Historiographical Considerations about Wall Decoration and illusionistic Painting
From Italy and European Peripheries to the Spanish and Iberoamerican Context
Abstract
The aim of this paper is to study in detail the historical discourse of wall decoration, especially the illusionistic architectonical painting. Although this ornamental aspect has been used since the Classical Antiquity, its analysis was the runner-up in locations where wall painting studies and architectural ensembles got their turn in the spotlight. In the middle of the 20th century, particularly at the beginning of the Early Modern Age, we can find the first publications that vindicated the originality of these works specially its progress into the Italian space. This contribution suggests a chronological itinerary since The Modernity to the Western Europe outlook, and the reception of this experience in Spain and its derivations to the Ibero-american context. Likewise, we try to highlight the importance of the interdisciplinary work, the new academic research proposals, the role of the TICS in its preservation and divulgation, among other points of view that enrich our knowledge about wall decorations.
Downloads
References
Alberti, Leon Battista (2007). De la pintura y otros textos sobre arte (ed. Rocío de la Villa). Tecnos.
Alberti, Leon Battista (2007). De Re Aedificatoria, Akal.
Almagro Gorbea, Antonio, Jiménez, Antonio y Ponce de León, Pedro (2005). Albarracín. El proceso de restauración de su patrimonio histórico. Fundación Santa María de Albarracín.
Almansa Moreno, José Manuel (2008). Pintura mural del Renacimiento en el Reino de Jaén. Instituto de Estudios Giennenses.
Almansa Moreno, José Manuel (2021). Pintura mural en el Nuevo Reino de Granada. Enredars – Universidad Pablo de Olavide.
Almansa Moreno, José Manuel, Martínez Jiménez, Nuria y Quiles García, Fernando (Coords.) (2018). Pintura mural en la Edad Moderna. Entre Andalucía e Iberoamérica. Universidad Pablo de Olavide.
Almansa Moreno, José Manuel, Moraes Mello, Magno y Molina Martín, Rafael (Eds.) (2020). La pintura ilusionista entre Europa y América. Enredars – Universidad Pablo de Olavide.
Arias Páramo, Lorenzo (1999). La pintura mural en el Reino de Asturias en los siglos IX y X. Librería Cervantes.
Baldinucci, Filippo (1985). Vocabolario toscano dell’arte del disegno. Nel quale si esplicano i propri termini e voci non solo della pittura, scultura, & architettura, ma ancora di altre arti a quelle subordinate, e che abbiano per fondamento il disegno (ed. facsímil del original: Firenze, 1681). Studio per Edizione Scelte.
Barba Romero, Luis Fernando (2015). Pintura mural de carácter religioso en la provincia de Ciudad Real. Siglos XIII al XVIII [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense. Repositorio Institucional de la UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/38973/1/T37740.pdf.
Barrón García, Aurelio y Espejo-Saavedra, Rocío (1998). La pintura mural en Valdeolea y su entorno. Fundación Marcelino Botín.
Bartoli, Maria Teresa y Lusoli, Monica (Eds.) (2015). Le teorie, le tecniche, i repertori figurativi nella prospettiva d’architettura tra il ‘400 e il ‘700: Dall’acquisizione alla lettura del dato. Firenze University Press.
Bartolomé García, Fernando R. (2003). Patrimonio recuperado: el monumento de Semana Santa de la Iglesia de Heredia. Akobe: restauración y conservación de bienes culturales, 4, pp. 64-68.
Berenguer, Magín (1966). La pintura mural prerrománica en Asturias. Instituto de Estudios Asturianos.
Bergström, Ingvar (1957). Revival of Antique Illusionistic Wall-Painting in Renaissance Art. Göteborgs Universitets årsskrift.
Bermejo Martínez, Elisa (1952). Un retablo de los González Velázquez en Toledo. Archivo Español de Arte, 25 (99), pp. 288-290.
