Narrative analysis of audience engagement towards health campaigns on Facebook

  • Luis Antonio Reyna Martínez Departamento de Ciencias Médicas, División de Ciencias de la Salud, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México
  • Marisol Campos Rivera Departamento de Ciencias Médicas, División de Ciencias de la Salud, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México
  • Gustavo René García Vargas Departamento de Ciencias Médicas, División de Ciencias de la Salud, Universidad Autónoma del Estado de Quintana Roo, México
Keywords: audience research, health communication, creativity, involvement, narration, social participation, social networking, public health

Abstract

Introduction: The active role of the audience in the creation of information in media such as Facebook, and their engagement in digital publications should be considered by health institutions to strengthen their health communication capacities. Objective: To narratively analyze the comments of two health communication publications with high engagement on Facebook and their effect on the orientation towards the publication as a creative product and towards its intention. Methodology: Qualitative study of narrative research. Results: In the analysis of Campaign A, on condom use, and Campaign B, on organ donation, the common categories identified were: narrative resources, language specificities, and main character; and the differentiators: educational instrument and music. Campaign A obtained positive orientations towards its product and intention. Campaign B had a positive orientation towards its product; however, the controversial load of its elements provoked a negative orientation towards its intention. Conclusion: Health communication strategies should have methods of analysis of audience engagement considering their orientation towards creative products and their intention. Although a publication may stand out statistically, this does not guarantee the effect towards the pursued purpose.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract Views: 49
PDF (Español (España)) : 7

References

Aquí Hay Salud Pública. (2015). Planifícame esta [Video]. Facebook. Recuperado de https://www.facebook.com/158036234263952/videos/934504503283784

Aquí Hay Salud Pública. (2016). Hijo de Puta [Video]. Facebook. Recuperado de https://www.facebook.com/watch/?v=1197707450296820

Arias, A. M., y Alvarado, S. V. (2015). Investigación narrativa: Apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES Psicología, 8(2), 171–181. Recuperado de https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=423542417010

Ballesteros, C. A. (2018). El índice de engagement en redes sociales, una medición emergente en la Comunicación académica y organizacional. Razón y palabra, (102), 96–124.

Busse, P., y Godoy, S. (2016). Comunicación y salud. Cuadernos.info, (38), 10-13. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0719-367X2016000100001&lng=es&tlng=es

Capriotti, P., Zeler, I., y Oliveira, A. (2019). Comunicación dialógica 2.0 en Facebook. Análisis de la interacción en las organizaciones de América Latina. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 1094-1113. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1373

Chamba, C. del C., Altamirano, V.P., y Yaguache, J.J. (2021). Gestión de la comunicación 2.0 en las campañas de salud pública en la Comunidad Andina. Revista de Comunicación, 20, 49–65. https://doi.org/10.26441/RC20.1-2021-A3

Cisneros, J. (2001). El concepto de la comunicación: El cristal con que se mira. Ámbitos Revista Internacional de Comunicación, 5, 49–82. Recuperado de https://idus.us.es/handle/11441/67303

Dibble, J. L., Hartmann, T., y Rosaen, S. F. (2016). Parasocial Interaction and Parasocial Relationship: Conceptual Clarification and a Critical Assessment of Measures. Human Communication Research, 42(1), 21–44. https://doi.org/10.1111/hcre.12063

Fernández, R. (2022). Redes sociales con más usuarios del mundo. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/600712/ranking-mundial-de-redes-sociales-por-numero-de-usuarios/

Gibbs, R. W. (2000). Irony in Talk Among Friends. Metaphor and Symbol, 15(1-2), 5-27. https://doi.org/10.1080/10926488.2000.9678862

Heldman, A. B., Schindelar, J., & Weaver, J. B. (2013). Social Media Engagement and Public Health Communication: Implications for Public Health Organizations Being Truly “Social”. Public Health Reviews, 35(13). https://doi.org/10.1007/BF03391698

