Tourism Competitiveness Improvement with Democracy in Spain, 1975-1995

Keywords: Competitiveness, Spaon, touristic industry, productivity

Abstract

Hostelry competitiveness in Spain suffered a dramatic reduction due higher wage paid under the new Democratic Regime. This significant decrease involves the influence of the Pactos de la Moncloa (Parliamentary agreements) and also the Oil crisis of the 70’s. The absence, in general, of coordinated strategies among public and private sectors added to the failure of the policies focused in improve labor productivity within touristic firms are the main reasons of the phenomenon. Productivity convergence (σ and β convergence) by worker and touristic labor costs convergence (hotels and restaurants) are permitting to afford significant evidence on how this touristic competitiveness is improving his level after the so call transition up to the last government of Felipe González (1982- 1995). The supply-side analysis -company competitiveness- is the novelty of our contribution as this point of view is not generally considered.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract Views: 6
PDF (Español (España)) : 1

References

Amaya Molinar, Carlos Mario; Ochoa Llamas, Ileana; Schmidt Cornejo, Neal Cristian. “La competitividad turística en la literatura académica a principios del siglo XXI”, Teoría y Praxis. 18 (2015). 35-77. 10.22403/UQROOMX/TYP18/02.

Andrés, Javier. “Los salarios agregados y el paro, un examen de los estudios empíricos existentes”, en Blanchard, O. y Jimeno, J.F. (coords.), El paro en España. ¿Tiene solución?, Madrid: Consejo Superior de Cámaras de Comercio, Industria y Navegación de España, 1994.

Burns, Peter M., 1994. Tourism and employment: Reflections, problems and prospects with case studies from two developing countries. London: University of North London Press, 1994.

Caruana de las Cagigas, Leonardo: Matés Barco, Juan Manuel; Carlos Larrinaga Rodríguez. “La pequeña y mediana empresa en la edad de oro de la economía española: estado de la cuestión”, Investigaciones de Historia Económica = Economic History Research, Vol. 7, 2, (2011), 322- 333. https://doi.org/10.1016/j.ihe.2010.10.001.

Carreras, Albert y Tafunell, Xavier. Historia económica de la España contemporánea, Barcelona: Crítica, 2004.

Crouch, Geoffrey I., Ritchie, Brent J. R. “Tourism competitiveness and Societal prosperity”. Journal of Business Research. 44 (3), (1999). 137-152. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(97)00196-3.

Crouch, Geoffrey & Ritchie, Brent J.R. Competitiveness and Tourism. (2012). Springfield: Elgar online. 10.4337/9781784714147.

Delgado Estirado, Luis Miguel; Cuello de Oro Celestino, Diego Jesús., 2010. “Organización y dirección de la empresa turística”. En Ángel W. Aranda Hipólito; Luis M. Delgado Estirado; José María de Juan Alonso. Coords. Turismo: una visión global, 31-113. Madrid: Aranzadi, 2010.

Doménech, Rafael; Escribá, Francisco Javier y Murgui, María José. “Cambios en los precios relativos y crecimiento económico en las regiones españolas”, (1999) 1-30. Documento de Trabajo, Universidad de Valencia. cpr_rea.pdf (uv.es)

Dwyer, Larry & Kim, Chulwon. “Destination Competitiveness: Determinants and Indicators”, Current Issues in Tourism. Vol. 6, N 5, (2003), 369-414. https://doi.org/10.1080/13683500308667962

International Labour Office, 1934. Labour Statistics. Reprinted from the “I.L.O. YEAR-BOOK 1933” (Appendix II). Geneva: Albert Kundig. https://www.researchgate.net/publication/337171574_COMPETITIVIDADE_DE_DESTINOS_TURISTICOS_fatores_de_demanda_e_desempenho.

Freeman, Richard. “What Do Unions Do? The 2004 M-brane stringtwister edition” Journal of Labor Research. 26 (2005), 641-668.

Goffi, Gianluca; Cucculelli, Marco and Masiero, Lorenzo. 2019. Fostering tourism Destination Competitiveness in Developing Countries: The Role of Sustainability. Journal of Cleaner Production, 209, (2019). 101-115. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.10.208.

Larrinaga Rodríguez, Carlos; Vallejo Pousada, Rafael. “España como potencia turística. Una visión a largo plazo: Presentación”, Cuadernos de Historia Contemporánea, 37, (2015) 19-22.

Lex Nova (1970-1985). Información Laboral (Convenios Colectivos Provinciales e Interprovinciales de Hostelería; Ordenanza Laboral Hostelería; …Convenios y Revisiones de Convenios para las 54 provincias, excluidas Ceuta y Melilla), Madrid.

MacConnell, Cambel R.; Bruce, Stanley L.; Mcpherson, David A. Economía Laboral, Madrid: McGraw-Hill Interamericana, 2007.

