Effect of COVID-19 on the communication of the climate crisis
Basque public radio and television (EITB) as a case study
Abstract
Introduction: The media has increased its interest in the climate crisis in recent years. However, COVID-19 disrupted everything. Objective: To analyze the effect of the pandemic on the communication of the climate crisis on the Basque public radio and television (EITB) from January to July 2020. Methodology: Based on the theories of agenda-setting and framing, the most representative contents of information, education (dissemination), and entertainment of its radio, television, and web channels were qualitatively and quantitatively analyzed. Results: Information and dissemination contents about climate change stood out in January and February, but the pandemic caused them to disappear. The entertainment program only included the climate crisis thanks to a cocreation initiative. Radio was the medium that offered the most content, highlighting the local and scientific, economic, and biodiversity approaches. Conclusions: The climate crisis is part of EITB’s thematic agenda, but COVID-19 monopolized its broadcasts, and only from May did they reappear, showing its relationship with the pandemic. Likewise, cocreation is a good initiative to introduce contents such as the climate crisis in programs that reach broader audiences.
Downloads
References
Águila J.C. (2015). La comunicación del cambio climático: Análisis del discurso de los telediarios españoles sobre las cumbres de Cancún y Durban. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-73273/TesisDoctoral_JCAGUILA.pdf
Ardèvol-Abreu, A. (2015). Framing o teoría del encuadre en comunicación. Orígenes, desarrollo y panorama actual en España. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 423-450. https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1053
BC3 (2020). ClimateCom Lab. Documento interno explicativo.
BC3 (2020b). BC3 colabora con el programa de radio “Hágase la luz” de Radio Euskadi. Recuperado de: https://info.bc3research.org/es/2020/03/09/bc3-colabora-con-el-programa-de-radio-hagase-la-luz-de-radio-euskadi/
BC3 s.f. Quiénes somos. Recuperado de: https://www.bc3research.org/quienes_somos.html
Cáceres Pinto, J. D. (2018). Comunicando el Cambio Climático desde un Encuadre de Salud = Communicating Climate Change from a Health Frame. Revista Española de Comunicación en Salud, 9(1), 99-103. https://doi.org/10.20318/recs.2018.4258
Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS) (2020). Barómetro Enero (Estudio 3271). Recuperado de: http://www.cis.es/cis/export/sites/default/-Archivos/Marginales/3260_3279/3271/es3271mar.pdf
Change the Change (7 de marzo de 2019). “Sin ecología no hay economía”, afirman economistas durante la conferencia Change the Change. Recuperado de: https://www.changethechange.eus/es/2019/03/07/sin-ecologia-no-hay-economia-afirman-economistas-durante-la-conferencia-change-the-change/
Change the Change (5 de marzo de 2019b). Más de 20 medios de comunicación firman un decálogo por el que se comprometen a informar sobre el cambio climático. Recuperado de: https://www.changethechange.eus/es/2019/03/05/mas-de-20-medios-de-comunicacion-firman-un-decalogo-por-el-que-se-comprometen-a-informar-sobre-el-cambio-climatico/
De Vreese, C. H. (2005). News Framing: Theory and Typology. Information Design Journal + Document Design 13(1), 51-62. Recuperado de: https://www.academia.edu/download/32324999/Framing.pdf
Díaz Nosty, B. (2013). Aproximación a la construcción interdisciplinar de un nuevo paradigma. Comunicación, Cambio Climático y Crisis Sistémica. Razón y Palabra, 84. Recuperado de: https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/305
Doherty, T. J., & Clayton, S. (2011). The psychological impacts of global climate change. American Psychologist, 66(4), 265. https://doi.org/10.1037/a0023141
Ecodes (2022). Los Medios de Comunicación y el Cambio Climático. Decálogo de recomendaciones para informar sobre el cambio climático. Recuperado de: https://ecodes.org/hacemos/cambio-climatico/movilizacion/medios-de-comunicacion-y-cambio-climatico/decalogo-de-recomendaciones-para-informar-sobre-el-cambio-climatico
Entman, R. M. (1993). Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm. Journal of Communication, 43(4), 51-58.
Fernández-Reyes, R. y Mancinas-Chávez, R. (2013). Medios de comunicación y cambio climático. Actas de las Jornadas Internacionales. Sevilla: Fenix Editora.