Bertocci, Stefano y Farneti, Fauzia (Eds.) (2015). Prospettiva, luce e colore nell’illusionismo architettonico. Quadraturismo e grande decorazione nella pittura in eta barocca. Artemide.
Blunt, Anthony (1959). Illusionistic decoration in central Italian Painting of the Renaissance. Journal of the Society of Arts, 197, pp. 309-326.
Borrás Gualis, Gonzálo Máximo (1986). Los materiales, las técnicas artísticas y el sistema de trabajo como criterios para la definición del arte mudéjar. En Actas del III Simposio Internacional de Mudejarismo (pp. 320-324). Diputación de Teruel.
Bossaglia, Rossana (1960). Riflessioni sui quadraturisti lombardi. Critica d’arte, 41 (7), pp. 377-398.
Bossert, Helmuth Theodor (1928). Farbige Dekorationen: Beispiele dekorativer Wandmalerei vom Altertum bis zur Mitte des 19. Jahrhunderts. Wasmuth.
Bossert, Helmuth Theodor (1929). Pintura decorativa: ejemplos de decoración mural desde la Antigüedad hasta mediados del siglo XIX. Gustavo Gili.
Brosa Lahoz, Alicia (2019). Las pinturas murales de San Juan Bautista de Ruesta. Universitat de Barcelona.
Buchón Cuevas, Ana María (2006). El retablo barroco en Valencia. En Los retablos: técnicas, materiales y procedimientos. Grupo Español del IIC. URL: https://ge-iic.com/files/RetablosValencia/anabuchon_ Retablobarroco.pdf.
Carbonell Lloreda, Gema (2013). Pintura vinculada a la arquitectura durante la segunda mitad del S. XX en la ciudad de Murcia [Tesis doctoral, Universidad de Murcia] Digitum. Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/37373.
Cardero Losada, Rosa, García Fresneda, Carmen y Manzarbeitia Valle, Santiago (Coords.) (2015). Pintura mural en la Comunidad de Madrid. Consejería de Empleo, Turismo y Cultura de la Comunidad de Madrid.
Cennini, Cennino (2014). El libro de arte (ed. de Franco Brunello y Licisco Magagnato, trad. de Fernando Olmeda Latorre). Akal.
Clédat, Jean (1992). Arquitectura de interiores. La decoración mural desde la Antigüedad hasta mediados del siglo XIX. Eagle Books.
Coppa, Simonetta (2006). Considerazioni sul quadraturismo del Settecento in Lombardia. Il ruolo delle scuole locali. Quadraturisti monzesi noti e meno noti. En Fauzia Farneti y Deanna Lenzi (Eds.), Realta e illusione nell’architettura dipinta. Quadraturismo e grande decorazione. Atti del convegno internazionale di studi, Lucca, 26-28 maggio 2005 (pp. 241-252). Alinea Editrice.
Corato, Anna (2013). Architetture dipinte nella Venezia secentesca [Tesis de licenciatura, Università Ca’Foscari]. Archivio istituzionale ad accesso aperto. http://dspace.unive.it/bitstream/handle/10579/3689/811610-1164783.pdf?sequence=2.
Crace, John Dibblee (1912). The Art of Colour Decoration, Being an Explanation of the Purposes to be Kept in View and the Means of Attaining Them. Batsford.
Croft-Murray, Edward (1962-1970). Decorative Painting in England (1537-1837). The University Press Glasgow (2 vols.).
De Luca, Maurizio et al. (1999). La costruzione dell’architettura illusoria. Gangemi Editore.
Del Duca, Graziella (2015). Ambientazioni architettoniche virtuali fra Barocco ed eta contemporanea. Tecniche di pittura illusionistica, scenografia e video mapping [Tesis de doctorado, Università di Firenze). FLORE. https://flore.unifi.it/handle/2158/1000008.
Espinosa Spinola, Gloria y Sorroche Cuerva, Miguel Ángel (2011). El inventario de bienes muebles del patrimonio histórico de la Iglesia Católica en el valle del Almanzora. Revista PH – Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, 79, pp. 41-45.