Maluquer de Motes, Jordi. La “Europa del Sol”. Convergencia de las regiones del Mediterráneo Oeste durante la segunda mitad del siglo XX. José Antonio Parejo Barranco, Jordi Nadal Oller (cord.) 7, Mediterráneo económico, ISSN 1698-3726, (2005) 229-246.

Oliveira, Carlyle & Zouain, Deborah & Valadão, Luiz Alexandre & Duarte, André. Competividade de destinos turísticos: fatores de demanda e desempenho. (2017). Conference: XX SEMEAD Seminários em Administração. 2017-XXSEMEADb.pdf.

Pack, Shasa. D. Tourism and dictatorship: Europe’s peaceful invasion of Franco’s Spain, New York: Palgrave Macmillan, 2006.

Pellejero Martínez, Carmelo. (coord.). Historia de la Economía del Turismo en España. Madrid: Civitas Ediciones, 1999.

Pellejero Martínez, Carmelo. “Tourism on the Costa del Sol”. En: Segreto, L., Manera, C., Pohl, M. (Eds.) Europe at the Seaside. The Economic History of Mass Tourism in the Mediterranean. New York-Oxford: Berghahn Books, pp. 206-232. 2009.

Perles Ribes, José; Ramón Rodríguez, Ana. Sevilla Jiménez, Martín. Los destinos turísticos residenciales en España un análisis empírico de la ventaja competitiva y sus determinantes. Tourism Economics, Vol. 17, No. 2, pp. 373-403, 2011. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2215068

Pestaña Barros, Carlos; Botti, Laurent; Peypoch, Nicolas; Robinot, Elisabeth; Solonandrasana, Bernardi; Assaf, Albert G. “Performance of French destinations: Tourism attraction perspectives”. Tourism Management. 32 (1), (2011).141-146. DOI: 10.1016/j.tourman.2010.01.015

Porter, Michael E. The Competitive Advantage of Nations. New York: Free Press. 1990.

Porter, Michael E. “Clusters and Competition. New Agendas for Companies, Governments, and Institutions, On Competition”. Harvard Business Review, 98609. (1998). 77-90.

Prados de la Escosura, Leandro. 2003. El progreso económico de España, 1850-2000, Bilbao: Fundación BBVA. 2003.

Ritchie, J. & Crouch, G. (2003). Qualifying and amplifying determinants: parameters that define destination potential. 10.1079/9780851996646.0233.

Rodrik, Dani. 1999, Democracies pay higher wages, Quarterly Journal of Economics. CXIV (3), 707- 738. 1999.

Sala i Martín, Xavier. “Regional cohesion: evidence and theories of regional growth and convergence”. European Economic Review. 40, 1325-1352. 1996.

Sancho Pérez, Amparo. “Impactos del turismo sostenible sobre la población local”, Turismo y Sociedad, 4, 7-38. 2005.

Shubert, Adrian. A social history of Modern Spain, London and New York: Routledge, 1992. Stråth, Bo. Organisation of Labour Markets: Governance, Culture and Modernity in Germany, Sweden, Britain and Japan. London: Routledge, 1996.

Tascón, Julio y Wall, Alan. Los salarios de la industria turística española desde la transición” (1976- 2000). Revista universitaria de ciencias del trabajo. 5, 73-81. 2004.

Tascón, Julio y Wall, Alan. Organización del mercado de trabajo y salarios de la industria turística en España durante la transición a la democracia, 1974-1982, en Santiago, Congreso de Historia Económica. http://www.usc.es/estaticos/congresos/histec05/b15_tascon_wall pdf (2005)

Tena, Antonio. “Sector exterior”. En: Carreras, A. y Tafunell, X. (Coords.) Estadísticas Históricas de España. Siglos XIX y XX. vol. II. Bilbao: Fundación BBVA, 2005.

Toharia, Luis. El Mercado de trabajo en España. Madrid: McGraw-Hill, 1998.

Vallejo Pousada, Rafael y Larrinaga Rodríguez, Carlos (eds.), “El turismo en España: presentación”, en Dosier. El turismo en España, Ayer 114/2019 (2), 13-22, 2019. ayer-114-0-turismoen-espana pdf (revistaayer.com)

Velasco González, Maria. La política turística. Gobierno y Administración turísticas en España (1952- 2004). Valencia: Tirant lo Blanch, 2004.

Vogeler, Carlos y Hernández, Enrique. El mercado turístico. Estructura, operaciones. Madrid: Centro de estudios Ramon Areces, 2004.

Published
2024-10-01
How to Cite
Tascón Fernández, J., & Caruana de las Cagigas, L. (2024). Tourism Competitiveness Improvement with Democracy in Spain, 1975-1995. Hispania Nova, (23), 99-127. https://doi.org/10.20318/hn.2025.7969
Section
Articles

Funding data