Aby Warburg and Classical Reception Studies in Spain

History of a Discipline

Keywords: Spain, Warburg, reception, legacy, Antiquity, historiography

Abstract

In recent decades a new discipline has been consolidated in Spain which, within the framework of art-historical studies, has received the name of Classical reception studies (Antikenrezeption). Its origins can be traced back to the German school and, specifically, to the thinking of Aby Warburg (1866- 1929) and his disciples, who coined and perfected the methodology proposed by their master for the study of the survival of antiquity in other historical periods (das Nachleben der Antike). The late arrival of Warburg’s proposals in Spain has not, however, prevented the development of a discipline which, having emerged mainly as an evolution of the Historiography of Ancient History and Archaeology, has in recent years been linked to German reception theory and Warburg’s methodological approach, resulting in an interdisciplinary discussion that should be framed within cultural history research. This paper studies the influence of Warburg’s and his Warburg-Kreis thought in the Spanish academic world and its relationship with the development and consolidation of the Classical reception studies.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract Views: 115
PDF (Español (España)) : 115

References

Alexanco, José Luis et al. (1997). Los Encuentros de Pamplona, 25 años después: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 15 julio-14 septiembre 1997. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía.

Arce, Javier y Olmos, Ricardo (Coords.) (1991). Historiografía de la arqueología y de la historia antigua en España (siglos XVIII-XX): congreso internacional, Madrid, 13-16 diciembre 1988. Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales.

Arciniega García, Luis (2014). Elías Tormo y Monzó (1869-1957) y los inicios de la Historia del Arte en España. Comité Español de Historia del Arte.

Arciniega García, Luis (Coord.) (2016). Elías Tormo Apóstol de la Historia del Arte en España. Institució Alfons el Magnànim-Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació.

Ardila Garcés, Federico (2016). Entre el nachleben y el paradigma indiciario: Carlo Ginzburg y el método warburguiano en la historia del arte. Historia y Sociedad, 30, pp. 21-43.

Ayarzagüena, Mariano y Mora, Gloria (Coords.) (2004). Pioneros de la arqueología en España. (Del siglo XVI a 1912). Zona arqueológica, 3. Comunidad de Madrid, Consejería de las Artes, Museo Arqueológico Regional

Bailey, Cyril (Ed.) (1923). The Legacy of Rome. Clarendon Press.

Bakogianni, Alexandra (Ed.) (2013). Dialogues With the Past: Classical Reception Theory and Practice, 2 vols. The Chicago University Press.

Bing, Gertrude (1960). Aby M. Warburg. Rivista storica italiana, 71, pp. 110-113.

Bolgar, Robert Ralph (1954). The Classical Heritage and its Beneficiaries. Cambridge University Press.

Bologna, Corrado (2017). El Teatro de la Mente. De Giulio Camillo a Aby Warburg, traducción del italiano de Helena Aguilà. Siruela.

Bonet Correa, Antonio, Karge, Henrik y Maier Allende, Jorge (2015). Carl Justi y el arte español. Centro de Estudios Europa Hispánica.

Centanni, Monica (2003). L’originale assente: il gruppo del Laocoonte in Tavola 41a dell’Atlante Mnemosyne. La Rivista di Engramma, 25, pp. 139-152.

Centanni, Monica (Ed.) (2022). Warburg e il pensiero vivente. Ronzani Editore.

Centanni, Monica y Del Prete, Elisa (Eds.) (2020). Bibliografia delle opere e della letteratura critica (in Appendice, una Nota biografica). La Rivista di Engramma, 177, pp. 179-188.

Centanni, Monica y Pasini, Giovanna (2000). Aby Warburg e i suoi biografi. Un ritratto intellettuale nelle parole di Giorgio Pasquali (1930), Gertrud Bing (1958), Edgard Wind (1970). La Revisita di Engramma, 1, pp. 31-41.

Checa, Fernando (2010). Prólogo. En Salvatore Settis, Fritz Saxl y Eric M. Warburg, Warburg continuatus: descripción de una biblioteca. Ediciones de La Central.

Cirlot, Victoria (2019a). The pathos formulae and their survival. Comparative cinema, VII (12), pp. 7-19.

Cirlot, Victoria (2019b). Estudios Warburgianos en España (2015-2019). La Rivista di Engramma, 165, pp. 89-99.

Cirlot, Victoria (2021). Ariadna abandonada. Nietzsche trabaja en el mito. Alpha Decay.

Didi-Huberman, Georges (2010). Atlas. ¿Cómo llevar el mundo a cuestas?. TF Editores-Museo Reina Sofía.

Didi-Huberman, Georges, Chéroux, Clément y Arnaldo, Javier (2018). Cuando las imágenes tocan lo real. Editorial Círculo de Bellas Artes.