Farina, Arianna (2016). «La citta piu ornata di tutto il mondo». Facciate decorate a Roma fra XV e XVI secolo [Tesis de doctorado, Università Ca’Foscari di Venezia]. Archivio istituzionale ad acceso aperto. http://dspace.unive.it/handle/10579/8364.
Fuentes Lázaro, Sara (2009). La práctica de la cuadratura en España: el caso de Lucas Valdés (1661-1725). Anales de Historia del Arte, 19, pp. 195-210.
Gambacurta, Linda (2016). Il quadraturismo in Piemonte nel periodo barocco: la proiezione di un proceso mentale [Tesis de licenciatura, Politecnico di Torino]. Webthesis. Biblioteche d’Ateneo. https://webthesis.biblio.polito.it/897/.
García Iglesias, José Manuel (1979). La pintura en Galicia durante la Edad Moderna el siglo XVI. Universidad de Santiago de Compostela.
García Velasco, M. Carmen (1989). Murales madrileños: pinturas en los edificios religiosos de los siglos XVII y XVIII [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].
Gatti Perer, Maria Luisa (1975). Cultura e socialità dell’altare barocco nell’antica Diocesi di Milano. Arte lombarda, 42/43, pp. 11-66.
Gélis-Didot, Pierre y Leffillée, H. (1891). La Peinture Décorative en France du XIe au XVIe Siecle. Librairies-Imprimeries Réunies.
Giannotta, Gaetano (2019). Il rococò a Valencia e la sua applicazione nell’adorno architettonico. SCRIPTA. Revista Internacional de Literatura i Cultura Medieval i Moderna, 14, pp. 108-130.
Gómez Román, Ana María (2016). La pintura mural en la Granada del siglo XVIII. Boletín de Arte, 37, pp. 103-114.
Guardia, Milagros (1993). La descoberta de la pintura mural romanica catalana: la collecció de reproduccions del MNAC. Electa.
Hernández González, Manuel Jesús (2013). Contribución a la retablística pintada del siglo XVIII. Algunos ejemplos en el Sur de Tenerife. En III Jornadas de Historia del Sur de Tenerife (pp. 403-422). Ayuntamiento de Arona.
Herrera García, Francisco J. (2008). Retablos simulados. Aproximación al estudio del retablo pintado en Andalucía Occidental. En Atas do IV Congreso Internacional Do Barroco Iberoamericano (pp. 100-120). Minas Gerais.
Hoppe, Stephan, Karner, Herbert y Laß, Heiko (Eds.) (2020). Deckenmalerei um 1700 in Europa Höfe und Residenzen, Hirmer.
Jiménez Martínez, Antonio (2009). La dinámica del patrimonio. El caso de la Fundación Santa María de Albarracín (Teruel). En José Castillo Ruiz, Eugenio Cejudo García y Antonio Ortega Ruiz (Coords.), Patrimonio histórico y desarrollo territorial (pp. 376-395). Universidad Internacional de Andalucía.
Jorge Aragoneses, Manuel (1965). Pintura decorativa en Murcia. Siglos XIX y XX. Diputación Provincial de Murcia.
Junquera Mato, Juan José (1979). La decoración y el mobiliario de los palacios de Carlos IV. Sala Editorial.
Knall-Brskovsky, Ulrike (1984). Italienische Quadraturisten in Österreich. H. Böhlau.
Kuhn, Charles Louis (1930). Romanesque Mural Painting of Catalonia. Harvard University Press.
Lacarra Ducay, María del Carmen (1973). Aportación al estudio de la pintura mural gótica en Navarra. Institución Príncipe de Viana.
Llul Peñalba, Josué y Flores Delgado, Ángela (1994-1995). Breves apuntes para un catálogo provisional de la pintura mural en Alcalá de Henares. Anales Complutenses, 6-7, pp. 189-218.
