información y Documentación.

    Director de OndaCampus RadioTv de la UEx desde su creación en 2004. Presidente de la Asociación de Radios Universitarias de España (ARU) y Presidente de RIU (Radio Internacional Universitarias, Red de Redes). 

Downloads

Published

2020-07-16

Issue

Section

Brief Originals

How to Cite

Informative coverage of the Spanish press about COVID-19 before the state of alarm. (2020). Revista Española De Comunicación En Salud , 218-225. https://doi.org/10.20318/recs.2020.5418