“Buen Trato” program to improve socio-affective relationships through digital communication in adolescents

  • Mary Carmen Nieto-Ariza Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación, Universidad de Valladolid, España
  • Ana Teresa López-Pastor Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación, Universidad de Valladolid, España
  • Álvaro Jiménez-Sánchez Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación, Universidad de Valladolid, España
Keywords: media literacy, health communication, “Buen trato” program, socio-affective relationships, digital social networks

Abstract

Introduction: In recent years, the use of digital social networks has increased among adolescents. This has led to a change in the way they relate interpersonally and socioaffectively, with great benefits, but also with relevant detriments. Objectives: This study aims to analyze and evaluate the effectiveness of the “Buen Trato” program carried out in an educational institution with adolescents, which consists of learning to use digital communication to improve these relationships. Methodology: 15 students of second year of Secundary Education participated during six months in different workshops and activities. A pretest and a posttest were carried out, as well as a series of semi-estructured interviews with different authorities of the educational center, the Youth Council of the city of Segovia (Spain) and the ANAR Foundation. Results: The statistically significant differences point to an awareness of the use of these computer applications when it comes to using them for their socio-affective relationships. The responses to the interviews show that the Buen Trato program has been of great help to students, family members and teachers. Conclusion: It is determined that the dynamics used can serve as a great reference for other centers, as long as they are necessarily adapted to the different socio-cultural contexts and technological advances.

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract Views: 50
PDF (Español (España)) : 17
Cuestionarios (Español (España)) : 2
Entrevistas (Español (España)) : 2

References

Adela, M., Mihaela, S., Elena-Adriana, T., y Monica, F. (2011). Evaluation of a program for developing socio-emotional competencies in preschool children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 30, 2161-2164. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.419

Albarello, F. (2020). Lectura transmedia: leer, escribir, conversar en el ecosistema de pantallas (Vol. 2). Ampersand.

Aguirre-Gamboa, P. D. C., Anaya-Avila, M. D. P., y Meza, L. L. (2021). Usos y Gratificaciones de TikTok, entre Jóvenes Universitarios del Estado de Veracruz, México. Anuario de Investigación de la Comunicación CONEICC, 1(XXVIII), 118-129. https://doi.org/10.38056/2021aiccXVIII471

Ballester, L., Orte, C., y Pozo, R. (2019). Nueva pornografía y cambios en las relaciones interpersonales de adolescentes y jóvenes. En C. Orte, L. Ballester y R. Pozo (Eds.), Vulnerabilidad y resistencia. Experiencias investigadoras en comercio sexual y prostitución (pp. 249-284). Edicions de la Universitat de les Illes Balears https://www.researchgate.net/publication/332423069_Nueva_pornografia_y_cambios_en_las_relaciones_interpersonales_de_adolescentes_y_jovenes

Be Internet Awesome (s.f.). Program. Google. https://beinternetawesome.withgoogle.com

Diana Award, Anti-Bullying Campaign (s.f.). Anti-Bullying Campaign. Diana Award. https://diana-award.org.uk/anti-bullying/

Estrada Esparza, O. N., Zárate Conde, G. D., e Izquierdo Campos, I. (2016). Género, violencia y el discurso del (cyber) bullying en el nivel de educación media superior. Opción, 32(13), 954-978. https://www.redalyc.org/pdf/310/31048483045.pdf

Fundación ANAR (s.f.). Homepage. ANAR. https://www.anar.org/

Guerrero, R. (2023). Educación emocional y apego. Sentir Editorial.

Haro, B., Beranuy, M., Vega, M. A., Calvo, F., y Carbonell, X. (2022). Uso problemático del móvil y diferencias de género en formación profesional. Educación XX1, 25(2), 271-290. https://doi.org/10.5944/educxx1.31492

Jiménez-Sánchez, Á., y Vayas-Ruiz, E. C. (2021). Motivational dimensions on Facebook in university students and workers from Ecuador. Revista de Comunicación de la SEECI, (54), 43-63. https://doi.org/10.15198/seeci.2021.54.e656