Diers, Michael (1995). Warburg and the Warburgian Tradition of Cultural History. New German Critique, 6, pp. 59-73.

Domínguez Rodríguez, Ana (2007). Astrología y mitología en los manuscritos ilustrados de Alfonso X El Sabio. En la España Medieval, 30, pp. 27-64.

Forssmann, Erik (1966). Ikonologie und allgemeine Kunstgeschichte. Zeitschrift fir Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft, 11, pp. 132-69.

Forster, Kurt W. (2005). Introducción. En A. Warburg, El renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo. Alianza Editorial.

García Jurado, Francisco (2014). Tradición frente a Recepción clásica. Historia frente a Estética, autor frente a lector. Nova tellus: Anuario del Centro de Estudios Clásicos, 33 (1), pp. 9-37.

García Jurado, Francisco (2021). Diccionario hispánico de la tradición y recepción clásica. Guillermo Escolar Editor.

Ghelardi, Maurizio (2020). Edgar Wind, Percy Schramm e il Warburg-Kreis. Sui concetti di Nachleben, Renovatio, Correctio. La Rivista di Engramma, 176, pp. 13-42.

Ginzburg, Carlo (1989), Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia. Gedisa.

Gombrich, Ernest H. (1992). Aby Warburg: una biografia intelectual. Alianza Editorial.

Grafton, Anthony (2007). Momigliano’s Method and the Warburg Institute: Studies in His Middle Period. En P. N. Miller (Ed.) Momigliano and Antiquarianism: Foundations of the Modern Cultural Sciences (pp. 97–126). University of Toronto Press.

Grafton, Anthony, Most, Glenn W. y Settis, Salvatore (Eds.) (2010). The Classical Tradition. Harvard University Press.

Hardwick, Lorna (2003). Reception Studies. Oxford University Press.

Hardwick, Lorna y Christopher Stray (2008). A Companion to Classical Receptions. Blackwell Companions to the Ancient World.

Heckscher, William (1984). The Genesis of Iconology. En E. Kaemmerling (Ed.), Ikonographie und Ikonologie. DuMont.

Hellwig, Karin (2008). Investigaciones sobre arte español en la Kulturwissenschaftliche Bibliothek Warburg de Hamburgo. La estancia de Fritz Saxl en Madrid en 1927. Anales de Historia del Arte, 18, pp. 211-239. https://revistas.ucm.es/index.php/ANHA/article/view/ANHA0808220211A

Highet, Gilbert (1949). The Classical Tradition. Greek and Roman Influences on Western Literature. Oxford University Press.

Jenkyns, Richard (Ed.) (1992). The Legacy of Rome: A New Appraisal. Oxford University Press.

Kennedy, Duncan F. (2006). Afterword. The Uses of Reception. En C. Martindale y R. F. Thomas (Eds.), Classics and the uses of reception (pp. 288-293). Blackwell Pub.

Lafuente Ferrari, Enrique (1972). Prólogo. En E. Panofsky, Estudios sobre iconología. Alianza Editorial.

Livingstone, Richard W. (Ed.) (1951). The Legacy of Greece. Oxford, Clarendon Press.

Maier, Jorge (2007). La historia de la arqueología en España y la Real Academia de la Historia: balance de 20 años de investigación. En S. González Reyero, M. Pérez Ruiz y C. I. Bango García (Coords.), Una nueva mirada sobre el Patrimonio Histórico. Líneas de investigación arqueológica en la Universidad Autónoma de Madrid (pp. 79-142). UAM Ediciones.

Martindale, Charles (1993). Redeeming the Text: Latin Poetry and the Hermeneutics of Reception. University of Bristol.

Martindale, Charles (2013). Reception — a new humanism? Receptivity, pedagogy, the transhistorical. Classical Receptions Journal, 5, 2, pp. 169-183.

Michaud, Philippe-Alain (2017). Aby Warburg y la imagen en movimiento, con textos de Aby Warburg Recuerdos de un viaje al país pueblo en Norteamérica (1923), Proyecto de viaje a Norteamérica (1927). Universidad Nacional de las Artes.

Moller, Violet (2019). The Map of Knowledge. How Classical Ideas Were Lost and Found: A History in Seven Cities. Anchor Books.

Mora, Gloria y Cacciotti, Beatrice (1996). Coleccionismo de antigüedades y recepción del clasicismo. Relaciones entre Italia y España en el siglo XVIII. Hispania, 56 (192), pp. 63–75. https://doi.org/10.3989/hispania.1996.v56.i192.751.

Mora, Gloria y Díaz-Andreu, Margarita (Eds.) (1997). La cristalización del pasado. Génesis y desarrollo del marco institucional de la Arqueología en España. Servicio de Publicaciones y Divulgación Científica de la Universidad de Málaga.

