Podcasting: an alternative to disinformation during the health crisis by COVID–19 in Spain
Abstract
Introduction: The COVID-19 crisis has positioned podcasting as a resourceful tool to combat misinformation. Objective: To describe the production and dissemination of podcast related to COVID-19 in Spain by analyzing their relationship with the phases of the pandemic –from January 2020 to March 2021.Methodology: An analytical study of time trend was conducted. The COVID-related podcasts hosted on Ivoox platform were analyzed contrasting the virus mortality data in Spain. Results: Firstly, from the 65,825 podcasts analyzed in the study, 67% were classified as instances of podcasting genre and 31% as radio sound episodes. Secondly, it was found that the existence of positive correlation and linearity between deaths from COVID-19 and podcast production was significant during pre-confinement (R2 = 0.7745, p = 0.0002) and in confinement (podcast: R2 = 0.643, p = 0.0003), as well as during the first months of 2021 (R2 = 0.5098, p = 0.003). Conclusion: Within the logic of the peripheral digital public sphere, podcasting not only did truthfully reflect the reality of the health crisis, but also anticipated the devastating situation derived from the pandemic in Spain.
Downloads
References
Argimón Pallás, J.M. y Jiménez Vila, J. (2019). Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Elsevier.
Barro, P. (8 marzo, 2021). Las 100 mentiras del Gobierno en un año de pandemia de coronavirus. Consultado el 16 de octubre de 2021, de okdiario.com website. https://okdiario.com/espana/100-mentiras-del-gobierno-ano-pandemia-coronavirus-6864060
García–Marín, D. (2019). La radio en pijama. Origen, evolución y ecosistema del podcasting español. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 25(1), 181– 196. https://doi.org/10.5209/ESMP.63723
Heraldo de Aragón. (2020, abril 28). Sánchez anuncia la «nueva normalidad» a finales de junio para todo el país. Consultado el 10 de noviembre de 2021, de Heraldo de Aragón website: https://www.heraldo.es/noticias/nacional/2020/04/28/plan-desescalada-gobierno-espana-fases-calendario-nueva-normalidad-finales-junio-1372061.html
Huertas Ciórraga, E. (2021). Análisis de los materiales de información a la ciudadanía de la campaña del Ministerio de Sanidad “Este virus lo paramos unidos” publicados entre marzo y mayo de 2020. Revista Española de Comunicación en Salud, 12(2), 121-134. doi:10.20318/recs.2021.5750
Instituto Nacional de Estadística (2021). Estimación del número de defunciones semanales (EDeS) durante el brote de COVID–19. https://www.ine.es/experimental/defunciones/experimental_ defunciones.htm
Ivoox. (2012). AudioKiosko, podcast, radio, mp3 y más-iVoox. https://www.ivoox.com Izuzquiza, F. (2018, mayo 1). Cuaderno de Podcasting 08: Dónde encontrar a los oyentes de tu pódcast. [Podcast]. Recuperado 12 de noviembre de 2021, de Francisco Izuzquiza website: http://franciscoizuzquiza.com/pagina-8-agregadores-directorios-podcasting/
Marketing Directo (2017, diciembre 7). El fenómeno del podcast en España: ¿una realidad en auge empañada por falta de datos? Recuperado 23 de noviembre de 2021, de marketingdirecto. com. website: https://www.marketingdirecto.com/anunciantes-general/medios/fenomeno-podcast-espana-una-realidad-auge-empanada-falta-datos
Maslow, A. H. (2005). El hombre autorrealizado: hacia una psicología del ser. Barcelona: Editorial Kairós (1962)
Moreno Cazalla, L. (2017). Podium Podcast, cuando el podcasting tiene acento español. Prisma Social: revista de investigación social, (18), 334–364. https://revistaprismasocial.es/article/view/1418
Moreno Espinosa, P. y Roman–San–Miguel, A. (2021). Las fake news en el caso del periodismo audiovisual. El caso del podcasting y el vodcasting. En: Mancinas Chávez, R. y Cárdenas Rica, M.L. (coord.). Medios y comunicación en tiempos de posverdad (385–397). Editorial Fragua.
Organización Mundial de la Salud. (2018). Comunicación de riesgos en emergencias de salud pública. Directrices de la OMS sobre políticas y prácticas para la comunicación de riesgos en emergencias (CRE). Recuperado de: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/272852/9789243550206-spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Organización Mundial de la Salud (2021, enero 5). Nuevo Coronavirus [Documento en línea]. Consultado el 26 de noviembre de 2021. https://www.who.int/es/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
Pérez–Alaejos, M.P.M., Pedrero–Esteban, L.M. y Leoz– Aizpuru, A. (2018). La oferta narrativa del podcast en la radio comercial española: Contenidos, géneros y tendencias. Fonseca, Journal of Communication, 17, 91–106. https://doi.org/10.14201/fjc20181791106
Rejón, R. y Remacha, B. (Ed.). (2020, julio 6). Los rebrotes y confinamientos de la nueva normalidad añaden incertidumbre a las primeras vacaciones con la COVID-19. Recuperado el 20 de noviembre de 2021 de eldiario.es website: https://www.eldiario.es/sociedad/rebrotes-confinamientos-nueva-normalidad-incertidumbre-primeras-vacaciones-covid-19_1_6085992.html
Sampedro, V. (2014). El Cuarto Poder en Red, periodismo bucanero y activismo de datos punk. Revista de estudios de Juventud, 105, 25–38. https://victorsampedro.com/wp-content/uploads/2016/02/Revista105completa-fragmento-vsb.pdf
Sampedro, V. (2021). Comunicación política digital en España. «Del Pásalo» a Podemos y de Podemos a Vox. Editorial UOC. Recuperado de https://www.editorialuoc.cat/comunicacion-politica-digital-en-espana
Sánchez-Duarte, J. M., y Magallón Rosa, R. (2020). Infodemia y COVID-19. Evolución y viralización de informaciones falsas en España. Revista española de Comunicación en Salud, 31. doi:10.20318/recs.2020.5417
Sullivan, J.L. (2019). The Platforms of Podcasting: Past and Present. Social Media + Society, 5(4), 1–12. https://doi.org/10.1177%2F2056305119880002
All articles published in this journal –unless otherwise stated- are distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NoDerives (CC-BY-ND 3.0 ES) Spain 3.0 License, which allows others to copy, distribute and transmit in a public way as long as they credit the author(s), journal and institution that publish these articles, and provided that they are not altered or modified. The complete license can be consulted in: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/deed/.es
The copyright belongs to the manuscript’s author just on the basis of creating this work:
- Moral rights are undeniable and inalienable.
- Economic or exploitation rights can be transferred to third parties, as it occurs when articles are published and authors partially or totally transfer their exploitation rights to publishers
Authors can archive their own articles in an institutional repository as long as their publications are cited in this journal.