Kessels, L. T. E., Ruiter, R. A. C., & Jansma, B. M. (2010). Increased attention but more efficient disengagement: Neuroscientific evidence for defensive processing of threatening health information. Health Psychology: Official Journal of the Division of Health Psychology, American Psychological Association, 29(4), 346–354. https://doi.org/10.1037/a0019372

Kim, S., y So, J. (2017). How Message Fatigue toward Health Messages Leads to Ineffective Persuasive Outcomes: Examining the Mediating Roles of Reactance and Inattention. Journal of Health Communication, 23(1), 109-116. https://doi.org/10.1080/10810730.2017.1414900

López, L., Campos, M., y Villanueva, M. Á. (2018). Compromiso y participación comunitaria en salud: Aprendizajes desde la sistematización de experiencias sociales. Salud Pública de México, 60(2, mar-abr), 192–201. https://doi.org/10.21149/8460

Matarín, T. M. (2016). Redes sociales en prevención y promoción de la salud. Una revisión de la actualidad. Revista Española de Comunicación en Salud, 6(1), 62-69. Recuperado a partir de https://e-revistas.uc3m.es/index.php/RECS/article/view/3328

Meta. (2023a). Aquí Hay Salud Pública. Panel para profesionales. Facebook. https://www.facebook.com/AHSaludPublica/professional_dashboard/insights/audience

Meta. (2023b). Requisitos de videos. Aplicaciones y servicios de Facebook. https://es-la.facebook.com/business/m/one-sheeters/video-requirements

Mintzer, A. (2020). Paying Attention: The Attention Economy. Berkeley Economic Review. Recuperado de: https://econreview.berkeley.edu/paying-attention-the-attention-economy/

Organización Panamericana de la Salud. (2016). La eSalud en la Región de las Américas: Derribando las barreras a la implementación. Resultados de la Tercera Encuesta Global de eSalud de la Organización Mundial de la Salud. Recuperado de https://iris.paho.org/handle/10665.2/31287

Peña y Lillo, M. (2023). Una taxonomía de los mensajes sobre conductas saludables recordados por adultos en Chile. Revista Española de Comunicación en Salud, 8-19. https://doi.org/10.20318/recs.2023.7100

Pfister, A. (2020). Cómo calcular el engagement de tus publicaciones en redes sociales. All Around Digital S.L. https://allaround.digital/es/blog/calcular-engagement-redes-sociales/

Rodríguez, A.-M. (2021). Educación para la salud, prevención y promoción comunitaria a través de la página de Facebook de un centro de salud de atención primaria. Revista Española de Comunicación en Salud, 12(1), 58-66. https://doi.org/10.20318/recs.2021.5307

Santamaría, C. D., Catalán, D., y Macías, J. M. (2016). Utilización de las redes sociales sobre temas de salud en población universitaria de México = Use of social networks about health topics in university population in Mexico. Revista Española de Comunicación en Salud, 7(1) 15-28. Recuperado a partir de https://e-revistas.uc3m.es/index.php/RECS/article/view/316539 //

Santos, J. (2021). Videos cortos en marketing: Reels, TikTok y YouTube shorts. Recuperado de MentoringNegocios https://mentoringnegocios.com/videos-cortos-marketing-reels-tiktok-shorts/

Saura, J. R., Reyes, A., y Palos, P. (2018). Un Análisis de Sentimiento en Twitter con Machine Learning: Identificando el sentimiento sobre las ofertas de #BlackFriday. Revista ESPACIOS, 39(42),16. https://www.revistaespacios.com/a18v39n42/18394216.html

van Eck, N.J., y Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(1), 523–538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3

van Eck, N.J., Waltman, L., Noyons, E.C.M., y Buter, R.K. (2010). Automatic term identification for bibliometric mapping. Scientometrics, 82(1), 581–596. https://doi.org/10.1007/s11192-010-0173-0

Published
2024-11-27
How to Cite
Reyna Martínez, L. A., Campos Rivera, M., & García Vargas, G. R. (2024). Narrative analysis of audience engagement towards health campaigns on Facebook. Revista Española De Comunicación En Salud , 15(2), 26-39. https://doi.org/10.20318/recs.2024.8143
Section
Originals