Uso de las TIC para fomentar estilos de vida saludables en niños/as y adolescentes: el caso del sobrepeso = Use of ICT to promote healthy lifestyles in children and adolescents: the case of overweight
Abstract
Resumen: Introducción: En la actualidad existen programas de educación que fomentan hábitos de vida saludables para niños/as y adolescentes, pero a pesar de estar demostrado el uso continuado de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) por este sector poblacional, no se incorporan como herramientas para conseguir estos estilos de vida beneficiosos. Objetivo: Mostrar la necesidad de incorporar en programas de educación para la salud para niños/as y adolescentes actividades basadas en el uso de tecnologías de la información y la comunicación como forma de combatir o controlar la obesidad y/o sobrepeso. Material y método: Consultas a libros y acceso a estudios y artículos mediante búsqueda bibliográfica en bases de datos (Scopus, Pubmed y Google Académico), seleccionado finalmente 7 artículos publicados en los últimos cinco años. Resultados: Estudios previos muestran las intervenciones con la población infantil y adolescente y la poca efectividad de las mismas en lo que refiere a educación de hábitos saludables, por no utilizar los métodos adecuados. El uso de TIC en estas intervenciones lleva a resultados más eficaces en la población. Conclusión: Como profesionales de la salud debemos ahondar sobre la comprensión de esta población, ayudando de esta manera a crear tácticas estratégicas que ayuden a utilizar las TIC de una forma razonable, ecuánime y lógica, pero sobre todo saludable.
Palabras clave: Programa de salud, Adolescente, Niño, Tecnología de la información, Estilo de vida, Conductas saludables, Obesidad
Abstract: Introduction: There are currently education programs that promote healthy lifestyles for children and adolescents, but even do that is demonstrated the continuous use of Information and Communication Technologies (ICT) by this segment of the population, they are not used as tools for achieving these beneficial lifestyles. Objective: To show the need of incorporating activities based on the use of information and communication technologies to combat and control obesity and / or overweight in health education programs for children and adolescents. Material and method: Queries to books and access to studies and articles through bibliographic search in databases (Scopus, Pubmed and Google Scholar), finally selected 7 articles published in the last five years. Results: Previous studies showed the ineffective interventions with the child and adolescent population, in regard to education of healthy habits because of the wrong chose of the appropriate methods. The use of ICT in these interventions, leads to more effective results in the population. Conclusion: As health professionals, we must deepen our understanding of this population, helping to create strategies that help to use ICT in a reasonable, even and logical, but above all healthy way.
Keywords: Health program, Adolescent, Child, Information Technology, Lifestyle, Health behaviours, obesity
Downloads
All articles published in this journal –unless otherwise stated- are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NoDerives (CC-BY-ND 3.0 ES) Spain 3.0 License, which allows others to copy, distribute and transmit in a public way as long as they credit the author(s), journal and institution that publish these articles, and provided that they are not altered or modified. The complete license can be consulted in: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed/.es
The copyright belongs to the manuscript’s author just on the basis of creating this work:
- Moral rights are undeniable and inalienable.
- Economic or exploitation rights can be transferred to third parties, as it occurs when articles are published and authors partially or totally transfer their exploitation rights to publishers
Authors can archive their own articles in an institutional repository as long as their publications are cited in this journal.