López-Obrero Castiñeira, Ángel (1965). Estudio crítico sobre las pinturas murales de Palomino en los Santos Juanes y Desamparados de Valencia. Servicio de Publicaciones Junta Local del Centro Coordinador de Bibliotecas de Bujalance.
Lozano López, Juan Carlos y Calvo Ruata, José Ignacio (2004). Los monumentos de Semana Santa en Aragón (siglo XVII-XVIII). Artigrama, 19, pp. 114-126.
Macera dall’Orso, Pablo (1993). La pintura mural andina. Siglos XVI-XIX. Editorial Milla Batres.
Manzarbeitia Valle, Santiago (2001). La pintura mural medieval en torno al Alto Campoo. Diputación de Palencia.
Manzarbeitia Valle, Santiago, Matilde Azcárate, Luxán y González Hernando, Irene (Eds.) (2019). Pintado en la pared. El muro como soporte visual en la Edad Media. Ediciones Complutenses.
Martín González, Juan José (1988). Acerca del trampantojo en España. Cuadernos de arte e iconografía, 1 (1), pp. 27-38.
Martínez Jiménez, Nuria (2019). Pintura mural del Renacimiento italiano en la Alhambra [Tesis doctoral, Universidad de Granada].
Martínez Jiménez, Nuria (2022a). Julio Aquiles y Alexandre Mayner en las habitaciones de las frutas. En Asunción Jodar Miñarro y Ricardo Marín Viadel (Eds.), Pinturas murales de la habitación del emperador Carlos V en la Alhambra: una hipótesis visual (pp. 508-521). Universidad de Granada.
Martínez Jiménez, Nuria (2022b). Pintura mural del Renacimiento en la Alhambra. Patronato de la Alhambra y Generalife.
Matteucci, Anna Maria y Stanzani, Anna (1991). Architetture dell’inganno: cortili bibieneschi e fondati dipinti nei palazzi storici bolognesi ed emiliani (catálogo de la exposición). Arts&Co.
Matthias, Bleyl y Glatigny, Pascal Dubuorg (Eds.) (2011). Quadratura: Geschichte, Theorie, Technik. Deutscher Kunstverlag.
Maure-Rubio, Miguel Ángel y Plaza-Beltrán, Marta (2020). Estudio y análisis de retablos fingidos en España. Una aproximación geométrica y técnica a su ejecución. En José Manuel Almansa Moreno, Magno Moraes Mello, Rafael Molina Martín (Eds.), La pintura ilusionista entre Europa y América (pp. 37-68). Enredars – Universidad Pablo de Olavide.
Méndez Hernán, Vicente (2004). El retablo en la diócesis de Plasencia. Siglos XVII y XVIII. Universidad de Extremadura.
Mesa, José de y Gisbert, Teresa (1983). La pintura mural en Bolivia: siglos XVI-XIX. Compañía Bolivariana de Seguros.
Milmann, Miriam (1982). The Illusions of Reality. Trompe-l’oeil Painting. Skira-Rizzoli.
Milmann, Miriam (1986). Trompe-l’oeil, Painted Architecture. From Pompeii to Richard Haas, Skira-Rizzoli.
Mingo Lorente, Adolfo de (2017). Arte de la Ilustración. En Miguel Cortés Arrese (Coord.), Arte de Castilla-La Mancha II. Del Renacimiento a la actualidad (pp. 127-172). Almud Ediciones.
Mínguez, Víctor, González Tornel, Pablo y Rodríguez Moya, Inmaculada (2010). La fiesta barroca: el Reino de Valencia (1599-1802). Triunfos barrocos. Universitat Jaume I, pp. 73-90.
Molina, Álvaro y Vega, Jesusa (2020). De colgaduras antiguas y modernas. Nuevos gustos y artistas para el fin del siglo ilustrado. En Concha Herrero Carretero, Álvaro Molina y Jesusa Vega (Eds.), La decoración ideada por François Grognard para los apartamentos de la Duquesa de Alba en el palacio de Buenavista (pp. 123-193). Casa de Velázquez.