Fernández-Reyes, R. y Rodrigo-Cano, D. (2019). La comunicación de la mitigación ante la emergencia climática. Egregius Ediciones. https://egregius.es/catalogo/la-comunicacion-de-la-mitigacion-ante-la-emergencia-climatica/
Goffman, E. (1974). Frame analysis: An essay on the organization of experience. London: Harper and Row. Gutiérrez, A. (2008). Educar para los medios en la era digital. Comunicar, 451-456. https://doi.org/10.3916/c31-2008-03-034
IPBES (2020). El Informe de la Evaluación Mundial sobre la Diversidad biológica y los servicios de los ecosistemas. https://ipbes.net/sites/default/files/2020-02/ipbes_global_assessment_report_summary_for_policymakers_es.pdf
IPCC (2001). Tercer Informe de Evaluación. http://www.ipcc.ch/pdf/climate-changes-2001/synthesis-syr/spanish/wg1-summaries.pdf
IPCC (2018). Ficha informativa del IPCC. ¿Qué es el IPCC? https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/04/FS_what_ipcc_es.pdf
IPCC (2021). Summary for Policymakers. In: Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Masson-Delmotte, V., P. Zhai, A. Pirani, S.L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. Caud, Y. Chen, L. Goldfarb, M.I. Gomis, M. Huang, K. Leitzell, E. Lonnoy, J.B.R. Matthews, T.K. Maycock, T. Waterfield, O. Yelekçi, R. Yu, and B. Zhou (eds.)]. Cambridge University Press, Cambridge, United Kingdom and New York, NY, USA. https://elib.dlr.de/137584/
IPCC (2022). Sexto informe de evaluación del IPCC. Cambio Climático. https://www.unep.org/es/resources/informe/sexto-informe-de-evaluacion-del-ipcc-cambio-climatico-2022
Lyengar, S., & Simon, A. (1993). News Coverage of the Gulf Crisis and Public Opinion: A Study of Agenda-Setting, Priming, and Framing. Communication Research, 20(3), 365-383. https://doi.org/10.1177/009365093020003002
Maran, D. A., & Begotti, T. (2021). Media exposure to climate change, anxiety, and efficacy beliefs in a sample of Italian university students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(17), 9358. https://doi.org/10.3390/ijerph18179358
McCombs, M., & Shaw, D.L. (1972) The agenda-setting function of the mass media. Public Opinion Quarterly, 36, 176-187. Recuperado de: https://www.jstor.org/stable/2747787
McCombs, M. E. y Reynolds, A. (2002). News influence on our pictures of the world. En J. Bryant y D. Zillmann (Eds.), Media effects. Advances in theory and research (pp. 1-18). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/209409864_News_Influence_on_Our_Pictures_of_the_World
OMM (2022). Preguntas frecuentes - Clima. Recuperado de: https://public.wmo.int/es/preguntas-frecuentes-clima
Planelles, M. (3 de noviembre de 2022). La ONU pide más inversión en adaptación para “salvar millones de vidas de la carnicería climática”. El País. https://elpais.com/clima-y-medio-ambiente/cambio-climatico/2022-11-03/la-onu-pide-mas-inversion-en-adaptacion-para-salvar-millones-de-vidas-de-la-carniceria-climatica.html
PNUMA (2022). Sexto informe de evaluación del IPCC: Cambio Climático 2022. https://www.unep.org/es/resources/informe/sexto-informe-de-evaluacion-del-ipcc-cambio-climatico-2022
Scheufele, D. A., & Tewksbury, D. (2007). Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution of Three Media Effects Models. Journal of Communication, 57(1), 9-20. https://doi.org/10.1111/j.0021-9916.2007.00326.x
Radio televisión pública vasca. (s.f.) Radio televisión pública vasca. https://www.eitb.eus/
Radio televisión pública vasca. (s.f.b). Cambio climático. Recuperado de: https://www.eitb.eus/es/tag/cambio-climatico/
Radio televisión pública vasca. (s.f.c). EITB a la carta. Recuperado de: https://www.eitb.eus/es/nahieran/
Radio televisión pública vasca. (15 de octubre de 2020). Atrápame si puedes / Temporada 7. Recuperado de: https://www.eitb.eus/es/nahieran/programas/atrapame-si-puedes/15-10-2020/detalle/7153/180497/
Radio televisión pública vasca. (2020b). Libro de estilo de EITB. Bilbao: EITB. Recuperado de: https://www.eitb.eus/multimedia/corporativo/documentos/EITB_ LIBRO_ESTILO_2020_3EDICION.pdf
Radio televisión pública vasca. (24 de diciembre de 2020). Atrápame si puedes / Temporada 7. https://www.eitb.eus/es/nahieran/programas/atrapame-si-puedes/24-12-2020/detalle/7153/180537/
Rodrigo-Cano, D., Mancinas Chávez, R., & Fernández Rial, R. (2021). La comunicación del cambio climático, una herramienta ante el gran desafío, 1-353. https://www.dykinson.com/libros/la-comunicacion-del-cambio-climatico-una-herramienta-ante-el-gran-desafio/9788413776439/
Soler-Campillo, M., Galán Cubillo, E., Marzal-Felici, J. (2019). La creación de À Punt Mèdia (2013-19) como nuevo espacio público de comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, 1801-1817. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1411
Teknopolis (22 de marzo de 2020). El éxito de los virus. https://www.eitb.eus/es/nahieran/divulgativos/teknopolis-castellano/el-exito-de-los-virus/detalle/6562/164872/
Tena, A. (12 de junio de 2019). Por qué es más correcto hablar de “crisis climática” y no de “cambio climático”. Público. https://www.publico.es/sociedad/correcto-hablar-crisis-climatica-no-cambio-climatico.html
Teso-Alonso, G., y Lozano, C. (2022). La comunicación online del Cambio Climático en España. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 65-87. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2022-1531
Teso-Alonso, G., Fernández-Reyes, R., Gaitán Moya, J. A., Lozano Ascencio, C., & Piñuel Raigada, J. L. (2018). Comunicación para la sostenibilidad: el cambio climático en los medios. Fundación Alternativas.
Zabaleta, I. (1997). Komunikazioaren ikerkuntzarako metodología. Udako Euskal Unibertsitatea.
All articles published in this journal –unless otherwise stated- are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NoDerives (CC-BY-ND 3.0 ES) Spain 3.0 License, which allows others to copy, distribute and transmit in a public way as long as they credit the author(s), journal and institution that publish these articles, and provided that they are not altered or modified. The complete license can be consulted in: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed/.es
The copyright belongs to the manuscript’s author just on the basis of creating this work:
- Moral rights are undeniable and inalienable.
- Economic or exploitation rights can be transferred to third parties, as it occurs when articles are published and authors partially or totally transfer their exploitation rights to publishers
Authors can archive their own articles in an institutional repository as long as their publications are cited in this journal.