Advertising, remedies, and treatments for influenza in the Spanish press (1918-1920)
Abstract
Introduction: The aetiological ignorance of the 1918 flu, added to the high mortality that it caused, led to the appearance of a multitude of drugs and health products to tackle it. Objective: To analyze the advertisements that were published in the Spanish press during the influenza epidemic of 1918. Methodology: A selection of advertisements containing the concept 'influenza' was made in the newspapers of the digital newspaper library of the National Library of Spain, between January 1, 1918 and December 31, 1920. Results: There was an increase in the frequency of publication of advertisements, which were characterized by the description of the product to be offered and its validity against the epidemic of flu. Conclusions: It is observed the great advertising coverage that newspapers gave to the influenza epidemic of 1918 and the large number of advertisements that emerged to cure the disease, which produced a huge impact on spanish society.
Downloads
References
ABC. Hemeroteca Digital. (25 de agosto de 2013). Recuperado de: https://www.abc.es/archivo/ periodicos/
Aguado, G. (1995). Verificación de la difusión de prensa en España (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Almudéver, L. (2016). La epidemia de gripe de 1918 y los profesionales de Enfermería. Análisis a través de la prensa española (Tesis Doctoral). Universidad de Valencia.
Beltrán, J.L. (2009). The Spanish Lady. La gripe española de 1918-1919. Andalucía en la Historia, 25, 60- 65. Biblioteca Nacional de España. Hemeroteca Digital (17 de febrero de 2013). Recuperado de: http://www. bne.es/es/Catalogos/HemerotecaDigital
Carbonetti, A. (2013). Ofrecimiento de productos en épocas de epidemia. La publicidad en momentos de la pandemia de gripe española en Argentina, 1918- 1919. En M.A. Cuenya Mateos y R. Estrada Urroz (Eds.), Nuevas miradas desde América Latina y México. Enfermedad y control social. Siglos XIX y XX (pp.147-167). Puebla, México: BUAP.
Carlson, L., Kangun, N. y Mittelstaedt, R. (1989). Changes in the Marketing Channels for Medicines, 1870- 1910. Fourth Conference on Historical Research in Marketing and Marketing Thought, 303-314.
Cebrián, C. (2007). Historia de la publicidad: 1900- 1950. Madrid: Delsan Libros. De Gabriel, N. (1997). Alfabetización, semialfabetización y analfabetismo en España (1860-1991). Revista Complutense de Educación, 8(1), 199-231.
Echeverri, B. (1993). La gripe española. La pandemia de 1918-1919. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas-Siglo XXI.
Fernández-Poyatos, MD. (2011). La publicidad de salud en la prensa ilustrada de finales del siglo XIX. Questiones Publicitarias, 1(16), 108-124. Recuperado de http://hdl.handle.net/10045/19634
Gómez, P. (1967). Historia del periodismo español. Madrid: Editora Nacional.
González, L. (2003). 1918: La epidemia de influenza española en la Comarca Lagunera: una crónica. Torreón, México: Dirección Municipal de Cultura.
Hernández, B. (2001). Historia del Periodismo Español. Madrid: Editorial Síntesis.
Holcombe, J., Jacobson, D. y Ruhl, T. (2011). Nuevas investigaciones en torno a la pandemia de 1918. Recuperado de https://goo.gl/Y7Yoq1.
Kalifa, D. (1999). L’ère de la culture-marchandise. Revue d’Histoirendu XIXe Siècle, 19, 7-14. doi: 10.4000/rh19.152 La Vanguardia. Hemeroteca Digital. (30 de septiembre de 2013). Recuperado de: https://www.lavanguardia. com/hemeroteca
López, M. y Beltrán, M. (2013). Chile entre pandemias: la influenza de 1918, globalización y la nueva medicina. Revista chilena de infectología, 30(2), 206-215. doi: 10.4067/S0716-10182013000200012
Martín, M. (1918). Contestación al Ministerio de la Gobernación y aclaración del señor Martín Salazar. Anales de la Real Academia de Medicina, 38, 430-435.