Jurado Torres, A. A., y Sánchez Campos, J. J. (2016). Adolescentes y las nuevas formas del relacionarse en la sociedad del conocimiento. TEXTOS. Revista Internacional de Aprendizaje y Cibersociedad, 18(2), 1-14. https://doi.org/10.37467/gka-revciber.v18.1146

KiVa (s.f.). Let’s stop bullying together! Kivaprogram. https://www.kivaprogram.net/

Madrigal, A. B., y Contreras, F. C. (2016). Influencia de las nuevas tecnologías en el desarrollo adolescente y posibles desajustes. Revista Cúpula, 30(2), 11-25. https://www.binasss.sa.cr/bibliotecas/bhp/cupula/v30n2/art02.pdf

Manuela, M., Liliana, M., y Manuela, C. (2023). Psycho-Socio-Affective Development of Children Through School After School Programs. En E. Soare, y C. Langa (Eds.), Education Facing Contemporary World Issues - EDU WORLD 2022, vol 5. European Proceedings of Educational Sciences (pp. 472-480). European Publisher. https://doi.org/10.15405/epes.23045.49

Mercado Polo, J., Nieto Ariza, M., y Posada Meola, M. (2018). Funsarep: Cuando la comunicación y la cooperación internacional se encuentran en una experiencia para el empoderamiento de las mujeres. Revista Internacional de Coopeación y Desarrollo, 5(2), 72-89. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Cooperacion/article/view/3915

NetSmartz (s.f.). Program. NetSmartz. https://www.missingkids.org/NetSmartz/home

Nguyen Thao, N, y Guerra Rubio, L. M. (2021). El Ciberbullying como reto para la Educomunicación. Alcance, 10(26), 173-197. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2411-99702021000200173&lng=es&tlng=es

Plaza de la Hoz, J. (2018). Ventajas y desventajas del uso adolescente de las TIC: visión de los estudiantes. Revista complutense de educación, 29(2), 491-508. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/162208

Peris, M., Maganto, C., y Kortabarria, L. (2015). Autoestima corporal, publicaciones virtuales en las redes sociales y sexualidad en adolescentes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3, 171-180. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4519140.pdf

Programa Buen Trato (s.f.). Programa. ANAR. https://www.anar.org/programa-buentrato/

Quintanilla-Cobián, L., García-Gallego, C., Rodríguez-Fernández, R., Fontes de Gracia, S., Sarriá Sánchez, E. (2020). Fundamentos de investigación en psicología (2ª Ed.). Editorial UNED.

Rivas-Herrero, B., e Igartua, J. J. (2021). Los jóvenes se sumergen en Instagram. Un estudio desde la perspectiva de los usos y gratificaciones. Profesional de la información, 30(5), e300509. https://doi.org/10.3145/epi.2021.sep.09

Rodríguez, C., y Quijano, M. (2014). Por una comunicación pensada desde las necesidades de las comunidades. MEDIACIONES, 10(12), 76-87. https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.10.12.2014.76-87

Ruiz-Velasco, E., y Bárcenas-López, J. (2019). Edutecnología y aprendizaje 4.0. ICAT y SOMECE. http://www.telematica.ccadet.unam.mx/recursos/eBook/libros2019/edutecnologia.pdf

Second Step (s.f.). Program. Committee for Children. https://www.secondstep.org/

Segovia Aguilar, B., Mérida Serrano, R., Olivares García, M. de los Ángeles, y González Alfaya, E. (2016). Procesos de socialización con redes sociales en la adolescencia. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa - RELATEC, 15(3), 155-167. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.3.155

Tarullo, R. (2020). ¿Por qué los y las jóvenes están en las redes sociales? Un análisis de sus motivaciones a partir de la teoría de usos y gratificaciones. Revista Prisma Social, (29), 222-239. https://revistaprismasocial.es/article/view/3558

Published
2024-11-27
How to Cite
Nieto-Ariza, M. C., López-Pastor, A. T., & Jiménez-Sánchez, Álvaro. (2024). “Buen Trato” program to improve socio-affective relationships through digital communication in adolescents . Revista Española De Comunicación En Salud , 15(2), 90-99. https://doi.org/10.20318/recs.2024.8250
Section
Brief Originals