Divine Epithets of Lusitania
Abstract
Roman Lusitania has always been considered a peripheral territory, in which pre-Roman traditions were active and in which most of its territory was formed as a rural space. These hypotheses were also transferred to the religious world, assuming that the Lusitanian religious reality consisted of a marked traditional character, with a massive presence of indigenous divinities. However, the detailed analysis allows us to see that Lusitania is not alien to the religious currents present in the rest of Hispania and by extension, in the rest of the Empire, and more specifically through the analysis of the use of divine epithets, whose use does not differ too much with the rest of the territories, as can be seen throughout the text
Downloads
References
Abascal Palazón, Juan Manuel (1995). Las inscripciones latinas de Santa Lucía del Trampal (Alcuéscar, Cáceres) y el culto de Ataecina en Hispania. Archivo Español de Arqueología, 68, pp. 31-105.
Abascal Palazón, Juan Manuel (2002). Ataecina. En Raposo, 2002, 53-60.
Alarcão, Jorge de (2001). Novas perspectivas sobre os Lusitanos (e outros mundos). Atti della Pontificia Accademia romana di archeologia: Rendiconti, 2.4, pp. 293-349.
Albertos Firmat, Mª Lourdes (1975). Organizaciones suprafamiliares en la Hispania Antigua. Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 40-41, pp. 5-66.
Alfayé, Silvia (2013). Religiones indígenas e identidades (étnicas) en la Hispania indoeuropea. En Santos Yanguas, Cruz Andreotti, Fernández Corral y Sánchez Voigt 2013, 307-334.
Almeida, Fernando de (1965). Mais divindades lusitanas do grupo Band. Revista da Facultade de Letras (Lisboa), 9, pp. 19-31.
Alvar Ezquerra, Jaime (1990). El contacto inter-cultural en los procesos de cambio. Gerión, 8, pp. 11-27.
Alvar Ezquerra, Jaime, Beltrán Ortega, Alejandro, Fernández Portaencasa, María, Gasparini, Valentino, López Gómez, José Carlos, Pañeda Murcia, Beatriz y Pérez Yarza, Lorenzo (e.p.). Divine Onomastic Attributes in the Greco-Roman World. A New Proposal of Taxonomy.
Arenas-Estaban, Jesús Alberto (ed.) (2010). Celtic Religion across space and time: fontes epigraphici religionum celticarum antiquarum. Toledo: Junta de Comunidades de Castilla-La Mancha.
Assunção, António, Encarnação, José de y Guerra, Amílcar (2009). Duas aras votivas romanas em Alcains. Revista Portuguesa de Arqueologia, 12.2, pp. 117-189.
Bascuas López, Edelmiro (2007). Aquis Ocerensis, diosa “Ocaera”, monte “Ugeres” y O gerês ¿oger- o uger-? Palaeohispánica, 7, pp. 43-54.
Beltrán Lloris, Francisco (2002). “Ivppiter Repvlsor(ivs)” y “Ivppiter Solvtorivs”: dos cultos provinciales de la Lusitania interior. Veleia, 18-19, pp. 117-128.
Beltrán Lloris, Francisco (2015). The “Epigraphic Habit” in the Roman World. En Bruun y Edmondson, 2015, 131-148.
Beltrán Ortega, Alejandro (2016). Epigrafía y territorio: las civitates de la Asturia meridional y la Lusitania nororiental. Tesis doctoral. Madrid: UCM. https://eprints.ucm.es/id/ eprint/39400/.
Blázquez, José Mª (1962). Religiones primitivas de Hispania. Roma: CSIC.
Blázquez, José Mª (1977). La administración del agua en la Hispania romana. En Segovia y la arqueologia romana. Segovia: Caja Segovia, Obra Social y Cultural, pp. 147-162.
Blázquez, José Mª (2009). Teónimos hispanos. Addenda y corrigenda. V. Palaeohispanica, 9, pp. 39-61.
Blázquez, José Mª y García-Gelabert, Mª Paz (1992). Recientes aportaciones al culto de las aguas en la Hispania romana. Espacio, Tiempo y Forma, 5, pp. 21-66.
Bruun, Christer y Edmondson, Jonathan (eds.) (2015). The Oxford Handbook of Roman Epigraphy. Oxford, New York y Auckland: Oxford University Press.
Búa Carballo, Carlos (1999). Hipótesis para algunas inscripciones rupestres del Occidente peninsular. En Villar, 1999, pp. 309-328.
Carneiro, André, Encarnação, José D’, Oliveira, Jorge y Teixeira, Cláudia (2008). Uma inscrição votiva em língua lusitana. Palaeohispánica, 8, pp. 167-178.
Díez de Velasco Abellán, Francisco (1985). Balnearios y dioses de las aguas termales en Galicia romana. Archivo español de arqueología, 58, pp. 69-98.
Encarnaçâo, José D’ (1984). Inscrições Romanas do Conventus Pacensis. Coimbra: Universidadde de Coimbra.
Encarnaçâo, José D’ (1987). Divindades indígenas da Lusitânia. Conimbriga, 26, pp. 5-37.
Encarnaçâo, José (2002). O sexo dos deuses romanos. En Ortiz de Zárate y Alonso Ávila, 2002, pp. 517-525.
Encarnaçâo, José D’ (2015). Divindades Indígenas sob o Domínio Romano em Portugal, Universidadde de Coimbra (2° ed.).
