When the way becomes the core
The cinematographic avant-garde as a reflection of its time
Abstract
Cinema is art, expression, media and trace. Therefore, it is a memory support which helps us to approach the past. In this context, the so-called historical avant-garde is essential in order to understand the new world opened during the interwar period. Beyond the aesthetical rupture, the avant-garde film was a way to channel the desire for change in the face of the collapse in modern society. The experimentation on the cinematographic forms also became a warning, a complaint and a political commitment. By visual provocation, the visual reader was attempted to be mobilised. The aim of the article is not reflecting on the cinematographic avant-gardes during the interwar period from an artistic perspective but approaching what the genre captured and reported in that period of time. Nowadays, that cinematic representation has become a source of knowledge that, one hundred years later, brings us closer to the history of the period since cinema is an object of its time that provides information on its epoch.
Downloads
References
Adams Sitney, Peter. Visionary Film: The American Avant Garde, 1943-2000. Nueva York: Oxford University Press, 2002.
- Art of the Third Reich. New York: H.N Abrams, 1992.
Albera, François. La vanguardia en el cine. Buenos Aires: Manantial texturas, 2009.
Ansón, Antonio. “Literatura y cine en la vanguardia francesa: una arqueología visual”, Arbor, Ciencia, Pensamiento y Cultura, vol. 190, nº 768 (2014): 1-12.
Apollinaire, Guillaume. “L´Esprit nouveau et les poètes”, Mercure de France, nº 491 (1918): 385-396.
Aragon, Louise. “Photogénie de L. Delluc”, Littérature, nº 16 (1920): 37.
Barreiro, María Soliña. “La Historicidad y lo original en el cine de vanguardia europeo de los años veinte”, Index Comunicación, nº 7 (2017): 17-44.
Berger, John y Mohr, Jean. Otra manera de contar. Murcia: Mestizo, 1998.
Bernays, Edward. Crystallizing Public Opinion. Eastford: Martino Fine Books, 2019.
Buffet, Gabriele: “Cinématographe”, 391, nº 3 (1917): 4.
Buñuel, Luis. Mi último suspiro (Memorias). Barcelona: Plaza y Janés, 1982.
Burch, Noël y Fieschi, Jean-André. “La Première Vague”, Cahiers Du Cinéma, nº. 202 (1968): 20-25.
Bürger, Peter. Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península, 1987.
Burton, Julianne. “The Camera as ‘Gun’: Two Decades of Culture and Resistance in Latin America”, Latin American Perspectives, nº. 5, 1 (1978): 49-76
Clark, Toby. Arte y propaganda en el siglo XX. Madrid: Akal, 2001.
Camarero, Gloria. et al. La mirada que habla (cine e ideologías). Madrid: Akal, 2002.
Campbell, Stuart. Secrets of Crewe House: the story of a famous campaign. Londres: Hodder and Stoughton, 1920.
Caparrós, José María. “Grandes acontecimientos históricos contemporáneos en el cine”, en Una ventana indiscreta. La Historia desde el cine, editado por Gloria Camarero, Beatriz de las Heras y Vanessa de Cruz, pp.131-148. Madrid: Ediciones JC, 2008.
Creel, George. How We Advertised America: the First Telling of the Amazing Story of the Committee on Public Information That Carried the Gospel of Americanism to Every Corner of the Globe. Nueva York y Londres: Harper & brothers, 1920.
D’Almeida, Fabrice. Images et propaganda. Tournai: Casterman, 1995.
Eco, Umberto. De los espejos y otros ensayos. Barcelona: Lumen, 2000.
Eisler, Hanns y Bloch, Ernst. “Art d´avant-garde et front populaire”, Travail théâtral, nº. 28-29 (1977).
España, Rafael. “El cine nazi. Temas y personajes”, Historia Contemporánea, nº. 22 (2001): 151-179.
Fauchereau, Serge. Avant-Gardes du XXème siècle. Arts et Littérature, 1905-1930. Paris: Flammarion, 2010.
Ferro, Marc. Historia Contemporánea y cine. Barcelona: Ariel, 2000.
Flores, Silvana. “Sujetos en la historia: el nuevo cine latinoamericano y la frontalidad del discurso”. Perspectivas de la comunicación, nº. 2 (2011): 20-31
Gorelik, Adrián. “Preguntas sobre la eficacia: vanguardias, arte y política”. Punto de Vista, nº.8 (2005): 583-600.
Gubern, Román. Historia del cine. Barcelona: Lumen, 2000.
Harvey, Oscar David. “Limits of Vococentrism: Chris Marker, Hans Richter and the Essay Film”. SubStance, nº. 41 (2012): 6-23.
Hueso, Ángel Luis. El cine y la historia del siglo XX. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela, 1983.
Krackauer, Sigfried. De Caligari a Hitler. Madrid: Ediciones Paidós, 1985.