Monterroso Montero, Juan Manuel y Fernández Castiñeiras, Enrique (2007). A pintura mural nas catedrais galegas. Andavira Editores.
Moraes Mello, Magno (1998). A pintura de tectos em perspectiva no Portugal de D. Joao V. Editorial Estampa.
Moraes Mello, Magno (2013). Arquitetura do engano - perspectiva e percepçao visual no tempo do barroco entre a Europa e o Brasil. Fino Traço Editora.
Moraes Mello, Magno (Ed.) (2020). Arte e ciencia: o triunfo do ilusionismo na arte barroca. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas (FAFICH/UFMG).
Moya García, María Luisa (1983). Pablo Sístori. Un pintor italiano en la Murcia del siglo XVIII. Academia Alfonso X el Sabio.
Mussa, Italo (1969). L’architettura illusionistica nelle decorazioni romane: codice e sviluppo del “quadraturismo” e valore teorico dei trattati. Capitolivm, 44 (8/9), pp. 44-46.
Naso, Allessandro (1996). Architetture dipinte: decorazioni parietali non figurate nelle tombe a camera dell’Etruria meridionale: VII-V sec. a.C. “L’Erma” di Bretschneider.
Necipoğlu, Gülru y Payne, Alina A. (Eds.) (2016). Histories of Ornament. From Global to Local. Princenton University Press
Nicolau Castro, Juan (1991). Escultura toledana del siglo XVIII. Instituto Provincial de Investigaciones y Estudios Toledanos.
Pacheco Jiménez, César (1998). Pintura mural barroca. Arte en Talavera en el siglo XVIII. Instituto Provincial de Investigaciones y Estudios Toledanos.
Palm, Erwin Walter (1956). Dürer’s Ganda and an XVI Century Apoteosis of Hercules al Tunja. Gazette des Beaux Arts, 48 (70/71), pp. 65-74.
Pardo San Gil, Diana Manuela (2017). La pintura mural del siglo XVI en Álava. Propuesta de protección integral [Tesis doctoral, Universidad del País Vasco]. ADDI. https://addi.ehu.es/handle/10810/31343?show=full.
Payne, Alina A. (1999). The Architectural Treatise in the Italian Renaissance: Architectural Invention, Ornament, and Literary Culture. Cambridge University Press.
Payne, Alina A. (2013). Renaissance sgraffito Facades and the Circulation of Objects in the Mediterranean. En Manuela de Giorgi, Anette Hoffmann y Nicola Suthor (Eds.), Synergies in Visual Culture (pp. 229-241). Wilhelm Fink Verlag.
Payo Hernanz, René Jesús, Martín Martínez de Simón, Elena, Matesanz del Barrio, José y Zaparaín Yáñez, María José (Eds.) (2019). Vestir la arquitectura. XXII Congreso Nacional de Historia del Arte. Universidad de Burgos, I, pp. 551-822.
Pecchioli, Eleonora (2005). The Painted Façades of Florence. From the Fifteenth to the Twentieth Century. Centro Di.
Pérez de Castro, Ramón (2016). El retablo fingido sobre lienzo en Castilla y León. Uso y difusión de novedades en los diseños de retablos en el siglo XVII. En Ana Celeste (Coord.), O retabulo no Espaço Ibero-Americano. Forma, funçao e iconografía (I, pp. 323-338). Instituto de História da Arte, Universidad Nova de Lisboa.
Pérez de Castro, Ramón y Vasallo Toranzo, Luis (2020). Perspectivas y fingimientos pictóricos en Castilla y León. Nuevas aportaciones sobre los retablos fingidos. En José Manuel Almansa Moreno, Magno Moraes Mello y Rafael Molina Martín (Eds.), La pintura ilusionista entre Europa y América (pp. 159-192). Enredars – Universidad Pablo de Olavide.