Encarnaçao, José D’ y Guerra, Amilcar (2010). The Current State of Research on Local Deities in Portugal. En Arenas-Esteban, 2010, pp. 95-112.
Fernández Fuster, Luis (1955). Eaecus. Aportación al estudio de las religiones primitivas hispánicas. Archivo español de arqueología, 28, pp. 318-321.
Garcia, José Manuel (1984). Epigrafia do Museu Tavares Proença Junior. Castelo Branco: Museu de Tavares Proença Júnior.
Garcia, José Manuel (1991). Religiões antigas de Portugal. Aditamentos e observações as «Religiões da Lusitânia» de J. Leite de Vasconcelos. Fontes epigráficas (RAP). Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
García Fernández-Albalat, Blanca (1993-1994). La diosa Erbina, la soberanía guerrera femenina y los límites entre igaeditanos y vetones. Conimbriga, 32-33, pp. 383-401.
Gimeno, Helena y Vilella, José (1988). Manuscrito del siglo XVIII con inscripciones romanas: autor y cronología del manuscrito 9-3932 de la Real Academia de la Historia. Faventia, 10, pp. 117-141.
Gómez-Pantoja, Joaquín (2013). Cuatro altares de la Vera, Cáceres. Archivo Español de Arqueología, 86, pp. 279-292.
Guerra, Amílcar (2012-2013). O projecto de investigação em Ammaia e os seus mais recentes contributos epigráficos. Anas, 25-26, pp. 230-231.
Lambrino, Scarlat (1965). Les cultes indigènes en Espagne sous Trajan et Hadrien. En Les empereurs romains de l’Espagne. Paris: CNRS, pp. 232-233.
Mantas, Vasco Gil (2010). Ammaia e Civitas Igaeditanorum dois espaços forenses lusitanos, En Nogales Basarrate, 2010, pp. 167-188.
Nogales Basarrate, Trinidad (ed.) (2010). Cidade e foro na Lusitânia Romana. Mérida : Museo Nacional de Arte Romano.
Olivares Pedreño, José Carlos (2002). Los dioses de la Hispania céltica. Alicante: Universidad de Alicante.
Olivares Pedreño, José Carlos. y Río-Miranda Alcón, Jaime (2009). Tres aras votivas procedentes de Cerezo (Cáceres) y una nueva “gentilitas” en Lusitania. Lucentum, 28, pp. 193-200.
Ortiz de Zárate, Santos Crespo y Alonso Ávila, Ángeles (eds.) (2002). Scripta Antiqva in honorem Ángel Montenegro Duque et José María Blázquez Martínez. Valladolid: Universidad de Valladolid.
Osorio, Marcos (1999). Ara a Vordo Talaconio de Sortelha (Sabugal). Ficheiro Epigráfico, 61, p. 276.
Pedrero Sancho, Rosa Mª (2001). Los epítetos del teónimo occidental Bandue/i. En Villar, 2001, pp. 541-560.
Prósper, Blanca Mª (2002). Lenguas y religiones prerromanas del occidente de la Península Ibérica. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Prósper, Blanca Mª y Villar Liébana, Francisco (2009). Nueva inscripción lusitana procedente de Portalegre. Emerita, 77.1, pp. 1-32.
Raposo, Luís (ed.) (2002). Religiões da Lusitania. Loquuntur saxa. Lisboa : Museu Nacional de Arqueologia.
Redentor, Armando (2017). A cultura epigráfica no conuentus Bracaraugustanus (pars occidentalis): percursos pela sociedade brácara da época romana. Coimbra: Universidade de Coimbra.
Rojas Gutiérrez, Mª Rocío (2016). Ataecina, un análisis de la continuidad de los cultos locales o indígenas en la Hispania romana. Ligustinus, 5, pp. 8-25.
Salas Martín, José, Redondo Rodríguez, José Antonio, Sánchez Abal, José Luis (1983). Un sincretismo religioso en la Península Ibérica: Júpiter Solutorio-Eaeco. Norba, 4, pp. 243- 261.
Salas Martín, José y Sánchez Salor, Eustaquio (1984). El culto a Júpiter Repulsor en la P. Ibérica según sus inscripciones. Norba, 5, pp. 81-94.
Salvado, Pedro, Guerra, Amílcar y Mendes Rosa, João (2004). Um monumento votivo a Arância e Arâncio, proveniente de Castelejo (concelho do Fundão). Revista portuguesa de Arqueologia, 7.2, pp. 217-236.
Santos Yanguas, Juan, Cruz Andreotti, Gonzalo, Fernández Corral, Marta, Sánchez Voigt, Lourdes (eds.) (2013). Romanización, fronteras y etnias en la Roma antigua: el caso hispano. Vitoria-Gasteiz: Universidad del País Vasco.
Villar, Francisco (ed.) (1999). Pueblos, lenguas y escrituras en la Hispania prerromana: actas del VII Coloquio sobre Lenguas y Culturas Paleohispánicas. (Zaragoza, 12 a 15 de marzo de 1997). Salamanca: Universidad de Salamanca.
Villar, Francisco (ed.) (2001). Religión, lengua y cultura prerromanas de Hispania. Salamanca: Universidad de Salamanca.
Authors retain the copyright of their texts, and full publishing rights without restrictions.
Since 2021, the documents include the Creative Commons 4.0 license: Attribution-NonCommercial-NoDerivatives (CC BY-NC-ND 4.0). Previous documents include the Creative Commons 3.0: Attribution-NonCommercial-No Derivative Works license (CC BY-NC-ND 3.0)