Krauss, Rosalind. La originalidad de la Vanguardia y otros mitos modernos. Madrid: Alianza, 2009.
Laddaga, Reinaldo. Estética de la emergencia. La formación de otra cultura de las artes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2006.
Lénárt, András. “El soldado ruso en la despensa y la naranja amarilla agria: la sombra de la política en el cine húngaro desde la dictadura comunista hasta la llegada de la democracia (1945-1989)”. Filmhistoria, nº. 23 (2013): 1-24.
Marcuse, Herbert. Negations. Boston: Beacon Press, 1968.
Martínez, Emilio. “A propósito de Berlón (o desmontando a Ruttman). Imaginarios sociales y representaciones urbanas en el cine documental”. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, nº. 842 (2009).
Moholy-Nagy, László. Malerei Photographie Film. Munich: Langen, 1925, p. 22.
Nicolai, Walter. Nachrichtendienst, Presse und Volksstimmung im Weltkrieg. Berlín: Mittler, 1920.
Noguez Dominique. Éloge du cinéma expérimental. Paris: Centre Georges-Pompidou, 1979.
Ósipovich Pertsov, Víctor. “Mayakovski y LEF”. Academia de Ciencias de la URSS del Departamento de Literatura y Lenguas, nº 4, 1954
Rocha, Glauber. Revoluçã do Cinema Novo. São Paulo: Cosac Naify, 2004.
Rodríguez de las Heras, Antonio. “L´ús pedagògic de la fotografía histórica”. Educació i História: Revista d´História de l´Educació, nº. 15 (2010): 41-54.
Rosentstone, Robert. El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la Historia. Barcelona: Ariel, 1997.
Ruttmann, Walter. “Cine y Arte (1913-1917)”. En El cine alemán de vanguardia de los años veinte (Der Deutsche Avant-Garden Film der 20er Jahre), editado por W. Schobert. München: Uwe Nitschke, Angelika Leintner, 1989.
Salès Gomès, Paulo E. Jean Vigo. Barcelona: Circe Ediciones, 1999.
Sánchez-Biosca. Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Catedra, 2006.
- Cine y Vanguardias Artísticas: Conflictos, Encuentros y Fronteras. Paidós Ibérica: España, 2004.
Sánchez Noriega, José Luis. Historia del cine: teoría y géneros cinematográficos, fotografía y televisión. Madrid: Alianza, 2003.
Sánchez Vidal, Agustín. El mundo de Luis Buñuel. Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada, 1993.
Sancho Rodríguez, Ángel. Las "Sinfonías Urbanas" como imagen de la ciudad de entreguerras ciudad, cine y arte de vanguardia en la obra de Walter Ruttmann y Dziga Vertov (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid. 2016
Slide, Anthony. Robert Goldstein and 'The Spirit of '76'. Maryland: Scarecrow Press, 1993.
Sorlin, Pierre. Sociología del Cine. La apertura para la historia de mañana. México, DF: Fondo de Cultura Económica, 1985.
- The Film in History. Restaging the Past. Oxford: Blackwell, 1980.
Souguez, Marie-Loup. “Arte y Fotografía (II) Las Vanguardias y el período de entreguerras”. En Historia General de la Fotografía, editado por Marie-Loup Souguez, pp. 299-366. Madrid: Cátedra, 2006.
Taves, Brian. Robert Florey and the Hollywood Avant-Garde”. Lovers of Cinema: The First American Film Avant-Garde, 1919–1945. Madison: University of Wisconsin Press, 1998.
Tejada, Carlos. Arte en fotogramas. Cine realizado por artistas. Madrid: Cátedra, 2008.
Tokine, B. “L´Esthétique du cinéma”. L´Esprit nouveau, nº.1 (1920): 84-89.
Tonnelet, Ernest. A travers les lignes ennemies. Trois années d’offensive contre le moral allemand. París: Payot & cie, 1922.
Tulard, Jean. “Points de vue sur les rapports de l’Histoire et le Cinéma”. Les Cahiers de la Cinémathèque, nº. 35-36 (1982): 17-18.
Velleggia, Susana. La máquina de la mirada. Los movimientos cinematográficos de ruptura y el cine político latinoamericano. Buenos Aires: Altamira, 2009.
Wolkowicz, Paula. Vanguardia y política: El cine underground argentino de los años setenta. Tesis dirigida por Ana Laura Lusnich, en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires en Artes, 2015.
HISPANIA NOVA is a journal duly registered, with ISSN 1138-7319 and legal deposit M 9472-1998.
The texts published in this journal - unless specifically stated- are licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial-No derivative Works 3.0 Spain license. They can be copied, distributed and publicly communicated as long as the author, journal and institutions publishing the works are quoted, not use the material for commercial purposes and no derivative work is made. The complete license agreement can be found in https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.en