Pérez Martín, Sergio (2019). Pintura mural del siglo XVI en la provincia de Salamanca –Foco Noroeste. Junta de Comunidades de Castilla y León. URL: http://www.jcyl.es/jcyl/patrimoniocultural/rutaIglesias/_salamanca/Pintura_mural_Salamanca_Sergio.pdf [Consultado el 23/05/2022].
Piazza, Filippo (2016). La pittura di prospettiva e i quadraturisti bresciani tra XVI e XVII secolo [Tesis de doctorado, Università di Udine]. https://opac.bncf.firenze.sbn.it/bncf-prod/resource?uri=TD17021002&v=l.
Pijoán, José y Gudiol, José (1948). Las pinturas murales románicas de Cataluña. Editorial Alpha.
Post, Chandler Rathfon (1930-1953). A History of Spanish Painting. Harvard University Press.
Quíles García, Fernando (2006). Andrea Pozzo en la periferia. El caso español. En Fauzia Farneti y Deanna Lenzi (Eds.), Realta e illusione nell’architettura dipinta. Quadraturismo e grande decorazione. Atti del convegno internazionale di studi, Lucca, 26-28 maggio 2005 (pp. 107-118). Alinea Editrice.
Raggi, Giuseppina (2004). Arquitecturas do engano: a longa conjuntura da ilusao. A influência Emiliana na pintura de quadratura luso-brasileira do século XVIII [Tesis doctoral, Università degli Studi di Bologna-Universidade de Lisboa].
Rallo Gruss, Carmen (1999). Aportaciones a la técnica y estilística de la pintura mural en Castilla a final de la Edad Media: tradición e influencia islámica [Tesis doctoral, Universidad Complutense]. E-Prints Complutense. Repositorio Institucional de la UCM. https://eprints.ucm.es/id/eprint/2521/.
Riegl, Alois (1893). Stilfragen: Grundlegungen zu einer Geschichte der Ornamentik. Georg Siemens.
Riegl, Alois (1980). Problemas de estilo. Fundamentos para una historia de la ornamentación. Gustavo Gili.
Rodríguez G. de Ceballos, Alfonso (1987-88-89). El retablo barroco en Salamanca: materiales, formas, tipologías. Imafronte, 3-4-5, pp. 225-258.
Rodríguez G. de Ceballos, Alfonso (1991). Los fondos arquitectónicos de la pintura del Siglo de Oro. En Javier Portús Pérez (Ed.), El Siglo de Oro de la pintura española (pp. 223-241). Mondadori Ediciones.
Rodríguez Martín, Carmen (1990). La pintura mural barroca sevillana [Tesis doctoral, Universidad de Sevilla].
Rodríguez Morales, Carlos (2016). Didáctica y ornato. Púlpitos y pinturas murales en Fuerteventura durante el Barroco (ponencia marco). En XV Jornadas de Estudios sobre Fuerteventura y Lanzarote (II, pp. 13-56). Llanoazur ediciones.
Rose-de Viejo, Isadora (2015). La Real Fábrica de papeles pintados de Madrid (1786-1836). Cátedra.
Rostovtzeff, Mikhail (1919). Ancient Decorative Wall-Painting. The Journal of Hellenic Studies, 39, pp. 144-163.
Rubio Mifsud, Aurora y Zalbidea Muñoz, María Antonia (2019). La pintura mural gotica en territorio valencia. Onada Edicions.
Sánchez de León Fernández, Ángeles (2002). El arte medieval y la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando [tesis doctoral, Universidad Complutenses], E-Prints Complutense. Repositorio Institucional de la UCM. URL: https://eprints.ucm.es/id/eprint/2440/1/T20302.pdf.
Sánchez Ferrer, José (1996). Devoción y pintura popular en el primer tercio del XVIII: la ermita de Belén en Liétor. Instituto de Estudios Albacetenses.
Sánchez Ferrer, José (2002). Devoción y pintura popular en el primer tercio del XVIII. La ermita de la Purísima de Tobarra. Instituto de Estudios Albacetenses.