Mora, Gloria (2003-2005). La investigación en Historiografía de la Arqueología: últimas tendencias. Archaia: Revista de la Sociedad Española de Historia de la Arqueología, 3 (3-5) (Ejemplar dedicado a: Homenaje a Victoria Cabrera Valdés), pp. 13-17.

Mora, Gloria (2007). Historiografía de la arqueología y de la historia antigua: en defensa de la implantación de una nueva disciplina universitaria. En S. González Reyero, M. Pérez Ruiz y C. I. Bango García (Coords.), Una nueva mirada sobre el Patrimonio Histórico. Líneas de investigación arqueológica en la Universidad Autónoma de Madrid (pp. 143-150). UAM Ediciones.

Panofsky, Erwin y Saxl, Fritz (1933). Classical Mythology in Mediaeval Art. Metropolitan Museum Studies IV (2), pp. 228-280.

Philips, Mark Salber (1996). Reconsiderations on History and Antiquarianism: Arnaldo Momigliano and the Historiography of Eighteenth-Century Britain. Journal of the History of Ideas, 57(2), pp. 297-316.

Pugliese, Vera (2016). Johann J. Winckelmann and Aby Warburg: distinct gazes on the ancient and its tempi. Archai: Revista de Estudos Sobre as Origens Do Pensamento Ocidental, 18, pp. 171-215. https://digitalis-dsp.uc.pt/bitstream/10316.2/39277/1/Johann%20J%20Winckelmann.pdf

Rincón García, Wifredo (2008). Julián Gállego y Aragón. Anales de Historia del Arte, Volumen Extraordinario, pp. 25-38.

Rössler, Johannes (2011). Poetik der Kunstgeschichte. Anton Springer, Carl Justi und die ästhetische Konzeption der deutschen Kunstwissenschaft. Zeitschrift für Kunstgeschichte 74 (4), pp. 575- 587.

Ruiz Zapatero, Gonzalo (Coord.) (2017). El poder del pasado: 150 años de arqueología en España (Museo Arqueológico Nacional, 7 de octubre-1 de abril de 2017). Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Subdirección General de Documentación y Publicaciones.

Saxl, Fritz. (1923). Frühes Christentum und spätes Heidentum in ihren künstlerischen Ausdrucksformen. Wiener Jahrbuch für Kunstgeschichte, 16, pp. 63-121.

Settis, Salvatore, Saxl, Fritz y Warburg, Eric M. (2010). Warburg continuatus: descripción de una biblioteca. Ediciones de La Central. Tonin,

Thays (2019). La ricezione italiana di Aby Warburg tra Filologia e Storiografia dell’arte. Intervista a Monica Centanni (IUAV). Palíndromo, 11 (24), pp. 162-179.

Trapp, Joseph B. (1999). The Census: its Past, its Present and its Future. Pegasus. Berliner Beiträge zum Nachleben der Antike, 1, pp. 11–21.

Unceta, Luis y González-Vaquerizo, Helena (Eds.) (2022). En los márgenes del mito. Hibridaciones de la mitología clásica en la cultura de masas contemporánea. Catarata.

Unceta, Luis y Sánchez, Carlos (Coords.) (2019). En los márgenes de Roma. La Antigüedad romana en la cultura de masas contemporánea. Catarata.

Valeri, Stefano (2006). Adolfo Venturi e gli studi sull’arte. Bagatto Libri. VV.AA. (1922). L’Italia e l’arte straniera: Atti del 10° Congresso Internazionale di Storia dell’Arte. Maglione & Strini.

Vázquez Villamediana, Daniel (2020). El conocimiento por montaje. La supervivencia del pensamiento de Aby Warburg en la obra de Georges Didi-Huberman. Tesis Doctoral inédita dirigida por Victoria Cirlot, Universitat Pompeu Fabra.

Warburg, Aby (1979). Ausgewählte Schriften und Würdigungen. [= Saecula Spiritalia 1], Editado por Dieter Wuttke en colaboración con Carl Georg Heise. Koerner.

Warburg, Aby (2005). El renacimiento del paganismo. Aportaciones a la historia cultural del Renacimiento europeo. Trad. de F. Pereda y E. Sánchez Vigil. Alianza Editorial.

Warburg, Aby (2010). Atlas Mnemosyne. Akal.

Published
2024-09-03
How to Cite
Martín-Esperanza, P. (2024). Aby Warburg and Classical Reception Studies in Spain: History of a Discipline. REVISTA DE HISTORIOGRAFÍA (RevHisto), (39), 239-260. https://doi.org/10.20318/revhisto.2024.7530
Section
Collective book