Autobiografía de una generación: España, 1975-1984

  • Ignacio Peiró Martín

Abstract

Resumen: La primera etapa de la vida profesional de Julio Aróstegui (1967-1984) constituye un modelo para el estudio de la generación de profesores de Historia universitarios que vivieron la Transición política y contribuyeron a la renovación disciplinar de la historia contemporánea y la de la comunidad de historiadores. El artículo utiliza los recuerdos autobiográficos del profesor Aróstegui para reconstruir los contextos y procesos que determinaron el desarrollo de su personalidad de historiador.

Palabras clave: Julio Aróstegui. Historia de la historiografia española. Autobiografías historiadores. Profesores universitarios. Transición Democrática.

Abstract: In researching the generation of History professors who lived the transition to a democratic regime in Spain, those who contributed to a deep disciplinary and even communitary renewal, the first phase in Julio Aróstegui’s professional lifespan (1967-1984) constitutes a typical case study.This article examines the personal memoires of professor Aróstegui in order to rebuild some substantial historical processes and backgrounds which shaped him as a historian.

Keywords: Julio Aróstegui. History of Spanish historiography. Historians’ Autobiographies. Professorship. Democratic Spanish Transition.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract Views: 1366
PDF (Español (España)) : 1854
Published
2014-07-03
How to Cite
Peiró Martín, I. (2014). Autobiografía de una generación: España, 1975-1984. Hispania Nova. Retrieved from https://e-revistas.uc3m.es/index.php/HISPNOV/article/view/1988
Section
Dossier