Miranda, L. (2008). Una modernización en clave de cruzada: el diario católico de Buenos Aires en la década de 1920: El Pueblo. Revista Escuela de Historia, 1(7), 1-17.
Navarro, R. (2002). Análisis de la Sanidad en España a lo largo del siglo XX. Madrid: Instituto de Salud Carlos III.
Porras, MI. (1995). La prensa madrileña de información general ante la epidemia de gripe de 1918-19. Medicina e historia: Revista de estudios históricos de las ciencias médicas, 57, 1-16.
Porras, MI y Matos, J. (2000). El papel de las aguas azoadas en el desarrollo del fenómeno Balneario en España. Las caldas de Oviedo. Serós: Centre d’Arqueologia d’Avinganya. Recuperado de: http://www.sedpgym.es/18-publicaciones/actas-congresos/62-libro-de-actas-del-primer-simposio-sobre-la-mineria-y-la-metalurgia-antigua-en-el-sudoeste-europeo-seros-2000
Porras, MI. (2008). Sueros y vacunas en la lucha contra la pandemia de gripe de 1918-1919 en España. Asclepio, 60(2), 261-288. doi: 10.3989/asclepio.2008.v60.i2.266
Porras, MI. (2020). La gripe española, 1918-1919. Madrid: Libros La Catarata.
Quesada, M. (2007). Medios de comunicación y crisis informativa: a propósito del 11-M. En F. Esteve y M.A. Moncholi (Eds.), Teoría y técnicas del periodismo especializado (pp. 71-82). Madrid: Fragua.
Rocchi, F. (1998). Consumir es un placer: la industria y la expansión de la demanda en Buenos Aires a la vuelta del siglo pasado. Desarrollo Económico, 37(148), 533-558.
Rodríguez, B. y Armenter, M.C. (1977). La quinina es un viejo fármaco que no cabe relegar al olvido. Anales de Medicina y Cirugía, 57(249), 172-188.
Rodríguez, N. (2007). Anunciar es vender: Nacimiento y desarrollo de la publicidad en la España del primer tercio del siglo XX. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza.
Seoane, M.C. y Sáiz, M.D. (1996). Historia del periodismo en España. El siglo XX: 1898-1936. Madrid: Alianza Editorial.
Starko, K. (2009). Salicylates and Pandemic Influenza Mortality, 1918–1919. Pharmacology, Pathology and Historic Evidence. Clinical Infectious Diseases 49(9), 1405-1410. Recuperado de: http://goo. gl/3g7DU
Trilla, A., Trilla, G. y Daer, C. (2008). The 1918 ‘Spanish flu’ in Spain. Clinical Infectious Diseases, 47(1), 668-673.
Young, J. (1961). The toadstool millionaires: a social history of patent medicines in America before federal regulation. New Jersey, Princeton: University Press.
Zoco, A. (2004). Los procesos de cambio tecnológico y su repercusión en el entorno de los medios de comunicación escrita. Un estudio de caso: Diario de Navarra (1903-2004). Scripta Nova, Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, 8, 170-175. Recuperado de https://goo.gl/Ttt5kb.
Zoido, F. y Arroyo, A. (2003). Tendencias demográficas durante el siglo XX en España. Madrid: Instituto Nacional de Estadística
All articles published in this journal –unless otherwise stated- are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NoDerives (CC-BY-ND 3.0 ES) Spain 3.0 License, which allows others to copy, distribute and transmit in a public way as long as they credit the author(s), journal and institution that publish these articles, and provided that they are not altered or modified. The complete license can be consulted in: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed/.es
The copyright belongs to the manuscript’s author just on the basis of creating this work:
- Moral rights are undeniable and inalienable.
- Economic or exploitation rights can be transferred to third parties, as it occurs when articles are published and authors partially or totally transfer their exploitation rights to publishers
Authors can archive their own articles in an institutional repository as long as their publications are cited in this journal.