“Unfaithful Children Are Waiting for your Help.” The Image of the Colonized Other in Spanish Advertising Posters

Uses, Contexts and Artistic References

Keywords: advertising, advertising poster, the other, colonialism, Spain, 20th century

Abstract

At the end of the 19th century, one of the visual languages with the greatest impact until after World War II was born in Europe: the advertising poster. Thanks to this support, products and services were made known, but also social and political ideas, as well as stereotypes about certain groups. Through this article it is proposed to analyze the figure of the colonized Other in the Spanish advertising poster, to verify the contexts in which it is inserted, the objects with which it is associated and its evolution parallel to the process of Spanish decolonization throughout the twentieth century. To this end, the collection of advertising posters of Carlos Velasco Murviedro, the largest private collection in Spain of this type of document, will be taken as the basis of analysis.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract Views: 142
PDF (Español (España)) : 283

References

Arias Anglés, Enrique. “La visión de Marruecos a través de la pintura orientalista española”. Mélanges de la Casa de Velázquez, 37-1 (2007): 13-37. DOI: https://doi.org/10.4000/mcv.2821.

Bellido Gant, María Luisa. “Promoción turística y configuración de la imagen de Marruecos durante el Protectorado español”. Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, 33 (S), 2002: 221-234.

Domínguez, Marta (ed.). Los carteles del Domund, 1941-2015, Madrid: OMP España, 2015.

Eguizábal, Raúl. “Oriente vende. Tópicos y representaciones del mundo árabe en la iconografía comercial”, en Brisas de Oriente. Casa Árabe [exposición], 9-18. Madrid: Casa Árabe e Instituto Internacional de Estudios Árabes del Mundo Musulmán, 2011. Disponible la primera edición (2012) en https://issuu.com/casaarabe/docs/brisasoriente [última fecha de acceso: 09/06/2023].

Eguizábal, Raúl. El cartel en España, Madrid: Cátedra, 2014.

Fernández Moreno, Nuria. “Discursos coloniales y resistencias nativas. La evangelización de la isla de bioko a principios del siglo XX (Guinea Ecuatorial)”, en Tras las huellas del colonialismo español en Marruecos y Guinea Ecuatorial, editado por Yolanda Aixelà Cabré, 61-88. Madrid: Editorial CSIC Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2015.

Malkowska, Maria. “La colonización de África a través de la imagen. El pabellón de marruecos en la exposición iberoamericana de Sevilla (1929)”, en El Otro Colonialismo: España y África, Entre Imaginación e Historia editado por Christian Von Tschilschke, y Jan-Henrik Witthaus, 291-309. Frankfurt am Main y Madrid: Editorial Iberoamericana y Vervuert, 2017.

Nerín, Gustau. “Mito franquista y realidad de la colonización de la Guinea española”, Estudios de Asia y África, 32-1 (1997): 9-30. Disponible en: https://www.jstor.org/stable/40313209.

Nerín, Gustau. La última selva de España: antropófagos, misioneros y guardias civiles: crónica de la conquista de los Fang de la Guinea española, 1914-1930, Madrid: Los Libros de la Catarata, 2010.

Raventós, José María (ed.). Cien años de publicidad española (1899-1999), Barcelona: Mediterránea books, 2000, 3 vols.

Rey, Juan. “La cartelería turística como propaganda de la Administración Colonial Española. El caso de Mariano Bertuchi: la cara amable de Marruecos”, en Propaganda y comunicación: Una aproximación plural coordinado por Adrián Huici y Antonio Pineda, 32-49. Madrid: Ediciones Comunicación Social. Ediciones y publicaciones, 2004.

Rodríguez, Sofía. “Las mujeres del Opus Dei (1930-1980): Género, clase y fe”. Hispania Nova, 18 (2020): 551-598. doi: https://doi.org/10.20318/hn.2020.5117.

Sá, Ana Lúcia. “La construcción de la imagen del indígena en los Territorios Españoles del Golfo de Guinea (1904-1912)” ,en Tras las huellas del colonialismo español en Marruecos y Guinea Ecuatorial, editado por Yolanda Aixelà Cabré, 89-112. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, 2015.

Sánchez Gómez, Luis Ángel. “África en Sevilla: la exhibición colonial de la exposición iberoamericana de 1929”. Hispania, vol. LXVI, 22 (2006): 1045-1082. doi: https://doi.org/10.3989/hispania.2006.v66.i224.29.

Tapies, Antonio. “Tres secuencias comunicativas en Mariano Bertuchi”, en Mariano Bertuchi: pintor de Marruecos [exposición], 93-101. Barcelona: Lunwerg, 2000.

Velasco Murviedro, Carlos et. al. Carteles españoles del siglo XX. Madrid: Susaeta, 2019. Villanueva Muñoz, Emilio Ángel y González Tirado, Rocío. “Mariano Bertuchi, diseñador gráfico” (I). Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, 36 (2005): 281-296.

Villanueva Muñoz, Emilio Ángel y González Tirado, Rocío. “Mariano Bertuchi, diseñador gráfico” (II). Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, 37 (2006): 277-294.

VV.AA. Mariano Bertuchi: pintor de Marruecos [exposición]. Barcelona: Lunwerg, 2000.

Velasco, Rocío. “La imagen del ‘moro’ en la formulación e instrumentalización del africanismo franquista”, Hispania, 246 (2014): 205-236. DOI: https://doi.org/10.3989/hispania.2014.008.

Páginas web

Colección Carlos Velasco disponible en https://www.laretrografia.com

Colección digital de carteles de la Biblioteca Nacional de España: https://www.bne.es/es/colecciones/carteles

Colección de fondos cartográficos del Instituto Geográfico Nacional: https://www.ign.es/web/catalogo-cartoteca

Published
2023-09-29
How to Cite
Quintanar Cabello, V. (2023). “Unfaithful Children Are Waiting for your Help.” The Image of the Colonized Other in Spanish Advertising Posters: Uses, Contexts and Artistic References. Hispania Nova, (22), 397-421. https://doi.org/10.20318/hn.2023.8045
Section
Dossier

Funding data