Sánchez Ferrer, José (2006). Estudio artístico de las iglesias de Cenizate. Instituto de Estudios Albacetenses.
Schlunk, Helmut y Berenguer, Magín (1957). La pintura mural asturiana de los siglos IX y X. Diputación Provincial de Asturias.
Schulz, Juergen (1961). A Forgotten Chapter in the Early History of Quadratura Painting: The Fratelli Rosa. The Burlington Magazine, 103 (696), pp. 90-99.
Schulz, Juergen (1962). Pinturicchio and the Revival of Antiquity. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 25 (1/2), pp. 35-55.
Sebastián, Santiago (1966). La ornamentación arquitectónica en la Nueva Granada, Secretaría de Educación de Boyacá.
Sebastián, Santiago (1981). Contrarreforma y Barroco. Alianza.
Sjöström, Ingrid (1972). Quadratura i italienskt takmaleri. Stockholms universite.
Sjöström, Ingrid (1978). Quadratura. Studies in Italian Ceiling Painting. Almqvist & Wiksell.
Soria, Martín S. (1956). La pintura del siglo XVI en Sudamérica, Instituto de Arte Americano de Investigaciones Estéticas.
Stolz Viciano, Ramón (1958). Discursos leídos ante la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, en la recepción pública de... Ramón Stolz Viciano, [Contestación de... Enrique Lafuente Ferrari]: tema: sobre el oficio de pintor y la pintura al fresco. Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
Tena Ramírez, Carmen de (2019). Precedentes de la institucionalización de la Historia del Arte en España: los estudios histórico-artísticos en el siglo XIX. Revista de historiografía, 31, pp. 255-270.
Tobar Martín, Virginia (1973). Pintura de arquitecturas fingidas en los palacios españoles de Aranjuez y la Granja de San Ildefonso. Bracara Augusta, 64, pp. 571-583.
Toesca, Pietro (1917). Affreschi decorativi in Italia fine al secolo XIX. Hoepli.
Úbeda de los Cobos, Andrés (1995). La Prehistoria de la Historia del Arte. En Historiografía del arte español de los siglos XIX y XX (pp. 123-136). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Úbeda de los Cobos, Andrés (Coord.) (2010). Luca Giordano. Técnica. Pintura mural. Actas del congreso internacional. Museo Nacional del Prado, febrero de 2008. Museo Nacional del Prado.
Valdivieso, Enrique (Ed.) (2016). Pintura mural Sevilla del siglo XVIII. Fundación sevillana Endesa.
Valenti, Graziano Mario (Ed.) (2014). Prospettive architettoniche. Conservazione digitale, divulgazione e studio. Sapienza Università Editrice (vol. 1).
Valenti, Graziano Mario (Ed.) (2016). Prospettive architettoniche. Conservazione digitale, divulgazione e studio. Sapienza Università Editrice (vol. 2, t. I y II).
Vasari, Giorgio (2014). Las Vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos (ed. de Luciano Bellosi y Aldo Rosi). Cátedra.
Vega, Jesusa (2016). La Historia del Arte y su devenir en España. Circunstancias y reflexiones desde la práctica subjetiva. En Álvaro Molina (Ed.), La Historia del Arte en España. Devenir, discursos y propuestas (pp. 23-173). Polifemo.
Venegas García, Carlos (1999). Pintura mural en los templos medievales de la llanada occidental alavesa. Universidad del País Vasco.
Zorrozua Santisteban, Julen (2002). El Monumento de Semana Santa de Santa María de Bermeo (Bizkaia). Ondare. Cuadernos de artes plásticas y monumentales, 21, pp. 257-272.
Copyright (c) 2023 Instituto de Historiografía "Julio Caro Baroja" de la Universidad Carlos III
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The holder of the copyright for the contents of this journal is the Instituto de Historiografía "Julio Caro Baroja" of the Universidad Carlos III de Madrid.